پیچ خورده

معنی کلمه پیچ خورده در فرهنگ عمید

پیچ وتاب پیداکرده.

جملاتی از کاربرد کلمه پیچ خورده

اخیراً روی تولید پلی اورتان‌های فاقد ایزوسیانات و تجدیدپذیر تأکید زیادی شده است. یک نمونه از آن از عکس العمل طبیعی بین پلی آمین‌ها و کربنات‌های حلقوی برای تولید پلی هیدروکسی اورتان استفاده می‌کند. بر خلاف پلی اورتان‌های شبکه ای پیچ خورده سنتی، پلی هیدروکسی اورتان‌های شبکه پیچ خورده نشان داده شده است که قادر به بازیابی و بازیافت از طریق عکس العمل‌های انتقال دینامیکی کاربامول‌ها هستند.
دلایل متعددی می تواند وجود داشته باشد. اگر ساقه ها نازک و دراز باشند، احتمالاً نور کم است. اگر برگها پیچ خورده و خشکیده اند، حرارت بالاست. اگر برگها پژمرده و پوسیده اند، زیاد آب دادن می تواند دلیل باشد.
از همان اوایل دوره اوروک (ح. ۴۰۰۰ تا ح. ۳۱۰۰ پیشا دوران مشترک)، اینانا با شهر اوروک مرتبط بود. در این دوره، نماد تیرک سر حلقه‌ای با اینانا ارتباط نزدیکی داشت. گلدان معروف اوروک (که در انبار اشیای مذهبی دوره اوروک سوم یافت شده‌است) ردیفی از مردان برهنه را نشان می‌دهد که اشیاء مختلف از جمله کاسه، ظروف و سبدهای محصولات کشاورزی و همچنین گوسفند و بز را به پیکر زنانه‌ای پیشکش می‌کنند که رو به روی حاکم ایستاده‌است. زن در مقابل نماد اینانا، دو دسته نیزار پیچ خورده به جای تیرک در، ایستاده‌است، در حالی که شخصیت مرد جعبه و پشته ای از کاسه‌ها را در دست دارد، نشانمیخی متاخر بر اِن به معنای کاهن بزرگ معبد دلالت دارد.
زینبیه (با نام قدیمی ارزنان) ، محله ای حاشیه نشین از توابع بخش قهاب اصفهان است؛ که از شمال به روستای حبیب آباد از شرق به محله هفتون و از جنوب به طوقچی (قدس) و از غرب به محله باطون (بعثت) منتهی می‌شود. امروزه زینبیه یکی از مناطق شهری اصفهان محسوب می شود. همچنین زینبیه دارای مردمی با گویش‌های مختلف (لُر، ترک، عرب، کرد ، بلوچ ، عراقی) می‌باشد که اکثراً از مناطق کشور عراق و فریدن و خوزستان به این منطقه مهاجرت کرده‌اند. محله زینبیه به علت بافت قدیمی دارای کوچه های پیچ خورده و باریک است.
در واقع، در فرایند تشکیل ادرار اولین مرحله تراوش است. تراوش یعنی خروج مواد محلول در پلاسما (خوناب) و آب (به غیر از پروتئین‌ها) از شبکه مویرگی گلومرولی (کلافکی) و ورود آن‌ها به داخل کپسول بومن. تراوش فقط و فقط بر پایه اندازه مواد انجام می‌شود؛ بنابراین مواد تراوش شده به نفرون (گردیزه) الزاماً بی‌مصرف نیستند و در مرحله بازجذب توسط یاخته‌های لوله پیچ خورده نزدیک (یکی از اجزای نفرون که بعد از کپسول بومن واقع است) به خارج از نفرون فرستاده شده، وارد شبکه مویرگی دوم (دور لوله ای) می‌شوند یعنی دوباره به چرخه خون بازمی‌گردند.
بسیاری از مردم کشور در دره فرغانه زندگی می‌کنند، یک نوار زمینی حاصلخیز و پیچ خورده که بین کوه‌های تیان شان، پامیر و حصار-آلای در شرق قرار دارد و بین ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان مشترک است.
تاریخچه حفاظ شاخ گوزنی در واقعیت مشخص نیست. بیشتر تولیدکنندگان حفاظ دیوار بر این اعتقاد هستند که این حفاظ برای اولین بار توسط یک آهنگر با فکر و سلیقه شخصی خود وبا ترکیب میله‌های پیچ خورده ساخته شده و چون از باز دارندگی خوبی برخوردار بوده‌است توسط طراحان و تولیدکنندگان باز طراحی شده‌است و بعد از این تغییرات از آن به عنوان نسل جدید حفاظ روی دیوار نام برده می‌شود. در اکثر شهرها و مناطق آسیب‌پذیر از نظر امنیت حفاظ‌ها جزو مصالح ساختمانی و عناصر معماری هستند که می‌توانند تا حد زیادی در امنیت خانه‌ها از نظر امنیت داخلی و خارجی مؤثر می‌باشند.
بر اساس فرهنگ لغت لی پتی روبرت، این نام از عبارت قرن شانزدهم برای یک دسته کاه پیچ خورده گرفته شده‌است. نمایشی از چنین بسته‌هایی روی تابلوهایی برای تعیین رستوران‌ها ظاهر می‌شود و به‌واسطه معنایی، خود رستوران‌ها به عنوان بوچون شناخته می‌شوند. استفاده رایج تر از «بوچون» به عنوان درپوش یا پوشش چوب پنبه در دهانه بطری‌ها، و مشتق‌های آن، ریشه‌شناسی یکسانی دارند.
دارای بافت قدیمی و کوچه های باریک و پیچ خورده است که به دليل پدیده اوقاف و وقفی بودن زمین ها قیمت مسکن در این محل ارزان است.
بعضی از سبک‌های بن‌سای به شاخه‌های پیچ خورده و تنه احتیاج دارند. اینها به گیاه ظاهری قدیمی و بادخورده می‌دهند، تأثیری که با کم کردن نسبی پوست درخت می‌تواند افزایش یابد.
چون غنچه صدهزار خم و پیچ خورده است در تنگنای مهر خموشی زبان من