گاوشیر

معنی کلمه گاوشیر در لغت نامه دهخدا

گاوشیر. ( اِ مرکب ) صمغ درختی است که ساق آن کوتاه وبرگ آن شبیه به برگ انجیر و برگ زیتون میباشد و گل آن زرد و تخمش خوشبوی میشود. ساق آن را بشکافند تا صمغ از آن برآید و بهترین آن زعفرانی باشد و در آب زود حل شود و مانند شیر نماید. گویند وقتی که از ساق درخت برمی آید سفید است و چون خشک میشود زرد میگردد طبیعت آن گرم و خشک است و معرب آن جاوشیر است. ( برهان )( جهانگیری ) ( آنندراج ) ( الفاظ الادویه ). صمغ سفیدرنگ گیاهی است بلندتر از ذراعی خشن مزغب که برگش به برگ زیتون ماند و اکلیلی چون اکلیل شبت با گلی زرد و دانه ها شبیه به دانه زیتون دارد و چون آن را چاک دهند این صمغ از آن تراود و چون در آب حل کنند رنگ آب سپید گردد و در طب بکار است. در برهان قاطع چ معین آمده : معرب آن جاوشیر. ضریر انطاکی در تذکره خود گوید: «جاوشیر، نبات فارسی معرب عن گاو شیر، و معناه حلیب البقر لبیاضه..». ( تذکره اولی الالباب ج 1 ص 105 ). جاوشیر... به فارسی جواشیر و گوشیر و نیز به شیرازی جاحوشی نامند. ( مخزن الادویه ص 178 ) - انتهی :
نامت همی شنیدم بردم گمان که شیری
چون دیدمت نه شیری قطران و گاوشیری.لامعی.رجوع به جاشیرشود.
گاوشیر. ( اِخ ) دهی است از دهستان بازفت بخش اردل شهرستان شهرکرد، واقع در 75 هزارگزی شمال باختر اردل متصل به راه مالرو گاوشیر به بازفت ، کوهستانی ، جنگل ، بلوط، معتدل ، دارای 282 تن سکنه. آب آن از چشمه ، محصول آنجا غلات پشم و روغن. شغل اهالی زراعت و گله داری. راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10 ).

معنی کلمه گاوشیر در فرهنگ عمید

= جاوشیر

معنی کلمه گاوشیر در فرهنگ فارسی

( اسم ) گیاهی است از تیر. چتریان که علفی و پایاست . برگهایش شانه یی و گلهایش زرد رنگ و بصورت چتر مرکبند . دو یا سه گونه از گیاه شناخته شده که در اروپا و افریقا و آسیا میرویند . از گیاه مذکور ماده ای شیری رنگ ترشح میشود که در مجاورت هوا منجمد میگردد و بصورت صمغ در می آید و در طب عوام مصرف دارد و چون خوشبو میباشد در عطر سازی نیز مستعمل است جاوشیر جاشیر کماشیر حلیب البقر .
دهی در شهرکرد

جملاتی از کاربرد کلمه گاوشیر

پلی که بر روی نهر گاوشیر در امتدادِ پلْ بندامیر ساخته شده، به دوره‌های جدیدتر متعلّق است و سابقة آن ظاهراً از قرن دهم فراتر نمی‌رود، زیرا چنانکه در برخی منابع آمده، القاص میرزا که در ۹۵۵ به قصد تسخیر شیراز به بند امیر رسید، چون دید که پل را برداشته‌اند راه دیگری درپیش گرفت . از همین خبر می‌توان دریافت که در آن سال‌ها نهر گاوشیر فقط پلی متحرک و احتمالاً چوبی داشته‌است.