یک مهره

معنی کلمه یک مهره در لغت نامه دهخدا

یک مهره. [ ی َ / ی ِ م ُ رَ / رِ ] ( ص مرکب )در اصطلاح زنان ، نوزادی سخت فربه و درشت و گویند این مولود در ماه یا سال اول بمیرد. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه یک مهره در فرهنگ فارسی

در اصطلاح زنان نوزادی سخت فربه و درشت و گویند این مولود در ماه یا سال اول بمیرد

جملاتی از کاربرد کلمه یک مهره

سپه دید چندانک دریای روم ازیشان نمودی چو یک مهره موم
"دالایی لاما در تصدیق (ارگین) ترینلی دعای خیر خود را برای پیروزی وی بر مشکلات فرقه پیشین (مدرسه کاگیو) ¬ نثار کرد و اظهار امیدواری نمود که کارماپای جدید بتواند راه حل و پاسخ سیاسی به این پرسش تبت که آیا می‌توان ادعاهایی را مبنی بر این که یک پسر ساده بدوی مبدل به یک مهره سیاسی مذهبی شود را باور نمود یا نه؟ .. "
گاهی اوقات یک مهره می‌تواند به دو مهرهٔ حریف حمله‌ور شود. در چنین حالتی، اصطلاحاً چنگال ایجاد می‌شود. اسب‌ها برای عمل چنگال در شطرنج مشهور هستند. برای نمونه، اگر اسب در موقعیت حمله به شاه و وزیر قرارگیرد، شاه وادار است به خانه‌ای امن حرکت کند و اسب می‌تواند وزیر را بزند.
بدین کوه و این دشت دارم نشست جهانم چو یک مهره بد زیر دست
درصورتی‌که قبل از اینکه حریف‌تان بتواند حداقل یک مهره را خارج کند، تمام مهره‌هایتان را از بازی خارج کنید، حریف شما مارس شده و امتیازی که به دست می‌آورد. روی عدد ۴ می‌رود و نتیجه هر ست در عدد کیوب ضرب خواهد شد؛ یعنی اگر شما مارس شدید و کیوب روی ۴ باشد شما ۸ امتیاز دادید و اگر یک دست معمولی باختید و کیوب روی ۲ باشد ۲ امتیاز به حریف خواهید داد یا اگر مارس اکبر شده باشید و کیوب روی ۱۶ بوده باشد ۴۸ امتیاز داده‌اید.
بازی چنین بود که هر حریف به نوبت یک مهره بر تقاطع خطوط می‌گذاشت. هرگاه که سه مهره یک حریف در یک ردیف قرار می‌گرفت می‌گفت «رچ بکش» یعنی یک صف تشکیل شد، بکُش. حریف مقابل یک مهره خود را در فضای باز وسط دژ می‌گذاشت و می‌گفت «بکشته» یعنی کشته و با این کار یک نوبت بازی را از دست می‌داد. گاهی چنین می‌شد که با نهادن یک مهره، یکباره چند رچ روی می‌داد و طرف مقابل ناچار بود به همان تعداد مهره‌های کشته شده را در میان دژ بگذارد و به همان تعداد نوبت بازی را از دست می‌داد.
روبن به سرعت در ترکیب رئال جا گرفت و در پست بال راست به خدمت گرفته شد و با سرعت خیره‌کننده خود تبدیل به یک مهره کلیدی برای رئال تبدیل شد. آرین روبن در بازی الکلاسیکو سال ۲۰۰۸ در جایی که رئال مادرید موفق به پیروزی ۴ بر ۱ در ورزشگاه سنتیاگو برنابئو مقابل بارسلونا شد نقش مهی را ایفا کرد و گل دوم تیمش را به ثمر رساند.
بیماری پات باعث نوعی آرتروز سل در مفاصل بین مهره ای می‌شود. عفونت می‌تواند از دو مهره مجاور به فضای دیسک بین‌مهره‌ای مجاور گسترش یابد. اگر فقط یک مهره تحت تأثیر قرار گیرد، دیسک طبیعی است، اما اگر دو دیسک درگیر شود، نمی‌تواند مواد مغذی دریافت کند و فرو می‌ریزد. در فرآیندی به نام نکروز موردی، بافت دیسک می‌میرد، منجر به باریک شدن مهره‌ها و در نهایت سقوط مهره‌ها و آسیب نخاعی می‌شود. اغلب توده ای از بافت نرم خشک تشکیل می‌شود.
اینرو با یک جعبه کوچک و تودرتو، بیشتر برای حمل دارو استفاده می‌شد. دو سر ریسمان از سوراخ‌های دو طرف جعبه‌ها و از پایین به بالا عبور کرده و در قسمت بالا همزمان از یک مهره آجیمه عبور می‌کنند. وظیفه آجیمه نگه‌داشتند جعبه‌ها در کنار هم است و با بالا و پایین کردن آن می‌توان جعبه‌ها را باز و یا بسته نگه داشت. دو سر انتهایی ریسمان به یک نِتسوکه متصل می‌شوند. نِتسوکه همانند یک قلاب برای آویختن اینرو می‌باشد، فقط کافی است که نِتسوکه را از پایین اوبی و کیمونو عبور داده و در بالای اوبی و کیمونو قرار دهیم.
چه او اندرین خانه فقر و محنت چه یک مهره اندر مششدر نهاده
نه یک رشته را مهره بر کار ماند نه یک مهره در هیچ دیوار ماند
در جریان جنگ شبه‌جزیره سینا کمیل شمعون روابط دیپلماتیک خود را با قدرت‌های غربی که در جریان بحران سوئز به مصر حمله کردند، قطع نکرد. این اقدام خشم جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور مصر را برانگیخت، اگرچه شمعون چندین قرارداد تجاری با اتحاد جماهیر شوروی به امضا رسانده بود اما شمعون به دلیل حمایت از پیمان بغداد اغلب توسط رادیوهای ملی‌گرای عرب، یک مهره غربی خوانده می‌شد. ناصر معتقد بود پیمان بغداد تهدیدی برای ناسیونالیسم عرب است، اما شمعون به این پیمان‌ها، اطمینانی از محافظت در برابر ارتش‌های خارجی نگاه می‌کرد چرا که از ضعف ارتش لبنان در برابر سایر کشورهای منطقه آگاه بود. به همین دلیل در اوایل سال ۱۹۶۸ میلادی، سازمان آزادی‌بخش فلسطین به راحتی توانست پایگاه‌هایی در مناطق مرزی لبنان ایجاد نمایید.
ز توران زمین تا در هند و روم جهان شد مر او را چو یک مهره موم
بست‌های قورباغه‌ای که در صنعت به عنوان مهارکش معرفی می‌شوند، دستگاهی است برای اعمال نیروی پیش تنیدگی معین در یک طناب ، کابل ، بادبند و ... . این دستگاه که متشکل از دو پیچ ( یکی راستگرد و دیگری چپ گرد ) و یک مهره لوبیائی طویل است با چرخاندن مهره و باز و بسته کردن پیچ‌ها تنش معینی را به هریک از پیچ‌ها وارد می‌کند.
شواهدی از شیشه در دوران سنگ، در هستیناپور هند یافت شده‌است. اولین مورد شیشه ای در تمدن دره سند، یک مهره شیشه ای قهوه ای رنگ است که در هاراپا یافت شده و قدمت آن به ۱۷۰۰ قبل از میلاد می‌رسد. شیشه‌های کشف‌شده از مکان‌های بعدی (با قدمت ۶۰۰ تا ۳۰۰ پیش از میلاد)، رنگ‌های رایج را نشان می‌دهند.
وز آن پس بیاورد لشکر به روم جهان گشت او را چو یک مهره موم
وز آن پس بیاورد لشکر به روم شد آن بارهٔ او چو یک مهره موم