یک صدم

معنی کلمه یک صدم در لغت نامه دهخدا

یک صدم. [ ی َ / ی ِ ص َ دُ] ( اِ مرکب ) صدیک. صدی یک. یک جزء از صد جزء چیزی.

معنی کلمه یک صدم در فرهنگ فارسی

یک جزئ ازصد صدیک .

جملاتی از کاربرد کلمه یک صدم

جو زمین شامل ۷۸ درصد نیتروژن، ۲۱ درصد اکسیژن، ۰٫۹ درصد آرگون، ۰٫۰۳ درصد کربن دی‌اکسید و مقادیری بخار آب و ذرات معلق است. در حالی که در جو مریخ ۹۵ درصد دی‌اکسید کربن، ۳ درصد نیتروژن، ۱٫۶ درصد آرگون و فقط مقدار ناچیز اکسیژن و آب وجود دارد. جو سیارهٔ سرخ بسیار رقیق است، به‌طوری‌که فشار جوی سطح آن معادل یک صدم فشار جو زمین در سطح دریاست. افزون‌بر این جو مریخ محافظ خوبی در برابر تابش‌های مرگبار فضایی نیست.
دفتر رولمان در دههٔ ۱۹۲۰ میلادی، بیست و پنج معمار و طراح را استخدام کرد. همهٔ طرح‌های مبلمان از رولمان سرچشمه می‌گرفتند، کسی که همیشه یک دفترچهٔ طراحی داشت و همیشه مشاهده می‌کرد و طرح می‌کشید. هر قطعه با یک طراحی در مقیاس یک صدم اندازهٔ اصلی شروع می‌شد، که سپس به طراحی، در مقیاس یک دهم، و در نهایت به یک طراحی در مقیاس کامل که برای ساخت قطعۀ مبلمان استفاده می‌شد، اصلاح می‌شد. هنرمندان موظف بودند دقیقاً از ایده‌های اصلی استاد کپی کنند.
تتری (به گرجی: თეთრი) یکای پول خرد کشور گرجستان است که از سال ۱۹۹۵ به گردش درآمده‌است. هر تتری برابر یک صدم لاری است.
در سوم فوریه ۱۶۳۷ میلادی ناگهان سقوط قیمت اتفاق افتاد. البته به جای سقوط قیمت بهتر است گفته شود هیچ خریداری بیش از این قادر به خرید نبود. پس از سقوط قیمت‌ها در طی چند هفته قیمت گیاهی که با ۵۰۰۰ گیلدر معامله می‌شد به یک صدم قیمت رسید. تعداد کسانی که قادر به پرداخت مبالغ قراردادها نبودند در حدود ۳۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. بدین ترتیب دوران جنون گل لاله در هلند به پایان رسید.
برخی از ویژگی‌های فیزیکی هم در مردان و هم در زنان جذاب هستند، به ویژه تقارن بدن و صورت، اگرچه یک گزارش مخالف نشان می‌دهد که «بی عیب و نقص مطلق بودن» با تقارن کامل می‌تواند «عجیب و اذیت کننده» باشد. تقارن ممکن است از نظر تکاملی به عنوان نشانه ای از سلامتی مفید باشد زیرا عدم تقارن «نشان دهنده بیماری یا آسیب گذشته‌است». یک مطالعه نشان داد که افراد می‌توانند با دیدن یک عکس به مدت یک صدم ثانیه، «زیبایی را در سطح زیرآگاهی بسنجند» سایر عوامل مهم عبارتند از: جوانی، شفافیت پوست و صافی پوست. و «رنگ زنده» در چشم و مو. با این حال، تفاوت‌های بسیار زیادی بر اساس جنسیت وجود دارد.
تا پایان سال ۱۳۹۴ ظرفیت تولید انواع تلویزیون در ایران بیش از سه میلیون و ۳۳۵ هزار دستگاه بود، اما در نهایت از این ظرفیت تنها یک میلیون و ۳۹۷ هزار دستگاه تولید شد، و در نتیجه بخش قابل توجهی از این ظرفیتِ موجود بلااستفاده باقی‌ماند، به قسمی که حتی ظرفیت تولید در سال ۱۳۹۴ در قیاس با سال قبل‌از آن، یعنی، سال ۱۳۹۳ که تولیدات این بخش یک میلیون و ۹۲۱هزار دستگاه بود، کاهش قابل توجهی را متحمل شد. در سال ۱۳۹۴ صادرات انواع تلویزیون ایرانی حدود یک صدم میلیون دلار بوده است. اما صادرات این اقلام در شرایطی رخ می‌دهد که اعداد و ارقام «واردات» ایران در این حوزه‌ها به مراتب بالاتر است.
وقایع وحشت‌آوری که ارمنیان با آن رودررو شده‌اند یک عمل انجام شده‌است. وقوع آن عمدتاً نتیجه اعمال سیاست صلح‌طلبانهٔ ملت ما در طول چهار سال گذشته‌است. حضور میسیونرهای ما و کوتاهی ما در شرکت در جنگ، ترک‌ها را از کشتار بیش از یک میلیون تن از ارمنیان، و صدها هزار از آشوریان و یونانی‌ها بازنداشت که در آن میان اکثریت بارز با ارمنیان بوده‌است. اعلام جنگ ما در حال حاضر قادر نیست حتی یک صدم صدماتی را که با خودداری ما در شرکت در جنگ در گذشته وارد کرده‌است جبران کند.
در این زمان سرعت عکسبرداری به یک صدم ثانیه و در ۱۸۹۵ به یک هزارم ثانیه رسید. اختراع فلاشهای الکترونی به سرعت عکاسی در شب و جاهای کم نور کمک بسیاری کرد.