یک سنگ

معنی کلمه یک سنگ در لغت نامه دهخدا

یک سنگ. [ ی َ / ی ِ س َ ] ( اِ مرکب ) آن مقدار از آب که آسیاب را به گردش می آورد. ( آنندراج ). آسیاگرد.

معنی کلمه یک سنگ در فرهنگ فارسی

آن مقدار از آب که آسیاب را بگردش می آورد آسیاگرد

جملاتی از کاربرد کلمه یک سنگ

معروفترین بازماندهٔ او، قانون حمورابی است که بر روی یک سنگ ثبت شده‌است. این سنگ نوشته بر روی یک قرص سنگ ایستاده با بیش از ۸ پای بلند (۲٫۴ متر) حک شده و در سال ۱۹۰۱ در شوش، ایران پیدا شد. حمورابی به دلیل آگاهیش برای نوشتن این قوانین، زمانی که مردم در شرایط سخت بودند، در سراسر جهان شهرت بسیاری دارد.
که ز یک سنگ آب خوردستند تیغ شیرویه، تیشه ی فرهاد
گاهی از گلدان جایگزین برای سبک‌های خاص استفاده می‌شود. بن‌سای‌های سبک کِنگای و هان‌کِنگای معمولاً در گلدان‌هایی هستند که بر شکل آویزان تأکید دارند. برای یک بن‌سای کنگای، یک گلدان فوق‌العاده بلند نیز استفاده می‌شود، به‌طوری که شاخه‌ها از ارتفاع زیادی آزادانه آویزان می‌شوند. بن‌سای کاملاً طراحی شده، مانند آنهایی که به سبک یوزا هستند، اغلب روی یک سینی مسطح یا یک سنگ صاف می‌ایستند، تا جایی که کمتر جلب توجه کند. در نتیجه خاک معمولاً یک تپه مسطح تشکیل می‌دهد. یک بن‌سای ایشیزوکی نیز غالباً روی یک سطح مشابه قرار می‌گیرد، زیرا خاک در این سبک درون صخره قرار دارد.
در سال ۱۹۸۹ و کمی پس از بازگشودن دیوار برلین این پاسگاه ایست‌بازرسی نیز منحل شد. پس از تخریب دیوار برلین در محل این ایست‌بازرسی یک سنگ سیاه در آسفالت قرار داده شد. این پاسگاه و ایست‌بازرسی آن در ۲۲ ژوئن ۱۹۹۰ به‌طور کامل نابود شد. در سال ۲۰۰۰ اما یک کپی کامل از اتاقک پاسگاه ساخته و در محل قبلی قرار داده شد.
هزاران نکته در یک سنگ بنهاد که عبرت راست کافی گر کنی یاد
اگر مرد ملامت نیستی از عشق دوری کن که کوه قاف یک سنگ است ازدامان صحرایش
باب‌اسفنجی شلوارمکعبی برنده جوایز مختلفی از جمله شش جایزه آنی، هشت جایزه قرقره طلایی، چهار جایزه امی، دو جایزه بفتا کودکان و یک رکوردشکنی بیست جوایز برگزیده کودکان، یک برادوی موزیکال بر اساس آن در سال ۲۰۱۷ با تحسین منتقدان اکران شد. این مجموعه همچنین به عنوان یک سنگ محک فرهنگی نسل زد شناخته می‌شود.
بی سر سرگشته ای با خاک و خون آغشته ای در بیابان غمت یک سنگ و یک فرسنگ نیست
بیشتر مصریان باستان کشاورزانی وابسته به زمین بودند. خانه‌های آن‌ها محدود به اعضای خانواده و از خشت خام ساخته می‌شد تا در گرما خنک باقی بماند. هر خانه‌ای یک آشپزخانه با سقف بازداشت که شامل یک سنگ آسیاب برای آرد کردن غلات و یک اجاق کوچک برای پخت نان بود. ظروف سرامیکی برای نگهداری، تهیه، حمل و نقل و مصرف غذا، نوشیدنی و مواد خام استفاده می‌شدند. دیوارها را معمولاً سفید می‌کردند و گاه با پرده‌های دیواری از کتان رنگ‌شده می‌پوشاندند. کف زمین با نی فرش می‌شد و اثاث شامل صندلی‌های چوبی، تخت‌های کمی مرتفع تر از کف و میزهای تک نفره بود.
کفر و ایمان را به یک سنگ آن دو ابرو می کشد تا به کی اعجاز را در پله جادو نهم
غیر از دل سنگین تو در دامن این‌کوه یک سنگ ندیدم که ننالد ز فغانم
نیست یک سنگ از برای شیشه ای از سرشکم کوه و صحرا پر گل است
ترشی سلسکا با فلفل سبز، گوجه سبز، هویج، گل کلم، کلم و کرفس ساخته می‌شود. سبزی‌ها را در ظرفی می‌گذارند و با چند شاخه و یک سنگ روی آن فشار می‌دهند و روی آن مقداری نمک، سرکه و آب ریخته می‌شود. این مخلوط برای تخمیر مدتی باقی می‌ماند.
من این را به یک سنگ بیجان کنم دل زال و رودابه پیچان کنم
یک بازیکن معمولاً سنگی را طوری نمی‌گذارد که خودش یا گروهش فوراً نقطه آزادی شان را از دست بدهند، مگر اینکه انجام این کار بلافاصله آخرین نقطه آزادی گروه نفر مقابل را بگیرد. در چنین حالتی، گروه دشمن اسیر شده‌است، در حالی که سنگ جدید حداقل یک نقطه آزادی دارد . این قانون باعث تفاوت خیلی مهم بین یک و دو چشم است: اگر یک گروه که فقط یک چشم دارد به‌طور کامل از خارج احاطه شود، می‌توان آن را با قرار دادن یک سنگ در چشم آن کشت. این بازی استراتژیکی است.
هست یک سنگ تو رحمن را یمین وان دگر سنگت سلیمان را نگین
کمتر از بیست و شش سنگ رونیک از اینگوار وجود دارد که بیست و چهارتایشان در دریاچه مئلارن منطقه اوپلاند سوئد است. بر روی این سنگ‌ها با خط رونیک داستان سفر اینگوار به سرزمین مسلمانان که احتمالاً با هدف بازگشایی مسیر تجاری ولگا پس از سقوط بلغارستان ولگا و خزران بود. یک سنگ به مرگ اینگوار در شرق اشاره دارد ولی می‌گوید که طلاهایی را برای مردم فرستاده‌است.
در سال ۲۰۰۳، گلدزورثی یک اثر سفارشی برای حیاط ورودی موزه د یانگ سانفرانسیسکو به نام «سنگ کشیده» تولید کرد که بازنمای زلزله‌های مکرر سانفرانسیسکو و اثرات آن است. چیدمان او شامل یک شکاف عظیم در سنگفرش بود که به شکاف‌های کوچکتر تبدیل شد و یک سنگ آهک شکسته که می‌توانست برای نشستن استفاده شود. ترک‌های کوچک‌تر با چکش ایجاد می‌شدند که غیرقابل‌پیش‌بینی‌بودن کار را در زمان ایجاد آن سبب می‌شد.
روستای حاج عبدال دارای جاذبه هایی مثل تخته سنگ های چند صد ساله مشهور و سنگ پنج انگشت و یک سنگ تاریخی بزرگ به نام سنگ فاطمه است و دارای زمین های کشاورزی متعدد است که هرساله از اکثر نقاط شهر برای دیدن این جاذبه ها و تفریح به روستا سفر میکنند
حلم تو بود بلی کوه شکوه کی ز یک سنگ فرو ریزد کوه