اثر سفارشی

معنی کلمه اثر سفارشی در فرهنگستان زبان و ادب

{work for hire} [علوم کتابداری و اطلاع رسانی] اثری که بنا بر قانونِ حق پدیدآور/ حق مؤلف (copyright )، شخص یا مؤسسه ای تولید آن را در قبال دستمزد به پدیدآور سفارش می دهد و در مقابل، پدیدانه/ حق تألیف (royalty ) آن متعلق به سفارش دهنده است

معنی کلمه اثر سفارشی در ویکی واژه

اثری که بنا بر قانونِ حق پدیدآور/ حق مؤلف (copyright)، شخص یا مؤسسه‌ای تولید آن را در قبال دستمزد به پدیدآور سفارش می‌دهد و در مقابل، پدیدانه/ حق تألیف (royalty) آن متعلق به سفارش‌دهنده است.

جملاتی از کاربرد کلمه اثر سفارشی

اگرچه قراردادهای دائمی/تمام وقت در استودیوها وجود دارد، اما بیشتر انیماتورها به صورت قراردادی کار می‌کنند. برخی از انیماتورها در گروه اصلی استودیو در نظر گرفته می‌شوند، که می‌توانند در نتیجه حضور در آنجا از بدو تأسیس شرکت یا جذب استعدادهای دیگر از استودیوهای پویانمایی باشند. بودن درگروه اصلی، موقعیت امن تری در یک استودیوی پویانمایی است ولی ممکن است استودیو سیاست‌هایی در مورد تصدی احتمالی انیماتورها داشته باشد. از آنجایی که امروزه استودیوها می‌توانند انیماتورها را به صورت اجاره ای برای طراحی اثر سفارشی استخدام کنند، برخلاف برخی از انیماتورهای در اوایل صنعت، بسیاری از هنرمندان نمی‌توانند حقوق خلاقیت خود را حفظ کنند. میزان این مالکیت فکری بستگی به قوانین آن کشور دارد.