یلو
معنی کلمه یلو در لغت نامه دهخدا

یلو

معنی کلمه یلو در لغت نامه دهخدا

یلو. [ ی َ ] ( اِخ ) نام موضعی در آستارای ایران که مرتع طوایف طالش است. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه یلو در دانشنامه عمومی

یلو (اسپانیا). یلو ( به اسپانیایی:Yelo ) یکی از دهستان های اسپانیا و جزء استان سریا است که در بخش کاستیا و لئون واقع شده است.
«یلو» با ۲۴ کیلومتر مربع مساحت، طبق سرشماری سال ۲۰۰۴ درگاه ملی آمار ( اسپانیا ) ، ۵۵ نفر جمعیت دارد.
یلو (جمهوری آلتای). یلو ( به لاتین: Yelo ) یک منطقهٔ مسکونی در روسیه است که در جمهوری آلتای واقع شده است.
معنی کلمه یلو در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه یلو

جملاتی از کاربرد کلمه یلو

یک امپراتوری در آسیای شرقی بود که از سال ۹۰۷ میلادی تا سال ۱۱۲۵ در حدود مغولستان کنونی و بخش‌هایی از خاور دور روسیه، منچوری، شمال چین، و شمال‌شرقی کره فرمانروایی می‌نمود. یلو آبائوجی، خاقان خیتان‌ها در حدود زمان سقوط دودمان تانگ این امپراتوری را ایجاد کرد و نخستین حکومتی بود که بر تمام منچوری حکمرانی می‌کرد.
سال ۱۸۸۲ پولیتزر مردی ثروتمند بود و امتیاز روزنامهٔ نیویورک ورلد را ۳۴۶۰۰۰ دلار از جی گولد خرید. این روزنامه که پیش از آن، سالانه ۴۰ هزار دلار ضرر می‌داد، با مدیریت پولیتزر، روزنامه‌ای پرتیراژ شد. او با دقت، کاستی‌های دنیای روزنامه‌نگاری را پیدا می‌کرد و داستان‌های مورد علاقهٔ مردم را در آن چاپ می‌کرد. از سویی دیگر، او افشاگرانه و جنجالی کار می‌کرد و پرده از بسیاری رازها برمی‌داشت. کمی بعد با استخدام روزنامه‌نگار و محقق معروف، نلی بلی در ۱۸۸۷ کار خود را به اوج رسانید. روزنامه ورلد در ۱۸۹۵ نخستین روزنامهٔ کمدی رنگی به نام یلو کید را عرضه کرد. این روزنامه نیز مورد توجه مردم قرار گرفت و شمارگان آن در مدت زمان کوتاهی از ۱۵ هزار به ۶۰۰ هزار رسید.
سی‌بی‌سی نیوز نخستین کاربرد ۸۰۸ را به گروه ژاپنی موسیقی الکترونیک یلو مجیک ارکسترا در سال ۱۹۸۰ منتسب کرده‌است. ماروین گی، هنرمند آمریکایی سبک آراندبی، نخستین تک‌آهنگ موفق حاوی صدای ۸۰۸ را با نام «شفای جنسی» در سال ۱۹۸۲ منتشر کرد. گی به این دلیل جذب ۸۰۸ شده بود که می‌توانست در انزوا و بدون نیاز به حضور سایر موسیقی‌دانان و تهیه‌کنندگان، با آن به تولید موسیقی بپردازد.
در نهایت،دو نیرو در 11 مه در محلی موسوم به یلو تاورن در 6 مایلی شمال ریچموند با هم روبرو شدند.
استوارت با داشتن رفتار و کرداری منحصر به فرد، سبک پوشش پر زرق و برق و دلاوری و نبوغ نظامی اش به یکی از شخصیت‌های برجسته جنوبی در طی جنگ داخلی آمریکا تبدیل شد. به ویژه پس از اینکه دو حمله موفقیت‌آمیز را علیه ارتش پوتوماک در سال ۱۸۶۲ رهبری کرد. اما در شکست ارتش جنوب در نبرد گتیسبرگ تا اندازه ای مقصر شناخته شد. زیرا وی متهم شد که در ارائه اطلاعات درست به ژنرال لی پیرامون موقعیت نیروهای اتحادیه در طی نبرد ناموفق بود. استوارت در سال ۱۸۶۴ در نبرد یلو تاورن بر اثر زخم مرگباری که برداشته بود در سن ۳۱ سالگی درگذشت.
تاریخ تأسیس سلسله خوارزمیان همچنان محل بحث است. شورشیان خوارزمی در جریان شورش در سال ۱۰۱۷، ابوالعباس مأمون و همسرش حوراجی، خواهر سلطان غزنوی را به قتل رساندند. در پاسخ، محمود به منطقه خوارزم که ناسا و رباط فراوه را شامل می‌شد، حمله کرد و آن را اشغال کرد. در نتیجه خوارزم از سال ۱۰۱۷ تا ۱۰۳۴ به یکی از استان‌های امپراتوری غزنوی تبدیل شد. در سال ۱۰۷۷، فرمانداری این استان که از سال ۱۰۴۲/۱۰۴۳ به سلجوقیان تعلق داشت، به دست انوش تیگین قرچای، غلام ترک سابق سلطان سلجوقی افتاد. در سال ۱۱۴۱، سلطان سلجوقی احمد سنجر توسط قره خیتای‌ها در نبرد قطوان شکست خورد و نوه انوش تیگین ، علا الدین آتسیز، تابع یلو داشی از قره خیتان شد.