گزاره ای

معنی کلمه گزاره ای در فرهنگستان زبان و ادب

{propositional} [زبان شناسی] مربوط به گزاره

جملاتی از کاربرد کلمه گزاره ای

تعاریف بازگشتی عمدتاً در منطق یا برنامه‌نویسی یافت می‌شوند. برای مثال فرمول‌های خوش فرم در منطق گزاره ای چنین بیان می‌شوند:
در نقل قول هایی که شده است ، « فرفوریوس » که از فیلسوفانِ مکتبِ اسکندریه و شاگردِ فلوطین و از نام‌دارترین حکیمانِ نوافلاطونی است این گزاره‌ی منطقی ـ فلسفی ـ تاریخی را یعنی « انسان ، حیوان ناطق است . » را از زبان ارسطو نقل کرده است ولی در آثار به جای مانده از ارسطو چنین گزاره ای ثبت نشده است .
طبق یک دیدگاه، تئوری انسجام حقیقت را انسجام برخی از جملات، گزاره‌ها یا عقاید مشخص می‌داند. این «تئوری دانش است که ادعا می‌کند که حقیقت یک ویژگی است که در درجه اول برای هر قشر وسیعی از گزاره‌های سازگار قابل اجرا است، و نتایج آن برای هر گزاره ای در چنین سیستمی با توجه به سهم آن در سیستم قابل استفاده است». ایده‌هایی نظیر این بخشی از دیدگاه فلسفی است که به عنوان کل‌گرائی تأیید شناخته می‌شود. نظریه‌های انسجام حقیقت ادعا می‌کنند که انسجام و سازگاری از ویژگی‌های مهم یک سیستم نظری است و این خصوصیات برای حقانیت آن کافی است. عکس آن این‌گونه بیان می‌شود که «حقیقت» فقط در درون یک سیستم وجود دارد، و خارج از یک سیستم وجود ندارد.