پیشوایی

معنی کلمه پیشوایی در فرهنگ عمید

سرکردگی، رهبری.

معنی کلمه پیشوایی در فرهنگ فارسی

عمل پیشوا امامت قیادت رهبری : پس در روزگار پادشاهان این خاندان ... برانم از پیشواییها و قضاها و شغلها که ویرا ( بوصادق تبانی را ) فرمودند... . یا پیشوایی فرستادگان . پیشواز رفتن پذیره شدن .

جملاتی از کاربرد کلمه پیشوایی

یکی را در مکارم پیشوایی یکی را بر محامد قهرمانی
عبدالرحمن همدانی(؟ -۹۳۸م) (نسب: ابوالحسن عبدالرحمن بن عیسی همدانی) نحوی، کاتب، شاعر و لغوی عربی ایرانی بود.او را پیشوایی (امام) در علم لغت، نحو، کتابت و شعر عربی وصف کرده‌اند اما شهرتش بیشتر در علم لغت است. کتاب الألفاظ از اوست که به نامِ کتاب ألفاظِ عبدالرحمن شناخته می‌شد و با عنوان «الألفاظ الکتابیة» نخستین بار چاپ شد.
هر دو عالم را ز پس بگذاشتیم تا که اکنون پیشوایی میکنم
که ما را بود پیشوایی به کار تو راییم ازجان و دل خواستار
کند بر پیشوایان، پیشوایی رسوم دین حق را زنده کردن
پیشوایی بایدت رهبر کسی پیشوایی را نشاید هر کسی
«یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ» آن روز که خوانیم هر گروهی را از مردمان، «بِإِمامِهِمْ» با پیشوایی ایشان، «فَمَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ» هر کس که نامه او در دست راست دهند، «فَأُولئِکَ یَقْرَؤُنَ کِتابَهُمْ» ایشان آنند که نامه خویش میخوانند، «وَ لا یُظْلَمُونَ فَتِیلًا (۷۱)» و مزد یک فتیل از کردار ایشان نکاهند.
در اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی آدولف هیتلر که به تازگی به مقام پیشوایی آلمان رسیده بود طرحهای خود را برای یک خودرو ارزان و ساده که برای عموم قابل استفاده باشد به دکتر «فردیناند پورشه» ارائه کرد. پیش از این پورشه به همراه «زونداپ» طرح‌هایی را برای چنین خودرویی درسر داشتند که یکی از آن‌ها «پورشه تیپ ۱۲» با موتور تعبیه شده در عقب خودرو و طراحی قوس مانند بود.
علامه امینی دربارهٔ تاج‌الدین آوی این‌گونه سخن گفته‌است: «سید تاج‌الدین محمد آوی از شخصیت‌های بارز این خاندان است. مردی دین‌دار، پیشوایی مذهبی و ادیبی دانشمند بود. در عصر خویش مقتدا و زعیم شیعه به‌شمار می‌رفت و در منطقه خویش احترام و اقتدار کامل داشت. علاوه بر نسب پاک و نژاد والایش، دانش فراوان اندوخت و در فقه استاد گشت.»[نیازمند منبع]
هر کسی کردند آغ ا ز حسد گفتن او را پیشوایی کی رسد
باب در تکاپوی عرضه کردن مذهب خویش به دو طریق بود که هر دو نشان استقلال از شخصیت وی را داشت. اول اینکه، او اعلام کرد که این مذهب را اصلاً پایانی نیست و ظهور «من یظهره الله»، را پیش‌بینی کرده بود که برای کامل کردن مذهبی که باب آن را بنیان نهاده بود خواهد آمد. ثانیاً باب صلاحیت معنوی را حتی طی دوران زندگی خود به تنهایی روی خودش متمرکز نکرده بود و پیشوایی دینی را به واحد اول بیان که شامل خود او و هیجده حواری اولیه وی، حروف حی، بود سپرده بود.
بی‌گمان از شام نکبت رستگاری حاصل است هرکرا صبح سعادت پیشوایی می‌کند
در سال ۴۸۷ ق (۱۰۹۴ م) در میان اسماعیلیان بحرانی بر سرِ جانشینی پیشوایشان شکل گرفت و آنان به دو شاخه مستعلیان و نزاریان تقسیم شدند. در دوره خلافت فاطمی جانشینی مستعلی به جای خلیفه مستنصر (د ۴۸۷ ق)، و کنار گذاشته شدن نزار باعث دو دستگی میان اسماعیلیان شد. اسماعیلیان ایران و شام به هواداری از نزار پرداختند و اسماعیلیان مصر و شمال آفریقا، به پیشوایی مستعلی باور آوردند. از آن پس مستعلیان و هواداران خلافت فاطمی را دعوت قدیم خواندند و نزاریان را دعوت جدید. حسن صبّاح رهبر نامدار اسماعیلیان ایران پیرو نزار بود.
در طریقت رهروان را رهنمایی می‌کنم در حقیقت عارفان را پیشوایی می‌کنم
استونتون در ایفا نمودن نقش خودش به عنوان ملکه الیزابت به همراه هنرمندان مهم پرایس ، لسلی ، لی میلر ، دومینیک و الیزابت نقش آفرینی می کند. مجموع هنرمندان سریال نوین می باشند. این فصل دومین و پایانی ترین نوسازی کلی تاج را به دنبال گروه هایی به پیشوایی کلر فوی (فصل ۱ و ۲) و اولیویا کولمن (فصل ۳ و ۴) طی نمود.
ابوالفتح، اسعد میهنی (؟ - ۱۱۳۲م) (نسب: اسعد بن ابی‌نصر بن فضل) فقیه شافعی و آموزگار ایرانی بود. در مرو فقه آموخت و پیشوایی برجسته شد. به بغداد درآمد و تدریس در مدرسه نظامیه به او واگذار شد (۵۰۷ق) و شش سال استاد آنجا بود. سپس به عنوان سفیر به مأموریتی به همدان رفت و همان‌جا درگذشت.
تمیستیوس احتمالاً از ۳۸۳ تا ۳۸۴ میلادی به منصب بالای پیشوایی شهر و ریاست مجلس سنا رسید.
که خود پیشوایی نداریم ما تویی مقتدا و تویی رهنما