پیش گفتار

پیش گفتار

معنی کلمه پیش گفتار در فرهنگ عمید

۱. مقدمه، مطلبی که برای فهم مطالب دیگر قبلاً گفته شود.
۲. آنچه در ابتدای کتاب نوشته شود.

معنی کلمه پیش گفتار در فرهنگ فارسی

مقدمه، آنچه که درابتدای کتاب نوشته شود

معنی کلمه پیش گفتار در دانشنامه عمومی

پیش گفتار(کتاب). پیش گفتار ( انگلیسی: Preface ) ، اصطلاحی که می تواند به معنای هر بیان مقدماتی باشد. گاهی به اختصار pref می گویند.
پیشگفتار ( /ˈprɛfəs/ ) یا proem ( /ˈproʊɛm/ ) مقدمه ای بر یک کتاب یا اثری ادبی نوشته شده توسط نویسنده اثر است و اغلب با قدردانی از کسانی که در شکل گیری اثر کمک کرده اند پایان می یابد.
پیشگفتار از لاتین آمده است، به معنای «صحبت مقدماتی» ( prae و fatia ) یا "از پیش " ( prae +factum ) .

جملاتی از کاربرد کلمه پیش گفتار

بابش اندر سفر همره آورده بود پیش گفتار وی بنده پرورده بود
هستی و نیستی از یک پیش گفتار و چهار بخش شکل گرفته‌است. پیش گفتار با عنوان در جستجوی هستی. عنوان بخش نخست کتاب سارتر «مسئلهٔ نیستی» است. سارتر در این بخش به‌طور عمده در صدد روشن کردن معنای هستی و نیز نیستی برآمد. این بخش از دو فصل تشکیل شده‌است. سارتر در فصل نخست با عنوان "سرچشمهٔ نفی"، کار خود را تدوین پدیدارشناسی نیستی دانست و در فصل دوم با عنوان باور نادرست به این کشف فلسفی خود پرداخت.
چنان‌که محمدعلی فروغی در پیش گفتار تصحیح خود از خیام اشاره کرده‌است: این داستان سند معتبری ندارد، و تازه اگر راست باشد، حسن صباح و خیام هر دو باید بیش از ۱۲۰ سال عمر کرده‌باشند، که بسیار دور از ذهن است. به‌علاوه، هیچ‌یک از هم دوره‌های خیام هم به این داستان اشاره نکرده‌است.
«چستر کنت» تهیه‌کننده نمایشهای موزیکال کمدی است. با آغاز عصر فیلمهای مصوت، او اقدام به تولید پیش گفتار برای فیلمها می‌کند. این کار برای او استرس زیادی به همراه دارد چون همیشه مجبور می‌شود گروهش را تغییر دهد و رقبایش ایده‌هایش را سرقت می‌کنند. او اگر بتواند در سه روز سه پیش گفتار را به روی صحنه ببرد می‌تواند یک قرار داد بزرگ بدست آورد و…
در کتاب مایکل نیوتن بحث از تناسخ است که در مقدمهٔ کتاب (۱۳۸۴) ناشر در پیش گفتار آن را از نظر اسلامی مردود دانسته‌است.
شکر پیش گفتار او شور بود قمر پیش رخسار او کور بود