پوشالی

معنی کلمه پوشالی در لغت نامه دهخدا

پوشالی. ( ص نسبی ) منسوب به پوشال. از پوشال. || ضعیف و ناتوان : دولت یا مملکت پوشالی ؛ دولت یا مملکتی کوچک و ضعیف که میان دو دولت قوی قرار گیرد تا تماسی میان دو دولت قوی نباشد .

معنی کلمه پوشالی در فرهنگ معین

(ص نسب . ) ۱ - ساخته از پوشال . ۲ - سست ، ناتوان ، بی دوام .

معنی کلمه پوشالی در فرهنگ عمید

هرچیز سست، سبک، و بی دوام.

معنی کلمه پوشالی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به پوشال . ۱- ساخته از پوشال . ۲- ضعیف ناتوان . یا دولت ( مملکت ) پوشالی .دولتی ( مملکتی ) کوچک و ضعیف که میان دو یاچند دولت قوی قرار گیرد تا تماسی میان آنها نباشد.

جملاتی از کاربرد کلمه پوشالی

خبر ساخت فصل چهارم مجموعهٔ اینترنتی آمریکایی خانهٔ پوشالی اعلام شد به وسیلهٔ نتفلیکس از طریق توییتر در ۲ آوریل ۲۰۱۵ اعلام شد. فیلمبرداری در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۵ آغاز شد. آغاز پخش این فصل در ۴ مارس ۲۰۱۶ آغاز می‌شود.
حزب همبستگی برای آزادی، استقلال، دموکراسی و عدالت اجتماعی می‌جنگد و افغانستان را کشور اشغال‌شده‌ای می‌داند که یک دولت پوشالی در آن حاکم است. حزب همبستگی بیشتر برای راه‌اندازی راهپیمایی‌های اعتراضی در گوشه و کنار افغانستان و موضعگیری‌های صریح شناخته می‌شود. سیاست‌های قاطع این حزب باعث شده که بارها اعضا و هوادارانش مورد پیگرد و مزاحمت نیروهای امنیتی قرار گرفته، حتی در جوزای ۱۳۹۱ فعالیت آن از سوی دولت افغانستان به حالت تعلیق درآمد، که در اثر اعتراضات گسترده هوادارانش در کشور و نهادهای جهانی مدافع آزادی، دولت وادار به عقب‌نشینی گردید.
طراح کلیدی پروتکل هفت؛ زمانی که برای آزمایشگاه عمومی تاچیبانا کار می‌کرد، به طور غیرقانونی کدهایی را در آن درج کرد که به او امکان می‌داد کل پروتکل را به میل خود کنترل کند. او ذهن و ارادۀ خود را در پروتکل هفت جاسازی کرد و به همین دلیل، توسط آزمایشگاه عمومی تاچیبانا اخراج شد تا اینکه مدتی بعد جسدش را پیدا کردند. او معتقد است که تنها راه برای تکامل و توسعۀ توانایی‌های بشر این است که خود را از محدودیت‌های فیزیکی و انسانی خلاص کرده و به عنوان موجوداتی مجازی، یا آواتارها، تا ابد در وایرد زندگی کنند. او ادعا می‌کند که خالق لین بوده است، اما در حقیقت به عنوان یک خدای پوشالی منتظر مانده بود تا خدایی دیگر، یعنی خود لین، وایرد را به وضعیت تکامل‌یافته‌اش برساند.
حامد عزیزی (زادهٔ ۵ آذر ۱۳۵۸) صداپیشه و گوینده رادیوی ایرانی است. وی بیشتر به خاطر گویندگی شخصیت پو در مجموعهٔ فیلم‌های پاندای کونگ‌فوکار شناخته شده‌است. عزیزی علاوه بر این در دوبله مجموعه‌های هری پاتر، گارفیلد، داستان اسباب بازی و شیرشاه نیز حضور داشته‌است. همچنین او در مجموعه بازی تاج‌وتخت ضمن مدیریت دوبلاژ این مجموعه، در نقش تیریون لنیستر گویندگی نیز داشت و در مجموعه سیاسی و ماندگار خانه پوشالی نیز به گویندگی پرداخته است. عزیزی، گوینده ثابت جک بلک است.
جیپسین نام صندل سنتی کره‌ای است که از کاه ساخته می‌شود. کره‌ای‌ها صندل‌های پوشالی را از زمان باستان می‌پوشیدند. آنها در رسته کفش‌های یی (کفش‌هایی با ارتفاع کوتاه) دسته‌بندی می‌شوند و نام اختصاصی آنان بسته به مواد استفاده شده متفاوت می‌باشد مانند سامسین، وانگ گولسین، چونگول چیسین و بودولسین. در سلسله چوسان، جیپسین‌ها بیشتر توسط افراد عادی، کشاورزان و دانشمندانی که برای تفریح به خارج شهر می‌رفتند پوشیده می‌شد. امروزه از جیپسین‌ها در مراسم استفاده می‌شود. سبک جیپسین امروزی از سلسله چوسان به یادگار باقی مانده‌است.
زاپاس پهلوان‌پنبه یا زاپاس پوشالی یک نام مستعار از نوع پرچم دروغین است که جهت احمقانه یا مضر جلوه دادن یک دیدگاه خاص با هدف برانگیختن احساسات منفی علیه آن ساخته می‌شود. رفتار زاپاس‌های پوشالی معمولاً به شکل غیر معقولانه، با اظهار بی‌اطلاعی یا همراه با پیش‌داوری است و معمولاً در بحث‌ها اقدام به ایجاد مغالطه پهلوان‌پنبه‌ای می‌کنند که گردانندهٔ اصلی می‌تواند به‌راحتی آن را مورد انتقاد یا انکار قرار دهد. تأثیرگذاری مورد نظر این نوع حساب‌های زاپاس، بی‌اعتبار کردن بحث‌های منطقی‌تری است که با هدف بررسی رفتار گردانندهٔ اصلی شکل گرفته‌اند. این نوع از زاپاس‌ها رفتاری مشابه ترول‌های اینترنتی دارند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به پسرعموها، خانه پوشالی اشاره کرد.
با توجه به اتهامات مطرح شده، شبکه نت‌فلیکس ساخت ادامهٔ مجموعهٔ تلویزیونی خانه پوشالی را متوقف کرد. فصل ششم به عنوان آخرین فصل این مجموعه، اعلام و پخش آن در سال ۲۰۱۸ پایان یافت. مجموعه تلویزیونی در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۹ از اتهامات وارده تبرئه شد.[۹][۱۰] هشت تن از دست‌اندرکاران این مجموعه نیز، اسپیسی را به سوءرفتار جنسی متهم کردند.[۱۱]
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به بازرس فویل، آدمکشان میدسامر، خانه پوشالی و در انتهای دوران میانسالی اشاره نمود.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است می‌توان به خانه پوشالی اشاره نمود.