پدر یحیی

معنی کلمه پدر یحیی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پدر یحیی (قرآن). خداوند دعای حضرت زکریا (علیه السلام) برای داشتن فرزند را اجابت کرد و حضرت یحیی(علیه السلام) را به ایشان عطا کردند.
احسان و نیکی به پدر و مادر، از صفات بارز حضرت یحیى (علیه السلام):ییحیى خذ الکتب بقوّة وءاتینه الحکم صبیّا• وبرّا بولدیه ولم یکن جبّارا عصیّا.
مریم/سوره۱۹، آیه۱۲.
استجابت دعا ى پدر یحیى (زکریّا (علیه السلام)) با اعطاى فرزندى پسندیده و مورد رضایت همه جانبه به وى:وإنّى خفت المولى من وراءى وکانت امرأتى عاقرا فهب لى من لّدنک ولیّا• یرثنى ویرث من ءال یعقوب واجعله ربّ رضیّا• یزکریّآ إنّا نبشّرک بغلم اسمه یحیى لم نجعل لّه من قبل سمیّا.
مریم/سوره۱۹، آیات۵- ۷.
زکریّا (علیه السلام)، پدر یحیی (علیه السلام):یزکریّآ إنّا نبشّرک بغلم اسمه یحیى لم نجعل لّه من قبل سمیّا.
مریم/سوره۱۹، آیه۷.
...

جملاتی از کاربرد کلمه پدر یحیی

پیش زمینهٔ مذهبی و نقش پدر یحیی دولت‌آبادی در سلسله مراتب ازلی در بین محافل حکومتی و روحانیت تهران شناخته شده بود و این اغلب برای او مشکل ایجاد می‌کرد و مجبورش می‌کرد با چهره‌های بانفوذ سیاسی دوستی کند تا تحت حفاظت باشد. حامیان و هواداران اصلی او از مردان جوان مدرن تحصیل کردهٔ طبقات بالا بودند که در نظراتش دربارهٔ آموزش با او شریک بودند.
بقایای زکریای مقدس، پدر یحیی تعمیددهنده، در صومعهٔ گاندزاسار نگهداری می‌شود.
میرزا هادی کمی بعد از سوی نجفی به عنوان مرتد تکفیر شد، که باعث تشویق ظل السلطان به اجرای طرح‌های طماع خود برای غصب زمین‌های پدر یحیی شد. یحیی که منفور شده بود، با وجود تلاش برای فاصله گرفتن از فرقهٔ رقیب بهایی در بین بابیان، که رهبری در تبعیدش را به‌طور پیوسته آزار می‌داد، ادامهٔ اقامت در اصفهان را روز به روز خطرناک تر یافت. یحیی پس از یک سال و نیم تبعید خودخواسته در تهران و مشهد، در نتیجهٔ تکفیر از سوی علما، در ۱۲۶۱/۱۸۸۲ به اصفهان برگشت و با تحصیل‌کردگان آنجا مکرراً رفت‌وآمد کرد. مواجهه‌ای با خطیب زاهد بابی، شیخ محمد منشادی یزدی بر او و دو نفر دیگر که بهتر حامی انقلاب مشروطه شدند یعنی نصرالله بهشتی (بعدتر ملک المتکلمین) و جمال الدین واعظ اصفهانی، اثرگذار بود.