یکن

معنی کلمه یکن در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی یَکُنْ: باشد (جزمش به دلیل جواب واقع شدن برای جمله ی قبلی یا شرط واقع شدن برای بعد از خود می باشد)
معنی یَکُنَّ: که آن زنان باشند
معنی یَکُنِ: باشد (جزمش به دلیل شرط واقع شدن برای جمله بعدی است و حرکت آخرش به دلیل تقارن با حرف ساکن یا تشدید دار کلمه بعد است)
معنی لَّمْ یَکُن: نبود ونیست
معنی لَمْ یَکُنِ: نبود ونیست(حرکت حرف "نون" به دلیل تقارنش با حرف ساکن یا تشدید دار کلمه ی بعد است)
معنی لَا یَکُن: نباشد
معنی ذُّلِّ: ذلیلی - کوچکی -ناتوانی (در عبارت "ﭐخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ ﭐلذُّلِّ "کنایه ای است برگرفته ازحالتی که جوجه برای طلب غذا از پدرومادرش به بالهای خود می دهد و منظور این است که در برابر پدر ومادرت این چنین باش .همچنین در عبارت "لَمْ یَکُن لَّهُ وَلِیٌّ مِّ...
معنی مُنفَکِّینَ: جدا شده ها (کلمه منفکین از ماده انفکاک است ، که به معنای جدایی دو چیز است که به شدت به هم متصل بودهاند ، و عبارت "لَمْ یَکُنِ ﭐلَّذِینَ کَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ ﭐلْکِتَابِ وَﭐلْمُشْرِکِینَ مُنفَکِّینَ حَتَّیٰ تَأْتِیَهُمُ ﭐلْبَیِّنَةُ " یعنی سنت الهی دس...
ریشه کلمه:
کون (۱۳۹۰ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه یکن

سلام علی الدنیا و طبیب بسیمها. کان لم یکن یعقوب فیها بجالس
امیرعلی نبویان (زادهٔ ۲ فروردین ١٣۵٩) نویسنده، مجری و بازیگر ایرانی است. وی در حال حاضر صفحه ای در اینستاگرام ندارد. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ مهندسی برق از دانشگاه علوم و فنون مازندران بوده و شهرت خود را از برنامهٔ تلویزیونی رادیو هفت به‌دست آورد. او علاوه بر اجرا در برنامه‌های تلویزیون، نویسنده نیز هست و کتاب‌هایی همچون مجموعهٔ ۴ جلدی قصه‌های امیرعلی و نیز کأن لم یکن از وی منتشر شده‌است.
ورنه عالم بابود نابود خود آرمیده بود، و درخلوتخانه شهود آسوده، آنجا که: کان الله ولم یکن معه شیئی.
ثلاثة». مشرکان گفتند: الملائکة بنات اللَّه و الاصنام شرکاؤه همانست که مصطفی (ص) گفت حکایت از کردگار جل جلاله: «شتمنی ابن آدم یقول اتّخذ اللَّه ولدا و انا الاحد الصّمد الّذی لم الد و لم اولد و لم یکن لی کفوا احد».
«لم یلد» می‌گوید که خداوند چیزی نزاییده است؛ یعنی نه مانند دیدگاه مسیحیت و ثنویت فرزند دارد و نه آنکه ذاتش تجزیه می‌شود تا موجودی از سنخ خودش جدا شود. «لم یولد» نیز هر گونه متولد یا مشتق شدن خداوند از وجود دیگر را نفی کرده است. «و لم یکن له کفوا احد» هر گونه وجودی را که در ذات یا فعل برابر خداوند باشد را نفی می‌کند؛ یعنی الله هیچ بدیل یا برابری در وجود ندارد. این رد نظر مشرکانی است که برای خدایان متعدد در عالم اراده و تدبیر مستقل قائل هستند.