هالیفاکس
معنی کلمه هالیفاکس در لغت نامه دهخدا

هالیفاکس

معنی کلمه هالیفاکس در لغت نامه دهخدا

هالیفاکس. ( اِخ ) نام شهری است در انگلستان به مساحت 220 میل مربع. در جنوب ایالت یورک شایر در 191 میلی شمال غربی لندن و 8 میلی جنوب غربی برادفورد قرار گرفته ، جمعیت آن مطابق سرشماری سال 1951 م. 98404 تن است. این شهر دارای معادن زغال سنگ و آهن و مرکز منسوجات نخی و پشمی است کارخانه های بسیاری در آن وجود دارد. ( دایرة المعارف بریتانیکا ).

معنی کلمه هالیفاکس در فرهنگ فارسی

شهری در مغرب ریدینگ در ایالت یورکشایر در شمال انگلستان در ۳۳ کیلومتری شمال شرقی منچستر که ۹۶٠٠٠ تن سکنه دارد . مرکز تولید پنبه پشم و ماشین آلات و مواد شیمیایی است . گویند دانیل دو فو قسمتی از شاهکار خود روبنسون کروزو را در یکی از قهوه خانه های این شهر نوشت .

معنی کلمه هالیفاکس در دانشنامه عمومی

هالیفاکس (نوا اسکوشیا). هلیفکس ( به انگلیسی: Halifax, Nova Scotia ) شهری در کانادا و مرکز استان نووا اسکوشیا است. این شهر حول «لنگرگاه هلیفکس»، دومین لنگرگاه طبیعی بزرگ در جهان ساخته شده است. هلیفکس از شلوغ ترین بندرهای کانادا به شمار می رود. این شهر در سال ۱۹۹۶ از ادغام چهار شهر هلیفکس، دارتموث، بدفورد و شهرستان هلیفکس تشکیل شده است.
شهر هلیفکس بزرگ ترین شهر آتلانتیک کانادا و از پرترددترین بنادر شرق آمریکای شمالی می باشد که به واسطه همجواری آن با اقیانوس اطلس، طبیعت بسیار زیبایی دارد. این شهر به واسطه انفجار عظیمی که در سال ۱۹۱۷ در این شهر روی داد، که بزرگ ترین انفجار تولید شده توسط انسان در تاریخ قبل از ساخت بمب اتمی بود تا حد بسیار وسیعی ویران شد و بعدها قسمت های بسیاری از شهر دوباره ساخته شد. همان طور که از اسم ایالت، نوا اسکوشیا، قابل حدس است، اکثریت ساکنین این شهر اصالتاً اسکاتلندی ( Scottish ) می باشند.
معنی کلمه هالیفاکس در فرهنگ فارسی

معنی کلمه هالیفاکس در دانشنامه آزاد فارسی

هالیفاکس (انگلستان). هالیفاکْس (انگلستان)(Halifax)
هالیفاکْس
شهری در یورکشر غربی، شمال انگلستان، کنار رود کالدر، به فاصلۀ ۱۳کیلومتری شمال غربی هادرزفیلد. جمعیت آن ۹۱,۱۰۰ نفر است (۱۹۹۱). از قرون وسطا شهر مهم تجارت پوشاک پشمی و تولیدکنندۀ پارچه، قالی و پوشاک است. سایر صنایع آن عبارت اند از علوم مهندسی و تولید شیرینی. پیس هال، در ۱۷۷۹ به منزلۀ بازار پوشاک ساخته شد. ازجمله بناهای دیدنی آن است: موزۀ صنعتی کالدردیل، کلیسای گوتیک سنت جان و ساختمان شهرداری (۱۸۵۹ـ۱۸۶۲). تجارت پوشاک از اواخر قرن ۱۳م در هالیفاکس رواج یافت. در قرن ۱۵م بخش هالیفاکس بیشتر از هر جایی در یورکشر پوشاک تولید کرد. افزایش سریع جمعیت شهر از ۱۲هزار نفر به ۳۴هزار نفر بین ۱۸۰۱ و ۱۸۵۱ به تراکم جمعیت و وخامت شرایط زندگی انجامید. با ورود راه آهن، برَدفورد به مرکز بازار نساجی منطقه تبدیل شد.
هالیفاکس (کانادا). هالیفاکس (کانادا)(Halifax)
هالیفاکس، کانادا
مرکز استانِ نووا اسکوتیا در کانادا، در نزدیکی ساحل شرقی استان مزبور. جمعیت شهری آن ۱۱۴هزار نفر (۱۹۹۱) و جمعیت کلانْ شهر ۳۲۱هزار نفر است (۱۹۹۱). هالیفاکس بزرگ ترین و مهم ترین شهر استان های ساحلی کانادا (شامل نووا اسکوتیا، جزیرۀ پرینس ادوارد، و نیوبرانزویک)، و بندر اصلی شرق کانادا است؛ صنایع آن عبارت اند از پالایشگاه نفت، کنسرو مواد غذایی و صنایع هوا ـ فضا به علت جریان آب گرم گُلف استریم. در سراسر سال در بندرگاه هالیفاکس یخبندان دیده نمی شود. این شهر شش پایگاه نظامی دارد و مرکزی برای اقیانوس شناسی نیز به شمار می رود. فرمانْدار سر اِدوارد کورنوالیس و ۲,۵۰۰ مهاجرِ بریتانیایی، هالیفاکس را به صورت محله ای در روستایی سرخ پوستی بنا کردند.

جملاتی از کاربرد کلمه هالیفاکس

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال هارتل پول یونایتد، باشگاه فوتبال هالیفاکس تاون، باشگاه فوتبال کاونتری سیتی، و باشگاه فوتبال میدلزبرو اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال برافورد پارک آونیو، باشگاه فوتبال فارسلی سلتیک، باشگاه فوتبال هالیفاکس تاون، باشگاه فوتبال گایزلی، باشگاه فوتبال هادرزفیلد تاون، و باشگاه فوتبال هروگیت تاون اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال یورک سیتی، باشگاه فوتبال یئوویل تاون، باشگاه فوتبال بری، باشگاه فوتبال هالیفاکس تاون، باشگاه فوتبال روچدیل، باشگاه فوتبال کیدرمینستر هاریرس، باشگاه فوتبال ساوتپورت، باشگاه فوتبال والسال، و باشگاه فوتبال ورکسام اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال هالیفاکس تاون، باشگاه فوتبال مارگیت، و باشگاه فوتبال وستهام یونایتد اشاره کرد.
او-۱۲۳ به فرماندهی ناوسروان راینهارت هاردگن با غرق کردن کشتی بخار ۹٬۰۷۶ تنی بریتانیایی سایکلوپس در سپیده‌دم روز ۱۲ ژانویه سال ۱۹۴۲ در نزدیکی دماغه سِیبل در نووا اسکوشا، نخستین ضربه عملیات پاوکنشلاک در آب‌های ایالات متحده را وارد کرد. این کشتی از خاور دور راهی هالیفاکس بود. خدمه ابتدا شناور را ترک کردند اما پس از مشاهده این که کشتی پس از چند ساعت هنوز غرق نشده است دوباره به آن بازگشتند. او-۱۲۳ نیم ساعت بعد با شلیک یک اژدر دیگر تیر خلاص را به کشتی بریتانیایی زد. سایکلوپس این بار در عرض پنج دقیقه شد. در این حادثه ۸۷ سرنشین کشتی از جمله ۴۶ مسافر چینی کشته شدند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کرزن اشتون، باشگاه فوتبال یئوویل تاون، باشگاه فوتبال هالیفاکس تاون، باشگاه فوتبال کرو آلکساندرا، باشگاه ورزشی وستمانایا، باشگاه فوتبال نیوکاسل تاون، و باشگاه فوتبال پورت ویل اشاره کرد.
اسکله‌های مین نقش مهمی در حمل و نقل ملی بازی می‌کنند. ابتدا در حدود سال ۱۸۸۰ خط راه‌آهن پورتلند و اسکله بدون یخبندان آن، تا اواسط سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۰ پیش از پیشرفت چشمگیر هالیفاکس در نوا اسکوشیا، پایانه اصلی زمستانی کانادا بودند. در سال ۲۰۰۱ پورتلند، بزرگترین شهر مین به واسطه توانایی اش برای ساپورت کردن تانکرهای بزرگ، از بوستون که دارای پرترددترین اسکله نیوانگلند (برحسب تناژ) بود، پیشی گرفت. فرودگاه بین‌المللی پورتلند اخیراً گسترش یافته و ترابری هوایی در این ایالت را با شرکت‌های هواپیمایی ای مانند جتبلو و سوث وست ارلاینز افزایش داده‌است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال دارون، باشگاه فوتبال فولام، باشگاه فوتبال هارتل پول یونایتد، باشگاه فوتبال بارسکو، باشگاه فوتبال هالیفاکس تاون، باشگاه فوتبال اشتون یونایتد، باشگاه فوتبال نلسون، باشگاه فوتبال منچستر یونایتد، باشگاه فوتبال نوتس کانتی، و باشگاه فوتبال لیتون اورینت اشاره کرد.
پس از آن حمله، پنج ناوشکن بریتانیایی به منطقه اعزام شدند که باعث شد او-بوت‌ها را برای گشت‌زنی به مناطق جنوبی‌تر بفرستند. او-۱۱۱ به دستور فرماندهی عالی در مناطق شمالی باقی ماند تا با پیام‌های رادیویی «ساختگی»، این تصور را در بریتانیایی‌ها ایجاد کند که او-بوت‌ها همچنان در حال تعقیب کاروان هالیفاکس ۱۲۶ به سمت شرق هستند، به امید اینکه مسیر کاروان بعدی از جنوب در میان او-بوت‌های کمین‌کرده قرار گیرد. این نخستین مورد از فریب رادیویی در او-بوت‌های آلمان بود که به لطف آن، ۹ کشتی متفقین توسط او-بوت‌ها غرق شدند. به‌دلیل تلاش فرماندهٔ او-۱۱۱ برای حفظ سرنشینان شناورهای قربانی، از مجموع ۱۳۱ خدمهٔ سه کشتی مورد حملهٔ این او-بوت، تنها ۳ نفر جان خود را از دست دادند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بارو، باشگاه فوتبال ترانمره راورز، باشگاه فوتبال اورتون، باشگاه فوتبال لیورپول، باشگاه فوتبال گیلینگام، و باشگاه فوتبال هالیفاکس تاون اشاره کرد.