پرنده شکاری
معنی کلمه پرنده شکاری در دانشنامه عمومی

پرنده شکاری

معنی کلمه پرنده شکاری در دانشنامه عمومی

پرندگان شکاری ( به انگلیسی: Birds of prey یا Raptors ) گونه هایی از پرندگان هستند که به شکار و تغذیه از مهره داران می پردازند. بسیاری از پرندگان شکاری مانند کرکس ها، رخ کرکس ها و عقاب های ماهیگیر، علاوه بر شکار جانوران از مردار آن ها نیز تغذیه می کنند. پرندگان شکاری دارای حس بینایی بسیار قوی هستند و از آن برای پیدا کردن شکار خود در هنگام پرواز و در فواصل دور، بهره می گیرند. این پرندگان همچنین دارای پاهای قوی مجهز به پنجه برای گرفتن و کشتن شکار خود و فرانوک خمیده و قوی هستند تا بتوانند گوشت را از هم بدرند. از آنجا که آن ها در بالای هرم غذایی قرار می گیرند، نگرانی های گوناگونی در زمینه حفاظت از بقایشان وجود دارند.
اگرچه بسیاری از پرندگان مانند لک لک ها، حواصیل ها پنگوئن ها، دهشت مرغان و سنگ چشم ها نیز از شکار خود تغذیه می کنند اما اصطلاح پرندگان شکاری در علم پرنده شناسی فقط برای اشاره به گونه ها و خانواده های خاصی از پرندگان مانند عقاب ها، جغدها، کرکس ها و شاهین ها استفاده می شود.
پرندگان شکاری روزگَرد در حالت کلی به ۶ خانواده از دو راسته تقسیم می شوند:
• بازان: بازها، عقاب ها، سنقرها، کورکورها، سارگپه ها و کرکس های جهان قدیم
• عقابان ماهی گیر: عقاب ماهی گیر
• مرغان دبیر: مرغ دبیر
• شاهینان: شاهین ها، شاهین های درختی و کاراکاراها
• کرکس های جهان جدید از جمله کندورها
• کاکل پیشانی سانان
پرندگان شکاری شب زی نیز جغدها هستند که به دو خانواده تقسیم شده اند:
• جغدان راستین: جغدهای معمولی
• جغدان انبار: جغدهای انبار و خلیج
اگرچه این تیره های پرندگان در حالت کلی ارتباط نزدیکی با هم ندارند و در مناطق گوناگونی از جهان پدید آمده اند، روش های شکار و نقش بوم شناسانه نزدیک آن ها در کنار همانندی های ریخت شناسانه شان، توسط مفهوم فرگشت همگرا توجیه می شوند.
پرنده شکاری (مجموعه تلویزیونی). پرنده شکاری ( انگلیسی: Bird of Prey ) یک مجموعهٔ تلویزیونی تکنو تریلر درام بریتانیایی است که در سال ۱۹۸۲ منتشر شد.
معنی کلمه پرنده شکاری در دانشنامه اسلامی
جملاتی از کاربرد کلمه پرنده شکاری

معنی کلمه پرنده شکاری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پرنده شکارکننده حیوانات، همچون عقاب و باز در ردیف پرندگان بزرگ گوشتخوار، درنده و حرام گوشت به شمار می‏روند.
از این عنوان در بابهای تجارت، صید و ذباحه و اطعمه و اشربه سخن رفته است.
← حکم فقهی شکار
۱. ↑ جواهر الکلام ۳۶/ ۸ ۹
فرهنگ فقهی مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۲، ص۲۵۹
...

جملاتی از کاربرد کلمه پرنده شکاری

بازداری که در سال‌های اخیر به قوش‌بازی هم معروف شده ‌است، فن نگهداری و پرورش و تربیت پرنده شکاری و شکار کردن با آن است. شواهدی از پرورش دادن و شکار با پرندگان شکاری در تمدن‌ها و فرهنگ‌های جهان موجود است. بیشتر گمان می‌رود که این فن در بین‌النهرین آغاز شده است گرچه به نظر می‌رسد مردمان صحرانشین آسیا نیز از گذشته‌های دور با این فن آشنا بوده‌اند. بازداری و شکار با پرندگان شکاری در ایران باستان رایج بوده است. پس از اسلام به ویژه در دوره صفوی ورزش ویژه شاهان و امیران شمرده می‌شد.
باز خفاشی یک پرنده شکاری لاغر و با جثه متوسط است که معمولاً حدود ۴۵ سانتیمتر طول دارد. در هنگام پرواز دارای بالهای بلند و شبحی شبیه به شاهین است. بالغان قهوه‌ای تیره یا سیاه هستند، با لکه‌های سفید روی گلو و سینه، و دارای یک رگه سفید در بالا و زیر هر چشم هستند. نوجوانان قهوه‌ای خالدار هستند و پرهای سفید بیشتری نسبت به بالغان دارند.
در اروپای باستان این پرنده با لقب «پرنده کشاورزان» یا «پرنده آشپزی» شناخته می‌شد چراکه برای شکار انواع مختلف حیوانات خوراکی مناسب بود و در مقایسه با شاهین معمولی (بحری) انتخاب بهتری برای مردم عادی بود. شاهین معمولی هم پرنده شکاری بسیار محبوبی بود اما به دلیل محدودیت در نوع طعمه‌ها (عمدتاً پرندگان متوسط) و تکنیک‌های شکارگری بیشتر مورد استفاده اشراف و نجیب‌زادگان بود. در دوران نوین هم این پرنده محبوبیت و اعتباری همپای شاهین معمولی در میان بازداران دارد.