مان

معنی کلمه مان در لغت نامه دهخدا

مان. ( اِ ) خانه را گویند و نیز خان و مان اتباع است. ( لغت فرس اسدی چ اقبال ، ص 397 ). به معنی خانه باشد که عربان بیت خوانند. ( برهان ). خانه. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). پهلوی ، مان ( خانه ، مسکن ) پارسی باستان ، مانیا ( خانه ، سرای ). در پهلوی به جای نمانه اوستایی کلمه مان ( خانه ) را به کار برده اند. مانیشن ، مانیشت ( منزل )، مانپان ، مانیستن ، مانیشتن ( منزل کردن ). و «ماندن » فارسی نیز ازهمین ریشه است. ( حاشیه برهان چ معین ) :
که چون او بدین جای مهمان رسد
بدین بینوا میهن ومان رسد...فردوسی.که شاه جهان است مهمان تو
بدین بینوا میهن و مان تو.فردوسی.همه پادشاهید برمان خویش
نگهبان مرز و نگهبان کیش.فردوسی.تا در این باغ و در این خان و در این مان منند
دارم اندرسرشان سبز کشیده سلبی.منوچهری.چو آمد برمیهن و مان خویش
ببردش به صد لابه مهمان خویش.اسدی. || اسباب و ضروریات خانه را نیز گویند. ( برهان ). اسباب خانه. ( آنندراج ). اسباب خانه و اثاث البیت. ( ناظم الاطباء ).اثاثه خانه. اثاث البیت. ( فرهنگ فارسی معین ) :
نه خان و نه مان و نه بوم و نژاد
یکی شهریاری میان پر زباد.فردوسی.بسا پیاده که در خدمت تو گشت سوار
بسا غریب که از تو به خان رسید و به مان.فرخی.پدر مرا و شما را بدین زمین بگذاشت
جدا فکندمرا با شما ز خان و زمان.فرخی.شاعران را ز توزر و شاعران را ز تو سیم
شاعران را ز تو خان و شاعران را ز تو مان.فرخی.من آن رندم که نامم بی قلندر
نه خان دیرم نه مان دیرم نه لنگر.باباطاهر ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).در جسم من جان دگر درخان من مان دگر.مولوی ( از آنندراج ).چه شد چه بود و چه افتاد این چنین ناگه
به اختیار جدا گشته ای ز خان و ز مان.سلمان ساوجی.- خانمان . رجوع به همین مدخل شود.
- خان و مان . رجوع به همین مدخل شود.
|| خداوند و آغا. ( ناظم الاطباء ). آقا. ارباب. ( از فرهنگ جانسون ). || اهل و عیال و خاندان. || مال موروثی و میراث. || غم و ملال و بیماری. ( ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ جانسون ). || ( فعل امر ) فعل امر بر گذاشتن و ماندن هم هست یعنی بگذار و باش و بمان. ( برهان ). و رجوع به ماندن شود. || ( پسوند ) بصورت پسوند در کلمات مرکب به معنی خانه و محل و جای : دودمان. گرزمان. کشتمان. ( فرهنگ فارسی معین ). از ریشه دمانه در گاتها، و نمانه در دیگر بخشهای اوستا و پهلوی «مان » به معنی خانه. ( از حاشیه برهان چ معین ). || در بعضی از کلمات مرکب آید و معنی منش و اندیشه دهد: پژمان. پشیمان. رادمان. شادمان. قهرمان. ( فرهنگ فارسی معین ). مان = من ، از اوستایی منه . پهلوی منیتن ( اندیشیدن )؛ نریمان. ( از حاشیه برهان چ معین ). || پسوند سازنده اسم معنی از ریشه فعل : زایمان. سازمان. ( حاشیه برهان چ معین ). چایمان. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || پسوند سازنده اسم معنی از مصدر مرخم : دوختمان. ریدمان. || پسوند سازنده اسم ذات از مصدر مرخم : ساختمان. ( حاشیه برهان چ معین ). || ( نف ) شبه و مثل و مانند را گویند. ( برهان ). به معنی مانند نیز آمده. ( فرهنگ رشیدی )( آنندراج ). از مصدر «مانستن و ماندن » به آخر کلمه پیوندد به معنی ماننده : شیرمان. ( فرهنگ فارسی معین ) :

معنی کلمه مان در فرهنگ معین

[ په . ] ۱ - (اِ. ) اسباب و اثاثیه خانه . ۲ - مثل و مانند. ۳ - خانه . ۴ - (پس . ) به صورت پسوند در کلمات مرکب آید و به معنی محل ، جا و خانه : دودمان . ۵ - در بعضی کلمات به معنی «منش » و «اندیشه » آید: شادمان ، قهرمان . ۶ - از ریشه فعل اسم معنی (اسم مصدر ) م

معنی کلمه مان در فرهنگ عمید

ضمیر متصل اول شخص جمع: کتابمان.
= ماندن۱
= ماندن۲
هریک از مواد غلیظ و خوش طعمی که به طور طبیعی یا بر اثر گزش حشرات یا با ایجاد شکاف از تنۀ بعضی درختان یا گیاهان می تراود، مانندِ ترنجبین، شیرخشت، و بیدخشت.
۱. خانه، سرای: چو آمد بر میهن و مان خویش / ببردش به صد لابه مهمان خویش (اسدی: ۲۰۵ ).
۲. اسباب خانه

معنی کلمه مان در فرهنگ فارسی

هاینریش داستان نویس آلمانی ( و. لوبک ۱۸۷۱ - ق. ۱۹۵٠م . ) . وی برادر توماس - مان است و معروفترین داستانش : [ پروفسور اونرات ] میباشد .
خانه، سرای، اسباب خانه(خان ومان )، نظیر، مثل، مانند
( فعل ) دوم شخص مفرد امر حاضر از ماندن توقف کن . بمان .
بر تهیگاه یا برناف زدن و رسیدن به آن پرهیز کردن و ترسیدن

معنی کلمه مان در ویکی واژه

(قدیم): به معنی خانواده، خاندان همراه با نوکرها و کلفت‌ها؛ خانمان، دودمان.
مِاْنِ: در گویش گنابادی یعنی متعلق به ما ، متعلق به من ، مال ما ، در ملکیت ما.
اسباب و اثاثیه خانه.
مثل و مانند.
به صورت پسوند در کلمات مرکب آید و به معنی محل، جا و خانه و دودمان.
در بعضی کلمات به معنی منش و اندیشه آید: شادمان، قهرمان.
از ریشه فعل اسم معنی اسم مصدر می‌سازد: زایمان، سازمان.
از مصدر مرخم اسم ذات می‌سازد: ساختمان.
در ضمیر شخصی متصل اول شخص جمع: الف- در حالت اضافی (ملکی): کتابمان. ب- در حالت مفعولی: گفتمان (به ما گفت).

جملاتی از کاربرد کلمه مان

لِلْفُقَراءِ الْمُهاجِرِینَ درویشان را که از خان و مان خود هجرت کردند.
اوه مان سوک (کره‌ای: 오만석؛ زادهٔ ۳۰ ژانویه ۱۹۷۵) بازیگر اهل کره جنوبی است. از جمله مجموعه‌های تلویزیونی که او در آنها ایفای نقش کرده‌است می‌توان به بک دونگ سو دلاور، عشق وحشی و خانم اوه دیگر اشاره کرد.
یی گوال فکر می‌کرد که با او ناعادلانه رفتار می‌شود و پاداش بسیار کمی به خاطر نقشش در کودتا دریافت کرده‌است. در سال ۱۶۲۴، او بر ضد پادشاه اینجو شورش کرد پس از اینکه به عنوان فرمانده نیروی‌های پیونگ یانگ برای مبارزه علیه توسعه طلبی منچو به جبهه شمالی فرستاده شد، در حالی که سایر رهبران اصلی کودتا در دربار از پادشاه پست و پاداش دریافت کرده بودند. یی گوال ۱۲٬۰۰۰ سرباز را به سمت پایتخت هانسئونگ رهبری می‌کرد، از جمله ۱۰۰ ژاپنی (که در طول حمله ژاپن به کره (۱۵۹۲_۱۵۹۸) به چوسان پناهنده شده بودند)، جایی که یی گوال یک ارتش منظم را تحت فرماندهی ژنرال جانگ مان شکست داد و هانسئونگ را در محاصره گرفت این نبرد به نام نبرد جیوتان شناخته می‌شود. اینجو به جزیره گانگوا گریخت و هانسئونگ به دست شورشی‌ها افتاد.
هر کس به کوی عاشقی از خان و مان گذشت با او حبیب رخت به هم خانگی کشید
از انتخابات سال ۲۰۱۱ زمانی که اتحادیه دموکرات مسیحی با ۳۹ درصد بیشترین آرا را کسب کرد در ایالت  بادن-وورتمبرگ یک دولت ائتلافی متشکل از احزاب سبزها (۲۴.۲ درصد) و حزب سوسیال دموکرات (۲۳.۱ درصد) تحت رهبری وینفرید کرچش مان (سبزها) بر این ایالت حاکم بود. در این سال حزب دموکرات آزاد آلمان (۵.۳ درصد) در رده چهارم قرار گرفت . درصد مشارکت در این انتخابات ۶۶.۳ درصد بود.
بدین سان که بینی مرا خان و مان ز آهن زمین و ز سنگ آسمان
کری فوکوناگا در اکتبر ۲۰۲۰ به عنوان کارگردان سه قسمت نخست این مجموعه اعلام شد. در فوریه ۲۰۲۱، آستین باتلر و کلوم ترنر برای بازی در این سریال انتخاب شدند. آنتونی بویل و نیت مان در ماه مارس با راف لاو، جیمز موری و تامی جسوپ در آوریل به بازیگران پیوستند. فردی کارتر نقش خود را در مصاحبه‌ای در ماه مه فاش کرد، در حالی که تصاویر صحنه نشان داد که بری کیوگن نیز به این فیلم پیوسته است. در ماه ژوئن، دی ریس به عنوان کارگردان اپیزودهای سریال معرفی شد. در ماه جولای، آنا بودن و رایان فلک نیز به عنوان کارگردانان اپیزود معرفی شدند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال هرکولس، پورتلند تیمبرز، باشگاه فوتبال لانس، باشگاه فوتبال رن، و باشگاه فوتبال لو مان اشاره کرد.
بیخان و مان عشق توأم، بهر یاد خویش غمخانه دل ز جهان خلوتم بده
سپس می گویم: "فوق العاده است." این ها هدف های بزرگی است که همه دارند. همه ی ما خواهان آنیم که پول بیشتری به دست آوریم؛ وقت بیشتری را با خانواده مان سپری کنیم؛ آراسته و تندرست باشیم و به استقلال مالی برسیم. همه ی ما نه تنها خواسته هایی یکسان داریم، بلکه در عین حال می دانیم که برای دستیابی به آن ها چه باید کرد و همه قصد انجام دادن آن کارها را داریم. – البته گاهی اوقات – اما قبل از شروع، تصمیم می گیریم که تعطیلات کوتاهی را در جایی خیالی و فوق العاده به نام "جزیره یک روزی" سپری کنیم.
به سگان مان برای مرداری سایه و فرّ استخوان خواری
خان و مان بر دوش خواهی شد تو هم آخِر چو ما رو خبر کن از من آن اسبابِ عیش آماده را
توجه ناکافی به واکنش‌های شخصی و پویایی خودمان، می‌تواند ما را برای اشتباه در سنجش، آسیب‌پذیر کند. آگاه بودن به مسائلی از این دست، در درون خودمان و مشاوره‌های فراوان با همکاران، می‌تواند از استفاده نادرست تشخیصی پیشگیری کند و ما را مطمئن کند که ارزیابی مان در سطح بالایی از استانداردهای اخلاق قرار دارد.
ایا بچنگ اجل در سپرده مان بحیل و یا بدام بلا درفگنده مان بفتن
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لوزان-اسپورت و باشگاه فوتبال لو مان اشاره کرد.
خمیده قامتم از بار غصه چون مه نو به خان و مان من آتش فگنده شد مرو
در سال ۱۹۳۶ مان در تور دو فرانس بر سکوی دوم ایستاد و قهرمان مسابقهٔ استقامت جاده در مسابقات قهرمانی جهان شد.
حضور از تست و آسایش حقیقت کنی مان پاک از رنگ طبیعت
اسکار مان زبان‌شناس و پژوهشگر مسائل ایران و آسیای مرکزی در تحقیقی که در سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۷ میلادی صورت داده از یک گروه کوچک از جودکی‌ها به نام جوکیِ حسین‌آباد در پشتکوه نام می‌برد.
خشم درویش خان و مان سوزد خشم شه جمله جهان سوزد