متون اهرام

متون اهرام

معنی کلمه متون اهرام در فرهنگستان زبان و ادب

{Pyramid Texts} [باستان شناسی] متونی شامل حدود هشتصد دعا و ورد که حدوداً در ده هِرم از اهرام مصر، از زمان «اوناس» آخرین فرعون سلسلۀ پنجم به بعد، بر روی دیوار گورخانه ها و دالان های منتهی به آنها حک شده اند

معنی کلمه متون اهرام در دانشنامه عمومی

متون اهرام ( انگلیسی: Pyramid Texts ) مجموعه ای از متون مذهبی مصر باستان که شامل تقریباً هشتصد دعا و ورد است و حدوداً در ده هِرم از اهرام مصر، از زمان «اوناس» آخرین فرعون سلسلهٔ پنجم به بعد، بر روی دیوار گورخانه ها و دالان های منتهی به آنها حک شده اند.

معنی کلمه متون اهرام در ویکی واژه

متونی شامل حدود هشتصد دعا و ورد که حدوداً در ده هِرم از اهرام مصر، از زمان «اوناس» آخرین فرعون سلسلۀ پنجم به بعد، بر روی دیوار گورخانه‌ها و دالان‌های منتهی به آنها حک شده‌اند.

جملاتی از کاربرد کلمه متون اهرام

ارجاعات به اگدود مربوط به پادشاهی کهن مصر است، و حتی در زمان ترکیب متون اهرام در اواخر پادشاهی قدیمی، به نظر می‌رسد که آنها قدیمی تر بوده و عمدتاً توسط همه به جز متکلمان آنها فراموش شده‌اند. از آنها اغلب در متن تابوت پادشاهی میانه مصر نام برده شده‌است. قدیمی‌ترین نمایش‌های تصویری شناخته شده این گروه قبل از زمان ستی اول (پادشاهی جدید، قرن سیزدهم قبل از میلاد) نیست، زمانی که به نظر می‌رسد این گروه توسط متکلمین هرموپولیس برای اهداف دقیق تر، دوباره کشف شده‌است. .