هشتصد

هشتصد

معنی کلمه هشتصد در لغت نامه دهخدا

هشتصد. [ هََ ص َ ] ( عدد مرکب ، ص مرکب ، اِ مرکب ) توصیفی عددی ، هشت مرتبه صد. ( ناظم الاطباء ). صد برابر هشت. ثمانمائة. در حساب جمّل نماینده آن حرف «ض » است. ( یادداشت به خط مؤلف ) :
بود سالیان هفتصدهشتصد
که تا اوست محبوس در منظری.منوچهری.

معنی کلمه هشتصد در فرهنگ عمید

هشت بار صد، عدد «۸۰۰».

معنی کلمه هشتصد در فرهنگ فارسی

عدد۸٠٠هشت بارصد
عدد اصلی برابرهشت بار ( ۸٠٠ )

معنی کلمه هشتصد در دانشنامه عمومی

هشتصد (فیلم). هشتصد ( انگلیسی: The Eight Hundred؛ ( به چینی: 八佰 ) یک فیلم تاریخی جنگی درام محصول سال ۲۰۲۰ است. داستان فیلم درمورد نبرد شانگهای و جنگ دوم چین و ژاپن است.
هشتصد در ابتدا برای اکران در ژوئیه ۲۰۱۹ برنامه ریزی شده بود و اولین بار به اکران عمومی در ۲۱ آگوست سال ۲۰۲۰ تغییر یافت. این فیلم با فروشی معادل ۴۷۲ میلیون دلار در سراسر جهان با موفقیت انتقادی و تجاری روبرو شد و دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۰ شد.
در روزهای اولیه جنگ دوم چین و ژاپن و در مقیاس بزرگتر جنگ جهانی دوم، نیروی زمینی امپراتوری ژاپن به شانگهای حمله کرد که به نبرد شانگهای معروف شد. پس از بیش از ۳ ماه عقب نشینی ژاپنی ها و متحمل شدن خسارات سنگین، ارتش چین به دلیل خطر محاصره مجبور به عقب نشینی شد. . .

جملاتی از کاربرد کلمه هشتصد

ز خمدان به فرسنگها هشتصد برآید همی تا کس آن جا رسد
ورتو به شمار آن بری دست باشد سه هزار و هشتصد و شصت
آموزشگاه بهیاری: در سال ۱۳۳۶ بنیان نهاده شد و از دوره انقلاب سفید تا سال ۱۳۵۱ هشتصد و بیست و چهار بهیار در آموزشگاه بهیاری انجمن دانش آموخته و در سازمان‌های بهداشتی و درمانی کشور کار می‌کنند.
از طوایف وابسته به ایل کرد گوران (عمدتاً شامل طایفه‌های بهرامی و حیدری) هستند. در گذشته جزو قلخانی‌ها محسوب شده‌اند (مکری، ص ۲۵). این طایفه زادگاه اصلی خود را منطقه‌ای به نام «سراب بازان»، که جزو ناحیة ایلام بوده‌است، معرفی می‌کنند؛ و آن‌ها ازتیره‌های طاهر و ظاهر در استان ایلام بوده‌اند و تاریخ مهاجرت خود را از ایلام به منطقة گوران را در زمان نادرشاه و علت آن را ظلم والی آن منطقه به سبب اخذ مالیات می‌دانند. جمعیت این طایفه را در حدود هشتصد ششصد خانوار تخمین زده‌اند که در «بانیاران» سرپل ذهاب و اطراف آن به سر می‌برند. حدود چهل خانوار از آنان هنوز کوچنده هستند که ییلاقشان چَرمان و آفتابی بَرْز است. طایفة آن‌ها از سه تیرة حق مراد، یارمراد معروف به یارگَه و حسن بازگیر تشکیل می‌شود.
ابا هشتصد مرد ارجاسپ شاه روان سوی ایوان لهراسپ شاه
این سوره الفرقان مکّی است مگر سه آیت که بمدینه فرو آمد بقول ابن عبّاس و قتاده: وَ الَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ تا آخر سه آیت. و این سوره سه هزار و هفتصد و سی و سه حرف است، و هشتصد و نود و دو کلمه و هفتاد و هفت آیت. و درین سوره دو آیت منسوخ است بآیت سیف بقول بعضی از مفسران یکی: وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً. دیگر آنست: وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً. و در فضیلت این سوره ابیّ کعب روایت کند از مصطفی (ص) قال: «من قرأ سورة الفرقان بعث یوم القیمة و هو مومن، انّ الساعة آتیة لا ریب فیها و انّ اللَّه یبعث من فی القبور و دخل الجنّة بغیر حساب».
میرزا ابراهیم نامی در ذکر احوال ایلات قزوین آورده است: چگنی در عهد آقامحمد شاه مغفور از خرم‌آباد فیلی خودشان آمدند، هشتصد و پنجاه خانوارند. سرکرده ایشان باقرخان با برادرش خان باباخان است. مواجب سرکرده یکصد تومان و نوکر سواره چگنی چهارصد نفر، سکنه سرکرده با شصت و پنج خانوار دیگر در شهر قزوین است و سکنه سایرین در طارم از سیاهپوش منجیل، لوشان، خرزان الی قزوین و در ساوجبلاغ بالاسر قشلاق هفتاد خانوار ایضاً ساکنند. عملشان کشت و زراعت بسیار می‌نمایند و گلیم، قالی، جاجیم، سیاه‌چادر، خورجین، نمد، توبره و مفرش خوب هم می‌بافند. به تخمین شانزده هزار گوسفند دارند. زبان ایشان لری است به مثل زبان اهل بختیاری، فارسی و ترکی هم می‌دانند، همه کاسب‌کارند.
از ابتدای جمعیت این شهر بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 بالغ بر 6876 نفر و 2066 خانوار و وسعت آن نیز (867) هشتصد و شصت و هفت هکتار است که شامل 716 هکتار آن در حریم شهر به صورت باغات و 151 هکتار آن در محدوده خدماتی شهر قرار دارد .
نوازندگان ارکستر طی یک فراخوان و اعلام رسمی از میان بیش از هشتصد نوازنده (دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ممتاز رشته‌ی‌موسیقی) انتخاب و گزینش شده‌اند.
نیروهای مسلح موسوم به «دولت آزاد لبنان» در آوریل سال ۱۹۷۹ میلادی، اعلام موجودیت کرد و تا مرز رودخانه لیتانی، یک محدوده هشتصد کیلومتر مربعی را تحت کنترل داشت.
با وجودی که هون‌های جدید هشتصد سال پس از هون‌های قدیم پا به عرصه تاریخ گذاشتند، با این وصف خاطره فجایع آن‌ها را در تاریخ زنده کردند. به‌طوری‌که اینان نیز مانند همان مهاجمان باستانی، از اعماق بیابان‌های گوبی و سرزمین‌های اطراف چین و سیبری برخاستند، و با ولع و آزمندی بی‌سابقه‌ای، مدت زمانی کوتاه، بخش عمده‌ای از دنیای متمدن در قلمرو اسلام را، به ویرانی و نابودی کشیدند. به‌طوری‌که گذشت هشت سده، هیچ گونه تغییری در خُلق و خوی و رفتار معیشتی و اجتماعی آن‌ها پدید نیاورد، چنان‌که همچون هون‌های قدیم، در زیر چادرهای نمد یا در هوای آزاد بیابان‌ها سر می‌کردند و در کنار شتران، گوسفندان، و اسبان خویش عمر را سپری می‌کردند.[نیازمند منبع]
ختو هشتصد بار کز زهر بوی چو آید فتد هر زمان خوی ازوی
عدد سین پنج هزار و هشتصد و نود و یک است. عدد لام سی هزار و چهار صد و سی و دو است.
پیشتر زین به هشتصد و هفتاد به دعایش رسول دست گشاد
هزار و هشتصد سالست ای پاک که تا من مرده‌ام افتاده در خاک
که بعد از هشتصد و من بعد هشتاد بگویم قصه شیرین و فرهاد
او قبلاً زمانی که در یاهو! کار می‌کرد واتس اپ را تأسیس کرد، یک برنامه پیام رسان تلفن همراه که توسط فیس بوک در فوریه ۲۰۱۴ به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار آمریکا با جان کوم خریداری شد. اکتون در سپتامبر ۲۰۱۷ واتس اپ را ترک کرد تا بنیاد سیگنال را راه اندازی کند. طبق گزارش فوربس (۲۰۲۰)، اکتون با دارایی خالص ۲٫۵ میلیارد دلار، هشتصد و سی و ششمین فرد ثروتمند جهان است.
در دهه‌های پنجاه قرن نوزدهم میلادی، حدود هشتصد ارمنی در رشت و چهارصد ارمنی در سایر شهرهای گیلان سکونت داشته‌اند. در سال ۱۹۳۴ میلادی حدود ۵۱۵ و در سال ۱۹۸۹ میلادی حدود ۴۳ خانوار ارمنی در رشت زندگی می‌کردند.