مامورین

معنی کلمه مامورین در لغت نامه دهخدا

مأمورین. [ م َءْ ] ( ع ص ، اِ ) گماشتگان و کارگزاران و کارپردازان. ( ناظم الاطباء ). ج ِ مأمور : و قیمت نامچه را مأمورین و ناظر بیوتات مهر نموده به صاحبجمعان سپارند. ( تذکرةالملوک ص 10 ). محاسبه کل رعایا و مؤدیان بعد از تشخیص و تسعیر قوس هر سال که عمال و مأمورین موافق دستور معمول مشخص نموده باشند... ( تذکرةالملوک ص 47 ). به اتفاق عمال و مأمورین بازدید روانه محال می گردد و علامت حاصل را در حضور عمال و مأمورین گرفته وزن می شود. ( تذکرةالملوک ص 51 ).

معنی کلمه مامورین در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع مامور در حالت نصبی و جری ( در فارسی مراعات این قاعده نکنند ) : هنوز برای هیچکس روشن نبود که چه شیر پاک خورده ای رفته بمامورین خبر داده بود که در آن خانه جنس قاچاق هست .
گماشتگان و کارگزاران و کارپردازان

جملاتی از کاربرد کلمه مامورین

ظل‌السلطان که احتمال می‌داد به دستور شاه کور یا کشته شود، فخر جهان خانم، خواهر خود و عمه‌ی محمدشاه را، واسطه قرار داد و طلب بخشش نمود. شاه به احترام او به ظل‌السلطان امان داد. ظل‌السلطان سپس درخواست کرد که به زیارت عتبات عالیات برود که این درخواست به ظاهر مورد پذیرش محمدشاه قرار گرفت، اما در میانه راه مامورین او را دستگیر کرده و به مراغه و از آنجا به اردبیل برده و در نارین قلعه این شهر زندانی کردند.
در سال ۲۰۰۱ دولت آلمان به رهبری گرهارد شرودر از حزب اس پ د سعی کرد تا با طرح شکایتی در دادگاه حفاظت از قانون اساسی آلمان، حزب ان پ د را مخالف با قانون اساسی اعلام کرده و آن را منحل نماید ولی در سال ۲۰۰۳ موضوع شکایت منتفی و پرونده بسته شد، چرا که در جریان برگزاری دادگاه مشخص شد که تعدادی از اعضای ان پ د که با استناد به رفتار آنها شکایت تنظیم شده بود در واقع مامورین مخفی سازمان‌های اطلاعاتی دولت فدرال آلمان هستند که به درون حزب نفوذ کرده و سعی در تخریب چهره ان پ د داشته‌اند.
وی در حمله‌ای که توسط کرمانی و «نبی الله فرج زاده» همراه با ۳۰ نفر از افراد گارد ویژه زندان به سلول او و سایر هم بندیهایش شد، آماج ضربات باطوم قرار گرفته و دراثر بی توجهی مسئولان زندان و تزریق داروهای مشکوک و مخلوط شده و پس از سه بار اغما به «بیمارستان رجایی کرج»، بخش مراقبهای ویژه، منتقل شد. در حال بیهوشی نیز به دستان او دستبند زده و به تخت بیمارستان بسته شده بود و پزشک معالج وی از دادن هرگونه اطلاعاتی از وضعیت جسمی آقای ساران خودداری می‌کند. فرزندان او چندین بار تلاش کردند که پدر خود را ببینند ولی مامورین از دادن اجازه به آنها خودداری کردند.