مختلف

معنی کلمه مختلف در لغت نامه دهخدا

مختلف. [ م ُ ت َ ل ِ ] ( ع ص ) اختلاف کننده. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). اختلاف کننده و ناموافق. ناهموار. ( ناظم الاطباء ). || ( اصطلاح حدیث ) عبارت است از حدیثی که میان معنی او و معنی حدیث دیگر بحسب ظاهر مضادّتی باشد و علما در جمع میان آن بحسب امکان یا ترجیح احدی بر دیگری اجتهاد بسیار نموده باشند و تصانیف بیشمار کرده اند. ( نفایس الفنون ص 104 ) ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). و رجوع به احمدبن موسی بن طاوس شود. || گوناگون و متفاوت. ( ناظم الاطباء ) :
تا چون به قال و قیل و مقالات مختلف
ازعمر چند سال میانشان فنا شدم.ناصرخسرو ( دیوان چ 1 ص 272 ).مختلف خوابهاست کاین طبقات
ز آن مقدس جناب دیده ستند.خاقانی ( دیوان چ سجادی ص 877 ).و این پادشاه را هفت حاکم است اندر این شهر از هفت دین مختلف. ( حدود العالم ).
مختلف شکلها همی دیدم
کامد از اختران همی پیدا.مسعودسعد ( دیوان ص 19 ).هستش بسی زبان و بگفتار مختلف
ز آن هر کسی نیابد از اسرار او خبر.مسعودسعد.کتابت آن جز به خطوط مختلف میسر نشود. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 طهران ص 253 ).
از آن مختلف رنگ شد روزگار
که دارد پدر هفت و مادر چهار.نظامی.اگر چه مختلف آواز بودند
همه باساز شب دمساز بودند.نظامی.سنگ شنیدم که چو گردد کهن
لعل شود مختلف است این سخن.نظامی.نقش ما یکسان به ضدها متصف
خاک هم یکسان روانشان مختلف.مولوی.تربیت یکسان است ولیکن طبایع مختلف. ( گلستان ).
- مختلف الاضلاع ؛ به سطحی اطلاق شود که پهلوهایش با یکدیگر برابر نباشند. همچون مثلث مختلف الاضلاع و مخمس مختلف الاضلاع و جز اینها.
- مختلف الزاویه ؛ که گوشه های آن با یکدیگر متفاوت باشند. رجوع به مثلث شود.
- مختلف شدن ؛ جدا شدن و متفاوت بودن : همه قوتهای نفس در یک محل باشند و در وصف مختلف شوند. ( مصنفات باباافضل ).
|| مخالف. ( ناظم الاطباء ). تند. || صرصر که بر هر چه وزد برکند :
کین سیل متفق بکند روزی این درخت
وین باد مختلف بکشد روزی این چراغ.سعدی. || ناموافق. ناهماهنگ. گونه گون : و اندیشه ای که در باب مطاوعت مجدالدوله... در اندرون داشت با اتباع و اصحاب خویش در میان نهاد و کلمه ایشان مختلف شد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 طهران ص 264 ). || رنگارنگ. ( ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ جانسون ).

معنی کلمه مختلف در فرهنگ معین

(مُ تَ لِ ) [ ع . ] (اِفا. ) گوناگون ، جورواجور.

معنی کلمه مختلف در فرهنگ عمید

۱. جورواجور، گوناگون.
۲. اختلاف کننده.
۳. ویژگی آنچه یا آن که پیوسته می آید و می رود: کاین سیل متّفق بکنَد روزی این درخت / واین باد مختلف بکُشد روزی این چراغ (سعدی۲: ۴۷۷ ).

معنی کلمه مختلف در فرهنگ فارسی

اختلاف کننده ، جوراجور، گوناگون
( اسم ) ۱- اختلاف کننده .۲- کسی که شکم روش دارد . ۳- هندو مقابل متفق ( مسلمان ) جمع : مختلفین . ۴- جدا علی حده متفاوت متغیر : نقش ما یکسان بضدها متصف خاک هم یکسان روانشان مختلف . ( مثنوی )

معنی کلمه مختلف در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مُخْتَلِفٌ: گوناگون
معنی أَثَاماً: سزا-مجازات - کیفر سخت
معنی أَثْخَنتُمُوهُمْ: بسیار آنها را کشتید- برآنها غلبه کردید - آنان را از قدرت و توان انداختید (کلمه اثخان به معنای بسیار کشتن ، و غلبه و قهر بر دشمن است . کلمه ثِخَن به معنی غلظت و بی رحمی است و اثخان کسی به معنی بازداشتن و مانع حرکت وجنبش او شدن است مثلاً با کشتن او . د...
معنی أَثَرِ: اثر-جای پا
معنی أَثَرْنَ: زیر ورو کردند-برپا نمودند
معنی أَثَرِی: در پی من
معنی أَثْقَالاًَ: بارهای سنگین
معنی أَثْقَالَکُمْ: بارهای سنگینتان
معنی أَثْقَالَهَا: بارهای سنگینش
معنی أَثْقَالَهُمْ: بارهای سنگینشان
معنی أَثْقَلَت: آن زن سنگین شد
معنی أَثْلٍ: نام گیاهی بی میوه(طرفاء)
ریشه کلمه:
خلف (۱۲۷ بار)

معنی کلمه مختلف در ویکی واژه

گوناگون، متنوع، جورواجور. مختلف ممکن است به زبان معیار باستان به صورت مُخ - تلف قابل تجزیه باشد و حاکی از فکر بیهوده و تلف شده است.
(حدیث): ویژگی هر یک از دو حدیث که از نظر ظاهری متضادند و یکی از آنها بر دیگر ترجیح دارد.
آنچه در آن اختلاف کرده‌اند، مورد اختلاف.

جملاتی از کاربرد کلمه مختلف

کسانی هستند که پا از این مراتب فراتر نهاده و دانسته اند که دلبستگی و شادی به جمیع آنها نیست مگر از جهل و غفلت و نادانی و کوری دیده بصیرت و شادی ایشان منحصر است به کمالات نفسانیه و ریاسات معنویه و ایشان نیز مختلف اند:
صفر ایرانپاک تنها بازیکنی است که موفق به گلزنی در ۶ دربی مختلف شده‌است.
طالقانی از دوره رضا شاه در جریان اعتراض به کشف حجاب وارد عرصه سیاسی شد و نزدیک به چهل سال در این عرصه و در سطوح مختلف سیاسی فعالیت کرد.
منتظری در تابستان ۱۳۷۹ وبگاه اینترنتی خود را تأسیس کرد و اولین مرجع تقلید شیعه بود که نظرات و فتاوای خود را از طریق اینترنت به اطلاع پیروانش رساند. تأسیس پایگاه اینترنتی منتظری شگفتی زیادی را در جامعه برانگیخت چرا که او چندین سال در حبس خانگی به‌سر می‌برد. تمامی آثار منتظری بر روی این پایگاه اینترنتی قرار گرفته بود. او به گفته نزدیکانش مثل یک آدم امروزی خبرهای سایت‌های مختلف را دنبال می‌کرد و در مورد مطالب سایتش صحبت می‌کرد. پس از مرگ منتظری واحد سایبری سپاه پاسداران این سایت را برای مدتی به‌طور کامل مسدود کرد.
من چو این حال مختلف دیدم نیک بر دین خود بلرزیدم
گفتند: بتشایع بنت شایع زن اوریا ابن حنانا، اینجا مفسّران را اقوال مختلف است: قومی گفتند ذنب داود بیش از ان نبود که در دل خود دوست میداشت و آرزو کرد که اوریا در غزاة کشته شود و زن وی را بزنی کنم. قومی گفتند: داود نامه نوشت به ایوب بن صوریا که روز جنگ اوریا را فرا پیش کن که جنگ کند، و مقصود وی آن بود که کشته شود و زن وی را بزنی کند، و این قول ضعیف است و محقّقان نپسندیده‌اند.
جزیرهٔ اُومبو، از نظر تعلق اداری، گذشتهٔ پر تغییر و تحولی را پشت سر گذاشته‌است. از سال ۱۸۳۷ یعنی، زمان اجرای قانون خودگردانی شهرداری‌ها در نروژ، که ادارهٔ جزیره، بین چند شهرداری مختلف تقسیم شده بود؛ تا سال ۲۰۲۰ میلادی، این تقسیمات بارها تغییر کرده و از یک شهرداری به شهرداری دیگری منتقل شده‌است. تا اینکه نهایتاً این شهرداری‌ها، همگی، در شهرداری استاوانگر ادغام شدند.
فدراسیون اسلامی ورزش زنان در چهارچوب منشور المپیک با هدف برگزاری مسابقات ورزشی با حفظ و حراست از اصول و موازین اسلامی، تقویت همبستگی در میان بانوان مسلمان و تعالی هویت اسلامی زنان در میادین ورزشی، تحکیم مبانی، عدم تبعیض نژادی و طبقاتی بر طبق موازین اسلامی، ارتقاء فرهنگ ورزشی و گسترش و تقویت کادر ورزشی و تشکیل دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف را در برنامه کاری خود قرار داده است.
اسپیرز در آلبوم با تهیه کنندگان مختلف از جمله مکس مارتین، دکتر لوک، ویلیام اربیت، فریزر اسمیث، رودنی جرکینز، بلادشی و اوانت، ویل.آی.ام و استارگیت همکاری داشته است.
آن که رفیقی شایسته به دست آرد که در دین یار او بود. و رسول (ص) نهی کرده است از سفر تنها و گفته است، «سه تن جماعتی است»، و گفته است که باید که یکی را امیر کنند که در سفر اندیشه ها مختلف افتد و هرکار که سربند آن با یکی نشود تباه بود. اگر سر کار عالم با دو خدای بودی تباه بودی و کسی را امیر کنند که به خلق نیکوتر بود و سفر بیش کرده بود.
پس یقین می‌دان که یک چیز است و بس گر هزاران مختلف هم بررسید
در سال ۱۹۲۲ او به لنینگراد مهاجرت کرد. جایی که او در تئاترهای محلی زیادی در ژانرهای مختلف کار کرد.
هر زفانی مختلف کان در جهانست هم بدانی هم بدان حکمت روانست
در هر قسمت از برنامه مربیان و بازیکنان به برنامه دعوت می‌شدند و دربارهٔ مسایل مختلف با مجری به گفتگو می‌نشستند.
در تاریخ سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷، در روز هفدهم اعتصابات کامیونداران، آن‌ها در حالی در شهرهای مختلف ایران دست به اعتصاب زدند، که برخی منابع حقوق بشری از رسیدن آمار بازداشت‌ها به دست کم ۲۵۶ نفر از کامیون‌داران و رانندگان در دور جدید اعتصاب کامیونداران در شهرهای مختلف ایران خبر داده‌اند. هرانا که خبرهای حقوق بشری ایران را پوشش می‌دهد روز سه شنبه نوشت از مجموع بازداشت شدگان در شهرهای مختلف می‌تواند گفت که تعداد بازداشت شدگان بیش از ۲۵۶ نفر است.