کارخانجات

معنی کلمه کارخانجات در لغت نامه دهخدا

کارخانجات. [ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) ج ِ کارخانه. ( ناظم الاطباء ). رجوع به کارخانه شود : احدی از غلامان و ملازمان پادشاه بدون تعلیقه ناظر از کارخانجات چیزی نبرند. ( تذکرة الملوک چ 2 ص 12 ). آنچه اخراجات در کارخانجات سر کارخاصه شریفه واقع شود اسناد و روزنامجات آنها را بقدغن ناظر بیوتات ، توابین مشارالیه روزبه روز و هفته به هفته و ماه به ماه به وزیر بیوتات برسانند. ( ایضاً ص 34 ). شغل مشرفان آن است که روزنامجات و اسناد کارخانجات متعلقه بخود را روز بروز بنویسند. ( ایضاً ص 35 ).
- کارخانجات خوراکی ؛ کارخانه هائی که خوردنیها را فراهم میکنند : آنچه کارخانجات خوراکی است ششماه بششماه مشرفان و سال به سال مستوفی ، جمع و خرج را مشخص مینمودند. ( تذکرة الملوک چ 2 ص 11 ).

معنی کلمه کارخانجات در فرهنگ فارسی

کارخانه
( اسم ) جمع : کارخانه ( بسیاق عربی ) : [ شغل مشرفان آنست که روزنامجات و اسناد کارخانجات متعلقه بخود را روز بروز بنویسند ] . ( تذکره الملوک ) توضیح مع هذا این کلمه از عهد صفویه تاکنون استعمال شده و میشود . توضیح نوشتن این کلمه بصورت [ کارخانه جات ] غلط فاحش است . یا کار خانجات خوراکی . کار خانه هایی که خوردنیها را فراهم کنند : [ آنچه کارخانجات خوراکی است شش ماه به شش ماه مشرفان و سال بسال مستوفی جمع و خرج را مشخص مینمودند ] . ( تذکره الملوک )

جملاتی از کاربرد کلمه کارخانجات

مهمترین صنعت استان برگامو استخراج مواد معدنی به ویژه آهن، سیمان و مرمر است. همچنین کارخانجات بزرگ تراکتورسازی در تِرِویلو و لوله‌سازی در دالمینه وجود دارد. ابریشم، پوشاک و محصولات متالوژیکی از دیگر تولیدات معمول استان برگامو به‌شمار می‌آیند.
اما معماری سبز با جستجوی راهی برای به حداقل رساندن اثرات منفی ساختمان‌ها بر محیط زیست در حقیقت تلاشی است برای هم‌آوایی و همسویی با طبیعت از طریق افزایش کارایی و بهینه‌سازی در مصرف مصالح، انرژی و گسترش فضا با مهار انرژی خورشید و به‌کارگیری عناصر ساختمانی مقاوم در برابر حرارت همچون سایبان اضافی و سرمایش کف، این پروژه عظیم با احتیاط به قلمرو بیابان پا خواهد گذاشت. در زمین‌های پیرامون شهر که ۲۰ مایل با مرکز ابوظبی فاصله دارد، نیروگاه‌های فتوولتاییک و بادی، مراکز تحقیقی و مزارعی قرار می‌گیرند که سوخت کارخانه‌های شهر را فراهم می‌کنند. این مزارع به کاهش ضایعات هم کمک می‌کنند زیرا با جذب کربن، گازهای حاصل از کارخانجات را متعادل کرده و با پساب تصفیه خانه‌های آب شهر آبیاری خواهند شد.
این شرکت پیش‌تر تولیدکننده تجهیزات سنگین و ماشین‌آلات کشاورزی نیز بود که کارخانجات و امتیاز تولید آنان را به شرکت کیس فروخت. همچنین این شرکت پیش‌تر مالک سولار توربینز بود که اکنون شرکت تابعه‌ای از کاترپیلار است.
بخش توزیع کالاهای شرکت شارپ، محصولات تولید شده توسط کارخانجات شارپ را، در بازار تجهیزات الکترونیکی ۱۶۴ کشور جهان، توزیع می‌نماید. این شرکت در بخش تحقیق و توسعه نیز فعالیت گسترده‌ای دارد. بخش آر اند دی شارپ (تحقیق و توسعه) دارای مراکز بسیاری در سرتاسر جهان می‌باشد. نام شرکت شارپ در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر حوزه تحقیق و توسعه، که توسط آی‌تریپل‌ای اسپکتروم در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، دیده می‌شود.
استان اردبیل در حال حاضر دارای ۸ شهرک صنعتی است. این استان همچنین دارای کارخانجات بزرگ نساجی، سیمان، ذوب آهن و کشت و صنعت شهرک خصوص آرتا می‌باشد.
ولی فالز کمپانی، یک شرکت نساجی بود، که در سال ۱۸۳۹ توسط ویلیام چیس، در شهر ولی فالز، رود آیلند تأسیس شد. چیس با مشارکت دو پسرش به نام‌های ساموئل و هارولی، اقدام به توسعه شرکت نساجی خود نمود. تا سال ۱۸۹۵ کمپانی ولی فالز، با خریداری کارخانه‌هایی چون: البیون میلز، تار-کیلن فکتوری، منویل میلز (در رود آیلند) و کارخانه کتان موداس (در کنتیکت)، به یکی از بزرگترین کارخانجات نساجی آمریکا تبدیل شده بود.
در روزگاران قدیم که هنوز خبری از انواع و اقسام بستنی‌های رنگارنگ نبود مردم در منطقه گرگان، رشت یا استان گلستان فعلی در خانه‌های خود بستنی درست می‌کردند. بیشتر از یک قرن پیش، زمانی که خبری از بستنی‌های مختلف با طعم‌های کاکائو، نسکافه و توت فرنگی نبود، زمانی که کارخانجات مختلف ساخت بستنی وجود نداشت تا این خوردنی شیرین را در بسته‌بندی‌های پلاستیکی تولید کند مردم بستنی‌های سنتی می‌خوردند.
شرکت باجاج آتو دارای کارخانجات تولیدی در شهرهای پونه، اورنگ‌آباد، بمبئی و راجستان است. این شرکت در سال ۲۰۰۵ در فهرست فوربز جهانی ۲۰۰۰ در رتبه ۱٫۹۴۶ از بزرگ‌ترین شرکت‌های عمومی جهان جای داشت. این شرکت در سال ۲۰۱۱ در رتبه ۱٫۶۳۹ فوربز قرار گرفت. باجاج دارای عملیات در ۵۰ کشور جهان می‌باشد. شرکت خودروسازی باجاج دومین تولید کننده موتورسیکلت در هند و سومین در جهان است.
رستگاری فعالیت نظامی را از سال ۱۳۶۱ و در خلال جنگ ایران و عراق از نیروی دریایی ارتش ایران آغاز کرد. وی از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ رئیس کارخانجات نداجا بود، از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ معاونت هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش (ریاست ستاد نیروی دریایی) را برعهده داشت و از ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ رئیس سازمان صنایع دریایی و معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود.
مهمترین منبع اقتصادی استان کریمونا کشاورزی است و مهم‌ترین محصولات آن ذرت (در زبان محلی میلِگُت)، جو، سویا و چغندر قند می‌باشد. این استان همچنین از نظر اقتصادی در ناحیهٔ شمالی خود در نزدیکی کریما توسعه یافته و دارای کارخانجات نساجی و تولید محصولات شیمیایی و مکانیکی است.