همزیستی

همزیستی

معنی کلمه همزیستی در لغت نامه دهخدا

همزیستی. [ هََ ] ( حامص مرکب ) هم زیستی. با هم زیستن. زندگی دو تن یا دو گروه با یکدیگر درحالی که شاید مناسب یکدیگر نباشند.

معنی کلمه همزیستی در فرهنگ معین

(هَ ) (حامص . ) ۱ - با هم زیستن . ۲ - کیفیت همکاری و اتحاد دو جاندار مختلف است به منظور تغذیه یا ادامة زندگی .

معنی کلمه همزیستی در فرهنگ عمید

۱. با هم زندگی کردن.
۲. زندگانی مردم دو کشور با کمک های اقتصادی و سیاسی به یکدیگر.
۳. (زیست شناسی ) شریک بودن دو گیاه در زندگی با یکدیگر.

معنی کلمه همزیستی در فرهنگ فارسی

باهم زندگی کردن، زندگانی مردم دوکشورباکمکهای، اقتصادی وسیاسی بیکدیگر، شریک بودن دوگیاه در، زندگی بایکدیگر

معنی کلمه همزیستی در فرهنگستان زبان و ادب

{coexistence} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] توافق ضمنی بین دو یا چند کشور آشتی ناپذیر برای اجتناب از جنگ

معنی کلمه همزیستی در دانشنامه عمومی

همزیستی ( به انگلیسی: Symbiosis ) در زیست شناسی به برهم کنش دو گونهٔ زیستی یا بیشتر در یک رابطهٔ نزدیک و در بیشتر موارد درازمدت می گویند مانند همزیستی دلقک ماهی ها و شقایق دریایی. همزیستی گاه اجباری است، گاه اختیاری.
تعریف همزیستی در میان دانشمندان بحث برانگیز است. دسته ای بر این باورند که همزیستی تنها به رابطهٔ دوسویهٔ پایدار بازمی گردد، در حالی که گروهی دیگر آن را برابر با هر گونه برهم کنش زیستی پایدار می دانند.
انواع همزیستی به روش های مختلف طبقه بندی می شوند. برخی از شکل های همزیستی عبارتند:
همسفری ( Physical interaction یا Endosymbiosis ) :عضو کوچکتر رابطهٔ همزیستی به طور مکانیکی توسط عضو بزرگتر حمل می شود. اندوسیمبیوزیس یعنی موجود کوچکتر در داخل بدن موجود بزرگتر زندگی می کند مانند باکتری های تثبیت کننده نیتروژن که در ریشۀ درخت زندگی می کنند. باکتری موراکسلا بوویس ( به انگلیسی: Moraxella bovis ) ، عامل التهاب عفونی چشم گاو، به طور مکانیکی بر روی بالشتک چسبنده پای مگس صورت از چشم یک گاو به چشم گاو دیگر انتقال می یابد.
همیاری ( Mutualism ) یا همزیستی متقابل: ارتباطی است که هر دو موجود زنده شریک، در همزیستی سود می برند مانند همزیستی شته ها و مورچه ها.
انگلی ( Parasitism ) : نوعی زندگی اجباری دو موجود با هم که فقط انگل از میزبان بهره می برد مانند رابطه آسکاریس و انسان.
همسفرگی ( Commensalism ) : در آن یک همزیست سود می برد و طرف دیگر نه سود می برد و نه زیان می بیند مانند رابطه فریباماهیان شکارچی و ماهیان کوچکتر.
Amensalism: حالتی است که در رابطۀ بین دو موجود یکی آسیب جدی می بیند یا از بین می رود و دیگری چندان تأثیری نمی پذیرد مانند چمن زیر پای گاو.
فورزیس: هیچ نوع وابستگی از نطر متابولیکی یا غیر از آن بین دو موجود زنده وجود ندارد. نمونۀ این نوع زندگی انتقال باکتری ها توسط اتصال به پای حشرات است. اگرچه پرواز حشره از جایی به جای دیگر به انتقال باکتری منجر می شود، ولی هیچ اجباری در این ارتباط از دو طرف نیست اصولاً یک نوع رابطه اتفاقی است.
Synnecrosis: نوعی رابطه کوتاه و نادر که به مرگ می انجامد.
در برخی منابع رابطه شکار و شکارچی نیز از انواع همزیستی شمرده شده است.

معنی کلمه همزیستی در دانشنامه آزاد فارسی

هَمزیستی (symbiosis)
هَمزیستی
هر نوع رابطۀ نزدیک بین موجودات گونه های متفاوت که در آن، هر دو عضو شرکت کننده از همراهی سود برند. مثال معروف آن رابطۀ گرده افشانی بین حشرات و گل هاست. حشرات از شیرۀ گیاه تغذیه می کنند و در عوض، دانۀ گرده را از گلی به گل دیگری می رسانند. گاهی این رابطه را همیارینیز می نامند. همزیستی مفهوم گسترده تری دارد که هم سفرگی، رابطۀ انگلی، و رابطۀ مستأجریرا نیز دربرمی گیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه همزیستی

یکی از قابل توجه‌ترین وقایع تاریخ حضور انگلیس در خلیج فارس، امضای معاهده صلح دریایی در سال ۱۸۲۰ بود. این قرارداد بین انگلیس و چندین حاکم محلی چارچوبی برای همزیستی مسالمت آمیز و روابط تجاری بین دو طرف ایجاد کرد. .
مردم این روستا از نژاد ترکمن بوده و سالها در همزیستی با اقوامی همچون بلوچ و زابلی و فارس و کرد و غیره به سر می‌برند.
زبان مادری توپکانلوها مانند گروه‌های دیگر کرد خراسان، کردی، و احتمالاً از دستهٔ گویشهای مُکری بوده‌است. درآمیختگی و همزیستی کردهای خراسان با همسایگان ترک و ترکمن در چند صد سال گذشته، سبب شده که بسیاری از عناصر فرهنگ کردی گروه‌های قومی کُرد، از جمله زبان، جایش را به زبان و فرهنگ ترک و ترکمن بدهد؛ از این‌رو ایوانف شناسایی هویت کردهای خراسان را مشکل دانسته‌است و آن‌ها را ترک‌زبانان یا ترکمن‌شده‌هایی می‌داند که رفته رفته هویت کردی را از دست می‌دهند.
وجود نمادهای ایرانی در فرهنگ کوشانی از همه بیشتر در ویرانه‌های به جا مانده از مجموعه نیایشگاه زرتشتی سُرخ‌کوتَل، با پلکان (راه‌زینه) پیشرفته، واقع در نزدیکی شهر پُلِ‌خُمری، مرکز ولایت بغلان افغانستان دیده می‌شود. کاوش‌های سرخ‌کوتل بین سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۶ میلادی همزیستی آیین خالص بومی زرتشتی، بدون هیچ‌گونه تأثیرپذیری از بودیسم، را در این منطقه نشان می‌داد. به نظر می‌رسد کانیشکا از هر دو آیین بودایی و آیین ایرانی مهرپرستی استقبال کرده‌است. قطعاتی از تندیس کانیشکا در سرخ‌کوتل پیدا شده که از آثار نفیس باستانی موزیم ملی افغانستان در کابل به‌شمار می‌روند.
حکمیت اول وین احساسات ضد مجارستان را در اسلواکی تشدید کرد. یانوش استرهازی، یکی از رهبران سیاسی اقلیت مجار در اسلواکی پیشنهاد کرد که ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اهدا شده به مجارستان با جمعیت عمدتاً اسلواک به منظور تضمین همزیستی مسالمت آمیز بلند مدت به اسلواکی بازگردانده شود. این پیشنهاد توسط دولت مجارستان مورد پذیرش واقع نشد. برهم خوردن توازن اقلیت‌ها بین دو کشور و فاصله کوتاه بین این حکمیت و حمله مجارستان به اسلواکی در ماه مارس سال ۱۹۳۹، باعث ایجاد بسیج اجتماعی در ضدیت مجارستان در طول جنگ جهانی دوم در اسلواکی گردید. گفته می‌شود همه ساله در سالگرد این حکمیت تظاهرات ضد مجارستانی با سر دادن شعار و گاهی آسیب زدن به اموال یا مساکن اقلیت باقی مانده مجار، در اسلواکی برگزار می‌شد.
انسان ماهر همچنین برای دوره‌ای به طول ۵۰۰۰۰۰ سال با انسان راست‌قامت در آفریقا همزیستی داشته‌است.
دو روش عمده برای انتقال باکتری‌های همزیست وجود دارد. اولی انتقال افقی است که در آن میکروب‌ها از محیط به دست می‌آیند و محیط یا جمعیت میزبان به عنوان تلقیح برای همزیستی عمل می‌کنند. نمونه ای از انتقال افقی، کرم لوله ای در اعماق دریا و همزیست آن است. نوع دوم انتقال، انتقال عمودی است که در آن همزیستی از والد به اولاد منتقل می‌شود و فاز همزیستی وجود ندارد. نمونه ای از انتقال عمودی در مگس سرکه ملانوگاستر و گونه‌های ولباچیا دیده می‌شود.
اپیولوپیسوم فیشلسونی یا "اپیولو" یک گونه از باکتریهای گرم مثبت است که با جراح ماهی رابطهٔ همزیستی دارد. این باکتری‌ها به دلیل اندازه بزرگ، از ۲۰۰ الی ۷۰۰ میکرومتر، شناخته شده هستند. قبل از کشف تیومارگاریتا نامیبینسیس در سال ۱۹۹۹ آن‌ها بزرگترین باکتری‌های شناخته شده بودند. این باکتری در آزمایشگاه رشد داده نشده‌است، اما دانشمندان از طریق بررسی میکروسکوپی به درک بهتری از آن رسیده‌اند.