چا

معنی کلمه چا در لغت نامه دهخدا

چا. ( چینی ، اِ ) معروف و مشهور است به «چای » معرب آن «صای » و «شای » و آن برگی است که از چین و ختا آورند و در آب جوشانیده مانند قهوه خورند. در برهان آمده که چون مردم تبت شراب بسیار میخورند و چای دافع مضرت شراب است آن را به قیمت مشک میخرند و بس عزیز میدارند. بلی اکنون در ایران نیز متداول شده. صاحب مخزن گفت مصلح چای بادیان ختائی است که در وقت پختن در آن اندازند. در خوارزم و بخارا چای تلخ خورند و در آن قند و شکر نکنند و دیده شده که نمک در آن ریزند و خورند و معرب آن «صا» باشد. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ص 229 ). رجوع به چای و چائی شود.

معنی کلمه چا در فرهنگ فارسی

( اسم ) گیاهی از رد. دو لپه ییهای جدا گلبرگ که تیره متمایزی را بنام خود تشکیل میدهد ( دربعضی کتب این گیاه را جزو تیر. پنیرکیان محسوب داشته اند ) . این گیاه بحالت خود رو ممکنست درختی بارتفاع ۱٠ متر بوجود آورد ولی چون جوانه ها و برگهایش را هر سال میچینند نوع پرورش یافته اش بیش از ۲ متر بلند نمیگردد. چای بومی چین و هندوستان است . برگهای آنرا دم کرده مصرف کنند و آن دارای ماد. (( تئین ) ) است .

جملاتی از کاربرد کلمه چا

می‌آیی و می‌افکند چا کم به جیب عافیت شاخ گلی دامن کشان یعنی قد رعنای تو
تا اینکه روزی به‌طور اتفاقی در خیابان با پسری به نام چا دونگ سو آشنا می‌شود البته چند قسمت اول فیلم به دعوای این دو نفر اختصاص دارد که بسیار جذاب دیدنی است.
یکی تبتی جوشن اندر برش کلاهی سیه چا پر بر سرش
عبرت ازین روزگار و چرخ نگیری تا بسواری چه چا بکند و چه چالاک
چون من مخالف دین می زیم چو ساغر وچنگ چا سود گریه ی خونین و نا له زارم ؟
واژه سوق یا چار سوق برگرفته از کلمه چهارسو در اصل محل تقاطع دو راسته اصلی و مهم بازار بود. در برخی موارد سوق را در محل برخورد دو راسته طراحی شده بازارقرار می‌دادند و به شکل فضایی به صورت چهارسو می‌ساختند که به سبب موقعیت ارتباطی آن ارزشمند به شمار می‌آمد. چهار سوی بازار اصفهان، بازار لار، بازار تهران، بازار کرمان، بازار آمل، بازار تاشکند، بازار بخارا و چار سوی بازار گلپایگان از نمونه‌های خوب باقی‌مانده، به شمار می‌آیند.اعرابی (عرب منهای اسلام)، که به سرزمین ما آمدند خیلی از واژه‌های فارسی را تغئیر دادند و چار سو را چار سوق (سوق به عربی یعنی بازار) تلفظ می‌کردند که خوشبختانه چا نیفتادو مردم از دیرباز نام درستش (چار سو) را تکرار نمودند.
کسی کو کند چا با فکر دون یقین روزی افتد در او سرنگون
جان‌جان‌شاه جهان شاهی که با عجزونیاز جبرئیلش بهر کسب فیض کرده چا کری
زلف تو که در سیه گری چا کرتست گویی که ز مشک افسری بر سر تست
نمودی چا با حسین آشتی؟ ز فرمانده ی کوفه رخ کاشتی
در آوریل ۲۰۱۹، لیوینگستون لوسینده، نماینده حزب حاکم «چاما چا ماپیندوزی»، در یک موضعگیری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری (۲۰۲۰) را به دلیل هزینه‌ای که دربرداشت ایده خوبی ندانست و گفت باید از این پول برای پروژه‌های توسعه استفاده کرد. این پیشنهاد احتمالاً برای باقی‌ماندن رئیس‌جمهور جان ماگوفولی تا ۲۰۲۵ ارائه شد، لوسینده گفت: «به هر حال هیچ‌کس نمی‌تواند رئیس‌جمهور ماگوفولی را شکست دهد». احزاب مخالف چاما، منجمله اتحاد برای تغییر و شفافیت و ان‌سی‌سی‌آر اعلام کردند که مذاکرات را برای تشکیل یک اتحاد پیش از انتخابات آغاز کرده‌اند.
او همچنین مربی یوزورو هانیو، برنده مدال طلا در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ و بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸، گابریل دالمن برنده مدال طلا در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸، یوگنیا مدودوا، برنده مدال نقره در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸، خاویر فرناندز، برنده مدال برنز در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸، جیسون براون، برنده مدال برنز در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴، چا جون-هوان، برنده مدال برنز در بخش جوانان فینال گرند پری فصل ۱۷-۲۰۱۶، استفان گوگولف، ژوزف فان و میشلا دوتوا است.او همچنین مربی سابق یونا کیم، برنده مدال طلا در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۰ و نقره در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ بوده است.
صدرا، خدا یگانا، یک ره به روزگاری فرمان بده که کارک چا کربرآورد
صد چا سر بریده فتادست بر زمین مشاطه زلف تو چو بریدن گرفته است