پوشش زنان

معنی کلمه پوشش زنان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] این سخن امام علی (علیه السلام) («إِنِ اسْتَطَعْتَ أَلَّا یَعْرِفْنَ غَیْرَکَ فَافْعَل») درباره فایده و اهمیت حجاب است و با توجه به این که افراد غیر مطمئن همیشه در جوامع اسلامی وجود داشته اند، بانوان دارای پوششی باشند که مردان نامحرم به آن ها نگاه شهوانی و لذت جویانه نداشته باشند و پوشش بیش تر آن ها، سبب می شود تا ارزششان بالا رفته و حریم و مقام و موقعیتشان در جامعه حفظ شود.
حضرت امام علی (علیه السلام) در بخشی از نامه خویش به امام حسن مجتبی (علیه السلام) می فرماید: «وَ اکْفُفْ عَلَیْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِکَ إِیَّاهُنَّ فَإِنَّ شِدَّةَ الْحِجَابِ أَبْقَی عَلَیْهِنَّ وَ لَیْسَ خُرُوجُهُنَّ بِأَشَدَّ مِنْ إِدْخَالِکَ مَنْ لَا یُوثَقُ بِهِ عَلَیْهِنَّ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَلَّا یَعْرِفْنَ غَیْرَکَ فَافْعَل»؛ «با پوششی که بر زنان قرار می دهی دیده آنان را از دیدن مردمان باز دار؛ زیرا سختی حجاب آنان را پاک تر نگاه می دارد، و بیرون رفتن زنان از خانه بدتر از این نیست که افراد غیر مطمئن را بر آنان در آوری، و اگر بتوانی چنان کن که غیر تو را نشناسند».
نکاتی درباره روایت مزبور
درباره روایت ذکرشده، نکاتی بیان می شود:
← ارتباط زنان با مردان نامحرم
۱. ↑ دشتی، محمد، نهج البلاغة، ص۲۷۴ ۲۷۵، نامه ۳۱.
...

جملاتی از کاربرد کلمه پوشش زنان

اندرونی در دوره ناصرالدین‌شاه مرکز مد ایران شمرده می‌شد و به گزارش دوستعلی‌خان معیرالممالک، زنان شهری پیوسته چشم به آنجا داشتند تا آنچه از پوشش و آرایش تازه در آن به وجود می‌آید، مورد تقلید قرار دهند. انیس‌الدوله در طول سال‌های متمادی در مقام رئیس اندرونی تأثیر بسزایی روی سلیقه و آرایش زنان ایرانی داشت. او توانست آرایش‌های زمخت و سنگینی را که پیش از او باب بود، با آرایش ملایم و مد روز اروپا جایگزین کند. او همچنین در تغییر پوشش زنان نقش مهمی داشت. قهرمان میرزا عین‌السلطنه در کتاب خاطرات خود در این رابطه می‌نویسد:
به علت بافت سنتی جمعیت شهرستان هیرمند ، هنوز هم آداب ورسوم گذشتگان در میان این مردمان رایج است ، از نحوه پوشش زنان ومردان با لباس سیستانی ، تا سبک معماری خانه ها ، رسوم رایج در مراسم عزا و عروسی همه نشانگر پایبندی مردم منطقه هیرمند به آداب و رسوم قدیمی است .
به دلیل این که در بناهای تاریخی دورهٔ هخامنشی تصویری از زنان نیست، اطلاعات اندکی در مورد پوشش زنان در دورهٔ هخامنشی وجود دارد.
زنان نسبت به جایگاه‌های اجتماعی و فرهنگ‌های مختلف دارای لباس‌های مختلفی هستند. البته در کشور ایران پوشش زنان براساس حجاب اسلامی را اجباری و برای جامعه ضروری و مفید می‌دانند. در عربستان نیز این قانون وجود داشت که در ۲ مهر ۱۳۹۸ برداشته شد و حجاب اختیاری شد.
لباس سنتی زنان هزاره شامل دامن چین‌دار با تنبان است. پوشش زنان هزاره با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی آنها دارای ویژگی‌های خاصی است. لباس زنان جوان هزاره از پارچه‌های مختلف در رنگ‌های مختلف و طرح‌های شاد با چادر زیبا و رنگارنگ تهیه می‌شود، اما زنان مسن‌تر پارچه‌های تیره با طرح‌های ساده سیاه و سفید را ترجیح می‌دهند. چادر یا پوشش سر زنان هزاره اغلب با زیورآلاتی که اغلب نقره‌ای یا طلایی است و گاهی با کلاه تزئین می‌شود. تزیینات روی لباس گردنبند نقره یا طلا با مهره‌های رنگارنگ، دکمه‌ها، النگوها و دستبندهای نقره یا طلا است.
پوشش مردان این روستا چوغا و دبیت و کلاه لری و پوشش زنان لباس محلی باطور مانند است.
پوشش و لباس مردم ایل جاف، که یکی از ایل‌های کرد هستند؛ شامل قسمت‌های مختلفی می‌شود. پوشش مردان جافی چوخه و رانک است. نکتهٔ جالب شباهت پوشش مردان و زنان جافی است، در این ایل پوشش زنان نیز مانند مردان شامل: کرواس فقیانه، کوا، سخمه و… است. همچنین بانوهای جافی از زیورآلاتی در مدل‌های مختلف هم استفاده می‌کردند و در بیشتر این زیورآلات همچون خرخال، پنج لیره‌ای و کلاوزر،... سکه‌های طلا و نقره به کار برده‌شده‌است. ایلات کرد تقریباً دارای پوشش‌هایی مشابه هستند و تفاوت‌ها تنها در برخی جزئیات قابل مشاهده هستند.