پرنسیپ

معنی کلمه پرنسیپ در فرهنگ عمید

اصول اخلاقی.

معنی کلمه پرنسیپ در فرهنگ فارسی

اصل، مبدا، آغاز، مایه، ماده، قاعده، وضع، قاعده، موضوع اساسی، قاعده اخلاق ورفتار، عقیده، سلیقه

جملاتی از کاربرد کلمه پرنسیپ

سائوتومه و پرنسیپ با مجموع جمعیت حدود ۱۸۱٬۰۰۰ دارای نفر حدود ۵٬۵۰۰ مسلمان[نیازمند منبع] یعنی حدود ۳ درصد از جمعیت است. اکثریت (حدود ۸۰ درصد) مردم پیروی کاتولیک رومی هستند که برای سال‌های بسیاری پس از استعمار پرتغال در این منطقه باقی مانده‌است.
جمهوری خلق چین و سائوتومه و پرنسیپ تنها نقاطی در جهان هستند که آمار خودکشی زنان از مردان در آن‌ها بیش‌تر است.
این کشور از دو جزیره سائوتومه و پرنسیپ تشکیل شده و فاصله این کشور تا نزدیک‌ترین همسایه‌اش در خاک قاره آفریقا، گابون، ۲۲۵ کیلومتر است.
رئیس‌جمهور سائو تومه و پرنسیپ با استفاده از نظام دو دوره‌ای که طول هر دوره پنج ساله است انتخاب می‌شود. اگر در مرحله اول رای‌گیری هیچ نامزدی به بیش از ۵۰درصد آرا را دست پیدا نکند، سرنوشت انتخابات در مرحله دوم با دو نامزد برتر برگزار می‌شود. نقش رئیس‌جمهور تا حد زیادی تشریفاتی است و قدرت در دست نخست‌وزیر است.
در ۱۹۸۸ تهاجم و کودتایی با شکست روبرو گشت. مشکلات اقتصادی موجب شده‌است که این کشور وابستگی‌اش را به شوروی کاهش دهد و در ۱۹۹۰ جنبش آزادیبخش سائوتومه و پرنسیپ مارکسیسم را رها کرد. در ژانویهٔ ۱۹۹۱ حزب مخالف همبستگی دموکراتیک در انتخابات چندحزبی پیروز شد.
یکی از کوچک‌ترین کشورهای قاره آفریقا با ۹۶۴ کیلومتر مساحت که در خاور گابن و گینه استوایی و در اقیانوس اطلس واقع شده‌است. این کشوراز دو جزیره سائوتومه و پرنسیپ تشکیل شده و دارای ۲۱۸٬۰۰۰ نفر جمعیت می‌باشد. سائوتومه و پرنسیپ جزایر کوچک آتشفشانی هستند که در خلیج گینه در ۲۴۱ کیلومتری و سواحل غربی قرار گرفته سائوتومه ۸۵۵ کم مساحت دارد و پوشیده از جنگل‌های انبوه کوهستانی است جزایر پرینسیپ ۱۰۴ کم مساحت دارد و پوشیده از کوه‌های ناهموار است جزایر دیگر این جمهوری پدارس تین هوساس و رولاس است. بلندترین نقطه آن قلهٔ گاگو کوتینهو (قلهٔ سائوتومه)، با ۲۰۲۴ متر است.