گابن

معنی کلمه گابن در لغت نامه دهخدا

گابن. [ ب ُ ] ( اِخ ) شطی در منطقه حاره افریقا که به اقیانوس اطلس ریزد.
گابن. [ ب ُ ] ( اِخ ) یکی از مستعمرات فرانسه که از 1910 بخشی از افریقای فرانسه بشمار میرود. 2750000 هزار گز مساحت و 400000 تن سکنه دارد.

معنی کلمه گابن در فرهنگ فارسی

کشوری است در جنوب خلیج گینه مغرب افریقا روی خط استوا در کنار اقیانوس اطلس که مستعمره فرانسه بود و از سال ۱۹۱٠ بنام افریقای غربی خوانده شد . از ۲ درجه عرض شمالی تا ۴ درجه عرض جنوبی امتداد مییابد . این کشور در سال ۹۶٠ استقلال یافت و نام جمهوری گابن بخود گرفت . مساحت آن ۲۶۷٠٠٠ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۱/۲٠۲٠٠٠ تن میباشد مرکز جمهوری شهر لیبرویل است . این سرزمین از جنگلهای انبوه پوشیده شده و بویژه در جنوب رود اگوئه منابع سرشاری از : چوب کائوچو صمغ موم معدنی طلا آهن مس منگنز وجود دارد که از آنها بهره برداری میشود . در بخش شرقی آن کشت قهوه و دامپروری بعمل می آید . مردم گابن از سیاهان و از لحاظ مذهبی فتیشیست هستند .
از مستعمرات فرانسه

معنی کلمه گابن در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] جمهوری گابن (به انگلیسی: Gabon Republic of) کشوری است واقع در غرب آفریقای مرکزی ، در کنار خلیج گینه ، در سواحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته است و با کشورهای جمهوری کنگو ، کامرون و گینه استوایی همسایه است.
گابون از سال 1886 از مستعمرات استوایی فرانسه در آفریقا بوده است ، در تاریخ ۱۷/۸/۱۹۶۰ استقلال خود را از فرانسه به دست آورد. سیاست
نوع حکومت گابون جمهوری چند حزبی با دو مجلس قانون گذاری است. رئیس جمهور این کشور از سال ۱۹۶۷ عمر بونگو است. و نخست وزیر این کشور هم از سال ۲۰۰۶ ژان ایگه اندونگ است. آلبرت برنارد بونگو معروف به ( حاج عمر بونگو ) از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۹ رئیس جمهور گابون بوده است . حزب دموکراتیک گابون تنها حزب سیاسی گابون طی سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۰ بوده است ، از آن پس به بعد احزاب سیاسی به رسمیت شناخته شدند ، از سال ۲۰۰۶ نیز ژان ایگه اندونگ نخست وزیر گابون شد .
در سال ۲۰۰۶ جمعیت گابون ۱,۴۵۴,۸۶۷ نفر بوده است که از این لحاظ در رتبهٔ صد و چهل و ششمین کشور جهان جای می گیرد. مساحت این کشور برابر ۲۶۷,۷۴۵ کیلومتر مربع است که از این بابت هفتاد و ششمین کشور جهان به حساب میآید. پایتخت این کشور شهر لیبرویل ( Libreville ) با 420 هزار نفر جمعیت می باشد . از مهمترین شهرهای گابون ، پورژانتی 88 هزار نفر ، فرانس ویل 30 هزار نفر ، اویم 23 هزار نفر و موآندا 21 هزار نفر را می توان نام برد .
کشور گابون دارای 9 استان می باشد :
2 - اوگووئهٔ علیا ( Haute-Ogooue )
3 - موین اوگووئه ( Moyen-Ogooue )
6 - اوگووئه ایویندو ( Ogooue-Ivindo )

جملاتی از کاربرد کلمه گابن

شهرت اصلی کارلوس به‌خاطر حمله به مقر اوپک در سال ۱۳۵۴ خورشیدی (۱۹۷۵ میلادی) است. وی به همراه سه چپ‌گرای آلمانی و انیس نقاش و یک زن در صبح روز ۳۰ آذر سال ۱۳۵۴ به شکل خدمتکار به محل اجلاس در وین نفوذ کردند. آن‌ها در میان جلسهٔ وزیران نفت، وارد سالن اجلاس شدند و ابتدا با اسلحه، مقامات را تهدید کردند و سپس در سالن مواد منفجره کار گذاشتند. آن‌ها بیش از ۶۰ نفر را به گروگان گرفتند و دیپلمات‌ها را به سه دستهٔ دوست، بی‌طرف و دشمن تقسیم کردند که دوستان شامل الجزایر، عراق و لیبی، گروه بی‌طرف: نیجریه، کویت، اکوادور، ونزوئلا، گابن و دشمنان شامل ایران، عربستان سعودی، امارات متحدهٔ عربی و قطر بودند.
بازگنجشک پهلوبلوطی در غرب آفریقا از جنوب نیجریه تا کامرون و گابن تا جمهوری دموکراتیک کنگو دیده می‌شود. گفته می‌شود که در جنگل‌های گینه علیا در غرب نیجریه یافت می‌شود اما این مورد تأیید نشده‌است.
دسته سیسیلی‌ها فیلمی از آنری ورنوی با نقش‌آفرینی شماری از بهترین بازیگران سینمای فرانسه چون آلن دلون و ژان گابن است. از آن فیلم‌های مردانه که باز هم به طبع خاص موریکونه می‌خورد؛ یعنی ترکیبی از خشونت و احساسات که ورنوی فرانسوی هم در فیلم‌هایش این دو را با هم ترکیب می‌کند. داستان گنگستر جوانی که نقشه سرقت یک الماس قیمتی را می‌کشد و یک کمیسر پلیس مصمم که قدم به قدم در تعقیب این ماجرا است. تم محزونی که موریکونه برای این فیلم ساخته‌است بیش از اندازه سانتیمانتال به نظر می‌رسد. موریکونه با چند نت ساده تم اصلی دسته سیسیلی‌ها را نوشته‌است و از دل چنین سادگی یک ملودی با سازبندی قابل توجه‌ای بیرون می‌آورد.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال گابن بازی کرده است.
در سال ۱۹۷۲، فیزیکدان فرانسوی، فرانسیس پرن پانزده رآکتور هسته ای طبیعی باستانی از کار افتاده را در سه نقطه ته نشست فلز در معدن اوکلو در کشور گابن واقع در غرب آفریقا پیدا کرد؛ که این یافته‌ها در مجموع به عنوان رآکتورهای فسیل اوکلو شناخته می‌شوند.
تولید و مصرف صمغ درخت تبرنارته ایبوگ، برای اولین بار توسط افراد قبیله کوتوله‌های پیگمه‌ها واقع در قبیله گابن آفریقای مرکزی که دانش بوتی را دارند انجام شده‌است. کاشفان فرانسوی که به آفریقا رفته بودند به نوبه خود از قبیله بوتی یادگرفتند و در ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۰ ایبگا را به اروپا وارد کردند و در فرانسه، در لامارنر به بازار عرضه شدند.
این سازمان در سال‌های بعد گسترش یافت و قطر، (۱۹۶۱)، اندونزی (۱۹۶۲)، لیبی (۱۹۶۲)، امارات متحده عربی (۱۹۶۷)، الجزایر (۱۹۶۹) ، نیجریه (۱۹۷۱)، اکوادور (۱۹۷۳)، گابن (۱۹۷۵)، آنگولا (۲۰۰۷)، گینه استوایی (۲۰۱۷) و جمهوری کنگو (۲۰۱۸)به جمع کشورهای اولیه اوپک پیوستند.
ای گابن جان که باد وصلت به نهاد چون بوی گلم وقت سحر دادبه باد
استفاده از ایبوگا در مراسم مذهبی آفریقایی، نخستین بار توسط مهاجران فرانسوی و بلژیکی در قرن نوزدهم گزارش شده‌است. اولین توصیف گیاهی از گیاه تبرناته ایبوگا در سال ۱۸۸۹ نگاشته شد. ایبوگائین اولین بار در سال ۱۹۰۱ به شکل نمونه‌های تی. ایبوگا توسط دیوفسکی و لاندرین همچنین به‌طور جداگانه توسط هالر و هکلل در همان سال از گابن به اروپا منتقل شد. اولین روش سنتز کامل ایبوگائین توسط جی. بوجی در سال ۱۹۶۶ انجام شد. از آن پس تا کنون چندین روش سنتز دیگر ابداع شده‌است.
پس از اعلام نتایج، موج اعتراضات در خیابان‌های لیبرویل به راه افتاد. هدف این افراد حمله به دفاتر کمیسیون انتخابات بود. کمی بعد ساختمان پارلمان گابن توسط مخالفان به آتش کشیده شد. دو کشته حاصل خشونت‌ها در روز پس از اعلام نتایج بود. دولت هواداران ژان پینگ نامزد ناکام انتخابات را عامل آتش‌سوزی پارلمان معرفی کرد. در پی ناآرامی‌ها بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار خویشتنداری و حفظ آرامش شد.
باتا یکی از عمیق‌ترین بنادر کشور در منطقه است. با این وجود به عنوان یکی از بنادر مهم در غرب آفریقاست. محموله‌های اصلی صادرات اسکله این شهر شامل الوار و قهوه می‌باشند. فرودگاه باتا دارای پرواز به شهرهای مختلف از جمله مالابو و لیبرویل در گابن است.