پامیر

معنی کلمه پامیر در لغت نامه دهخدا

پامیر. ( اِخ ) ناحیه کوهستانی بسیار مرتفع آسیای مرکزی و در جغرافیا بدو نام «بام دنیا» داده اند هرچند که در خور این نام نیست. قسمت اعظم این سرزمین متعلق به روسیه و مابقی جزء افغانستان است و در مشرق به دشتها و ریگزارهای ترکستان چین منتهی شود و در شمال به فرغانه و به مغرب در طول سیلابهائی که آمودریا ازآنها تشکیل میشود به پستی میگراید و در جنوب آن سلسله جبال قره قوروم واقع است. نجد پامیر در حدود 70000کیلومترمربع مساحت دارد با 20000 تن سکنه چادرنشین یا شبان ترک خرخیز. ارتفاع این سرزمین که از سطح دریا در حدود 4000 گز است باعث سختی آب و هوای آن شده است چنانکه زمستان بدانجا هفت ماه بکشد و تنها در یک ماه ( ماه یولیه ) شبها شب نم نباشد و حرارت روزها گاه به 70 درجه رسد. پامیر هوائی خشک دارد و باران و برف در آن بندرت بارد. بادهای آن بسیار سرد است ولی شدید نیست لکن با خشکی آب و هوا دریاچه های متعددی در آنجا هست که برخی وسیع باشد لیکن آب این دریاچه ها روبه نقصان است چنانکه بعضی بکلی از میان رفته است و از جمله دریاچه های آن قره گول با 300 هزارگزمربع مساحت و ساری گول با 4267 گزمربع مساحت. غالب رودهای پامیربطرف مغرب یعنی آمودریا که به بحیره خوارزم میریزد جاریست و بقیه بطرف شرق یعنی رود تاریم متوجه است و کوه مرتفع پامیر موسوم به تغارمه 7899 گز ارتفاع دارد وظاهراً سکنه فعلی هند و ایران از این معبر گذشته ودر این دو مملکت سکنی گزیده اند. از جبال مهمی که ازاین عقده کوهستانی آغاز میشود در شمال ، رشته کوههای تیان شان است که از حوالی سمرقند تا داخله ترکستان چین امتداد دارد و در جنوب کوههای کوئن لُن و قراقروم و هیمالیا که جملگی بموازات یکدیگر از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد دارند و از دره های مابین آنها هر یک رودی جاری است. در جانب غربی این نجد دو رشته جبال از پامیر آغاز میشود یکی سلسله جبال هندوکوه یا هندوکش و دنباله های آن یعنی کوه بابا و سپیدکوه و سیاه کوه و کوههای شمال خراسان. دیگر سلسله سلیمان که در امتداد رود سند بجهت جنوب ممتد میشود و به بلوچستان و سواحل اقیانوس هند می انجامد و راههای اصلی کشورهای مجاور نجد پامیر یعنی افغانستان و پنجاب و ترکستان و کاشغر و ایران همه از میان همین سلسله کوههاست.

معنی کلمه پامیر در فرهنگ فارسی

ناحیه کوهستانی بسیار مرتفع آسیای مرکزی که آنرا [ بام دنیا ] گویند . قسمت اعظم این نجد متعلق به روسیه و بقیه جزو افغانستان میباشد . در جنوب آن سلسله کوههای قراقورم واقع است . نجد پامیر در حدود ۷٠٠٠٠ کیلومتر مربع وسعت داردد و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۴٠٠٠ متر است .
ناحیه کوهستانی آسیای مرکزی

معنی کلمه پامیر در فرهنگ اسم ها

اسم: پامیر (پسر) (فارسی) (تلفظ: pamir) (فارسی: پامیر) (انگلیسی: pamir)
معنی: پای میترا

معنی کلمه پامیر در دانشنامه آزاد فارسی

پامیر (Pamir(s))
(یا: بام دنیا) فلاتی کوهستانی به ارتفاع ۳,۹۶۵ متر در آسیای مرکزی. بخش عمدۀ آن در تاجیکستان است، اما تا چین و افغانستان نیز امتداد دارد. قلههای بسیاری، با ارتفاع بلندتر از ۶,۱۰۰ متر، دارد که برخی از آن ها عبارت اند از (قلۀ کمونیسم) قلۀ استالین (۷,۴۹۵ متر) در تاجیکستان، و قلۀ کونگور (۷,۷۱۹ متر) در چین. از این فلات رشته کوه های بزرگی منشعب می شوند، مانند تین شان به سمت شمال، کونلون و قراقورم به سمت شرق، و هندوکش به سمت غرب. اکثر جمعیت این فلات را اقوام تاجیک تشکیل می دهند که به کشاورزی اشتغال دارند. بقیۀ ساکنان آن چادرنشینان قرقیزند. فلات پامیر یخچال های طبیعی فراوانی دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه پامیر

گلگت-بلتستان خانه پنج قله از هشت هزار متری‌ها و و بیش از پنجاه قله با ارتفاع بیش از ۷٬۰۰۰ متر است. گلگت و سکردو دو مکان اصلی اعزام کوهنوردان به این کوه‌ها هستند. چندتا از بلندترین رشته کوه‌های دنیا در این منطقه قرار دارند. مهم‌ترین رشته کوه‌ها قراقروم و همالیای غربی هستند. کوه‌های پامیر در شمال قرار دارند و هندوکش در غرب قرار گرفته‌است. در این میان بلندرین قله‌ها کی۲ و نانگا پاربات هستند که دومی از دلهره آورترین کوه‌های دنیا است.
یکی از دلایلی که او را به خوش‌گذرانی و عیاشی نسبت می‌دهند، ساخت پارک‌های تفریحی و باغ‌های سرسبز در بیشتر نقاط افغانستان است حتی پارک طبیعی دور افتاده پامیر در منطقه بدخشان را که هنوز جاده‌ای به آنجا کشیده نشده به نام محمدظاهر شاه یاد می‌کنند.
در تابستان سال ۱۹۱۴، زاروبین به همراه رابرت گوتیو، ایران‌شناس فرانسوی، به پامیر سفر کرد و تحقیقات زبان‌شناسی و قوم‌نگاری انجام داد. در طول دهه‌های آینده، زاروبین به انجام مطالعات زبان‌شناسی، فولکلور و مردم‌شناسی در پامیر و سایر نقاط آسیای مرکزی ادامه داد. یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای او اعزام اکتشافی قوم‌شناسی آسیای مرکزی در سال‌های ۱۹۲۶ تا ۱۹۳۰ به نمایندگی از آکادمی علوم بود.
لوکوموتیو پامیر یک باشگاه فوتبال تاجیکستان در شهر دوشنبه است که در ابتدا در سال ۱۹۶۱ با نام لوکوموتیو دوشنبه تاسیس شد. لوکوموتیو دوشنبه پس از انحلال اولیه در اوایل دهه ۱۹۹۰، در اوایل سال ۱۹۹۹ احیا شد و دوباره در پایان سال ۲۰۰۰ منحل شد و دوباره در سال ۲۰۰۸ تاسیس گشت.
تیم‌های ورزشی معروف فوتبال هرات، استقلال هرات، اتفاق هرات، انصاری هرات، پامیر هرات هستند. تیم فوتبال استقلال هرات در سال ۱۳۸۵ قهرمان نخستین دورهٔ فوتبال در سطح افغانستان زیر نام جام وحدت ملی شد، تیم‌های فوتبال اتفاق با هفت و پامیر با چهار قهرمانی پرافتخارترین تیم‌های این ولایت محسوب می‌شوند.
بخش بزرگی از مجموعه پامیر در بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی کونستکامرا در حین کار زاروبین در پامیر در سال ۱۹۱۴ به دست آمد. زاروبین معمولاً آثار خود را با نام ای.ای. زاروبین منتشر می‌کرد.
برخی منابع وی را مدفون در کلیسایی در ارمنستان کنونی (در نزدیکی دریاچه سوان) و برخی دیگر منابع وی را مدفون در کلیسایی در رشته کوه‌های پامیر می‌دانند.
بلندترین کوه‌های رشته‌کوه پامیر و سه قله از پنج قلهٔ ۷٬۰۰۰ متری منطقهٔ آسیای میانه شوروی پیشین در این ولایت قرار گرفته‌است.
در بدخشان زبان‌های دیگری به نام زبان‌های پامیری (از خانوادهٔ زبان‌های ایرانی‌شرقی) هنوز زنده هستند و مردم به آنها گفتار می‌کنند. در ناحیهٔ پامیر نیز عدهٔ اندکی به زبان قرقیزی سخن می‌گویند.
اذن ده تا پشتهٔ پامیر را کوه التایی و ببر و شیر را
در سرحد رودخانه به دره باریک تری تبدیل می شود که از جمعیت بیشتری برخوردار است. این رودخانه در نزدیکی روستاهای لنگر و قلعه پنج ظاهر می شود و در آنجا رودخانه پامیر به آن می پیوندد. از آن نقطه رودخانه همیشه به صورت محلی رودخانه پنج نامیده می شود.