هرشل

معنی کلمه هرشل در لغت نامه دهخدا

هرشل. [ هَِ ش ِ ] ( اِخ ) ویلیام. متولد 1738 و متوفی به سال 1822 م. ستاره شناس نامدار انگلیسی ، از مردم هانور آلمان است. به سال 1757 به انگلستان رفت و پس از تحصیلات و مطالعات خود به عنوان دانشمندی انگلیسی شناخته شد. در ژانویه سال 1787 م. موفق شد دو قمر در گرد سیاره اورانوس کشف کند. اقمار دیگری را نیز در منظومه شمسی کشف کرده است. ( از فرهنگ بیوگرافی وبستر به اختصار ).

معنی کلمه هرشل در فرهنگ فارسی

سیر ژان فردریک گیوم هرشل فرزند فردریک گیوم هرشل ستاره شناس و فیزیکدان انگلیسی که نور خورشید را تجزیه کرد و اشعه مادون قرمز را کشف نمود و ستارگان دنباله دار را فهرست کرد .

جملاتی از کاربرد کلمه هرشل

ان‌جی‌سی ۲۶۱۳، کهکشان مارپیچی در صورت فلکی جنوبی قطب‌نما، در کنار مرز فلکی غربی با کشتی‌دم است. این کهکشان توسط ستاره‌شناس آلمانی ویلیام هرشل در ۲۰ نوامبر ۱۷۸۴ کشف شد. کهکشان با قدر ظاهری ۱۰٫۵، با استفاده از تلسکوپ ۱۰۰ میلیمتر (۴ اینچ) دیافراگم به نظر می‌رسد دوکی شکل است زیرا برای مشاهده گران روی زمین تقریباً لبه‌دار است.
ان‌جی‌سی ۲۰۸۰(یا سحابی سر روح) یک سحابی گسیلشی در صورت فلکی ماهی زرین است. و تا زمین ۱۶۸٬۰۰۰ سال نوری فاصله دارد. ان‌جی‌سی ۲۰۸۰ توسط جان فردریک ویلیام هرشل در سال ۱۸۳۴ کشف شد.
جان هرشل، تقریباً نپتون را همان‌طور کشف کرد که پدرش، ویلیام هرشل، با مشاهده تصادفی اورانوس را کشف کرده بود. جان هرشل در نامه‌ای به فریدریش گئورگ ویلهلم فون اشترووه، اشاره کرد که در روز ۱۴ ژوئیه ۱۸۳۰ نپتون را در گردش آسمان مشاهده کرد. اگرچه تلسکوپ به اندازه کافی قوی بود که نپتون را به شکل یک دیسک آبی کوچک سیاره مانند نشان دهد اما در آن زمان آن را تشخیص نداد و با یک ستاره اشتباه گرفت.
ان‌جی‌سی ۱۱۳۲ کهکشان بیضوی است که در صورت فلکی اریدانوس قرار دارد. این کهکشان توسط جان هرشل در ۲۳ نوامبر ۱۸۲۷ کشف شد و در فاصله حدود ۳۱۸ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.
ان‌جی‌سی ۲۶۸۳ یک کهکشان مارپیچی بدون میله کشف شده توسط ویلیام هرشل در ۵ فوریه ۱۷۸۸ است. نام دیگر این کهکشان «کهکشان یوفو» است.. این کهکشان از زمین تقریباً از لبه دیده می‌‌شود و فاصله آن بین ۱۶ تا ۲۵ میلیون سال نوری است. همچنین این کهکشان با سرعت ۴۱۰ کیلومتر بر ثانیه (۲۵۰ مایل بر ثانیه) از زمین و با سرعت ۳۷۵ کیلومتر بر ثانیه (۲۳۳ مایل بر ثانیه) از مرکز کهکشانی دور می‌شود. نور قرمز شده از مرکز کهکشان به خاطر غبار میان ستاره‌ای ظاهراً زرد دیده می‌شود.
ان‌جی‌سی ۳۶۳۱ کهکشانی مارپیچی است که در صورت فلکی خرس بزرگ قرار دارد. این مکان در فاصله حدود ۳۵ میلیون سال نوری از زمین واقع شده‌است، که با توجه به ابعاد ظاهری آن، به معنای آن است که ان‌جی‌سی ۳۶۳۱ حدود ۶۰۰۰۰ سال نوری عرض دارد. این کهکشان توسط ویلیام هرشل در ۱۴ آوریل ۱۷۸۹ کشف شد. این یک کهکشان مارپیچی با طرح بزرگ است که رو به روی آن دیده می‌شود.
ان‌جی‌سی ۳۰۷۳ یک کهکشان عدسی کوتوله‌ای در صورت فلکی خرس بزرگ است. در فاصله حدود ۶۵ میلیون سال نوری (۲۰ مگاپارسک) از زمین است. ان‌جی‌سی ۳۰۷۳ توسط ستاره‌شناس ویلیام هرشل در اول آوریل ۱۷۹۰ کشف شد. کهکشان ان‌جی‌سی ۳۰۷۳ متعلق به گروه ان‌جی‌سی ۳۰۷۹ است.
ان‌جی‌سی ۶۰۴ یک سحابی نشری است در صورت فلکی سه‌سو که توسط ویلیام هرشل در ۱۱ سپتامبر ۱۷۸۴ کشف شد. و یکی از بزرگترین سحابی‌های گروه محلی است و از هیدروژن یونیده تشکیل شده‌است.
ان‌جی‌سی ۲۹۹ یک خوشه ستاره‌ای باز در بدنه اصلی ابر کوچک ماژلانی که کهکشان کوتوله در آن نزدیکی است. این مکان در صورت فلکی جنوبی توکان واقع شده‌است، چیزی کمتر از ۲۰۰۰۰۰ سال نوری با خورشید فاصله دارد. این خوشه در ۱۲ اوت ۱۸۳۴ توسط ستاره‌شناس انگلیسی جان هرشل کشف شد.
ان‌جی‌سی ۴۸۶۶ یک کهکشان عدسی بدون مانع است که تقریباً ۱۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی بکر واقع شده‌است. این کهکشان اولین بار توسط ستاره‌شناس بریتانیایی ویلیام هرشل در ۱۴ ژانویه ۱۷۸۷ مشاهده شد. این کهکشان یک عضو از خوشه دوشیزه است.