هانی
معنی کلمه هانی در لغت نامه دهخدا

هانی

معنی کلمه هانی در لغت نامه دهخدا

هانی. ( فعل امر ) به لغت پهلوی امر به نشستن باشد یعنی بنشین. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ) ( جهانگیری ، نسخه خطی مؤلف ) .... و هانی به زبان پهلوی و پارسی آن بود که بنشین. ( تاریخ طبری ترجمه بلعمی نسخه خطی مؤلف ورق 225 ). رجوع به هامرز شود.
هانی. ( اِخ ) ( ابن... ) رجوع به ابن هانی شود.
هانی. ( اِخ ) از موالی عفان و تابعی است. ( منتهی الارب ).
هانی. ( اِخ ) ابن توبةبن سحیم بن مرة، معروف به الشویعر الحنفی. از شعرای اسلامی است. درباره ضحاک بن قیس گوید:
اذا شمر الضحاک للحرب شبها
غلام غذتة للحروب ربائبه.
و ابوالعباس احمدبن یحیی ثعلب این ابیات را از او نقل کرده است :
یحیی الناس کل غنی قوم
و یبخل بالسلام علی الفقیر
و یوسع للغنی اذا رأوه
و یحبی بالتحیة و الامیر.
و نیز گوید:
و ان الذی یمسی و دنیاه همه
لمستمسک منها بحبل غرور.( معجم الشعراء مرزبانی ص 142 ).
هانی. ( اِخ ) ابن جزٔبن النعمان المرادی. صحابی است. وی شاهد فتح مصر بوده است. ( الاصابة فی تمییز الصحابة ).
هانی. ( اِخ ) ابن حارث بن جبلةبن حجر الکندی. صحابی است. ( الاصابة فی تمییز الصحابة ).
هانی. ( اِخ )ابن حبیب الداری. صحابی است. الرشاطی گفته است : اولین بار که هانی نزد پیغمبر آمد قبایی مزین به طلا به رسول اﷲ اهداء کرد و پیغمبر آن را به عباس بخشید و عباس جامه را به مردی یهودی به هشت هزار فروخت. ( از الاصابة فی تمییز الصحابة ).
هانی. ( اِخ ) ابن حجربن معاویة... الکندی. صحابی است. ( الاصابة فی تمییز الصحابة ).
هانی. ( اِخ ) ابن عبداﷲ. تابعی است. ( منتهی الارب ).
هانی. ( اِخ ) ابن عروةبن الفضفاض بن عمران الغُظیفی المرادی. یکی از اشراف کوفه است که ابتدا از خواص و ندیمان علی بن ابیطالب بود. وی کثیربن شهاب المدحجی والی خراسان را که متهم به اختلاس اموالی شده و به کوفه گریخته بود نزد خود پنهان کرد. معاویه خلیفه اموی هانی را تهدید به قتل کرد. هانی به مجلس خلیفه وارد شد و چون خلیفه او را نمی شناخت خود را معرفی کرد. خلیفه پرسید: مذحجی کجاست ؟ گفت : نزد من در میان لشکر تو ای امیرالمؤمنین ! خلیفه وی را مأمور رسیدگی به خیانت مذحجی کرد و گفت قسمتی ازاموال مسروقه را از او بگیر و بخشی را به او ببخش. همچنین هانی مدتی مسلم بن عقیل رسول حسین بن علی را درکوفه نزد خود پنهان ساخته بود. این خبر به عبیداﷲبن زیاد امیر بصره و کوفه که در اکرام و بزرگ داشت هانی مبالغه میکرد و نیز مدتها برای یافتن مسلم بن عقیل تلاش کرده بود، رسید سخت خشمگین شد و هانی را بخواند وسرزنش کرد. هانی ابتدا انکار و سپس اعتراف کرد، امااز تسلیم ابن عقیل به عبیداﷲبن زیاد سر باززد. و در نتیجه ابن زیاد مدتی وی را محبوس ساخت و آخرالامر بکشت و بر بازار کوفه بیاویخت. عبداﷲبن زبیر اسدی درباره وی و ابن عقیل قصیده ای دارد که مطلع آن چنین است :

معنی کلمه هانی در فرهنگ فارسی

ابن هانی یکی از والیان طبرستان پس از سلیمان بن منصور بفرمان هارون الرشید ولایت آن سامان را یافت . مردی مصلح و عادل بود و در مدت حکومت او طبرستان امنیت کامل داشت
از موالی عفان و تابعی است

معنی کلمه هانی در فرهنگ اسم ها

اسم: هانی (پسر) (عربی) (تلفظ: hāni) (فارسی: هاني) (انگلیسی: hani)
معنی: مسرور، شاد، میسر، ( اَعلام ) ) نام چند تن از مشاهیر عرب، ) نام یکی از یاران امام حسین ( ع ) در کوفه، مرد دلسوز و مهربان

معنی کلمه هانی در دانشنامه عمومی

هانی (خواننده). هانی ( به انگلیسی: Hani ) ( زاده ۱ می ۱۹۹۲ ) خواننده و بازیگر اهل کره جنوبی است.
هانی (شهر). هانی ( به ترکی استانبولی: Hani ) شهری است در کشور ترکیه که در استان دیاربکر واقع شده است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی ۸٬۷۷۸ نفر و بر اساس برآوردهای سال ۲۰۰۹ میلادی ۹٬۲۶۴ نفر می باشد.
هانی (فیلم). هانی ( به انگلیسی: Honey ) فیلمی سینمایی محصول سال ۲۰۰۳ کشور ایالات متحده به کارگردانی بیله وودراف است.
جسیکا آلبا، مکای فایفر، جوی بریانت و لیل رومئو از بازیگران این فیلم هستند.
داستان فبلم، ماجرای رقاصه ای معمولی است که شیفتهٔ رقص هیپ هاپ و موسیقی رپ است و به طور تصادفی توسط کارگردانی کشف می شود و به رقص پرداز ( کوریوگرافر ) و رقصندهٔ معروفی بدل می شود.
• جسیکا آلبا هانی دنیلز
• مکای فایفر - چاز
• جوی برایانت - جینا
• رومئو میلر - بنی
• دیوید مسکو مایکل الیس
• میسی الیوت - خودش

معنی کلمه هانی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:کول فرح، نقوش برجسته عیلامی

جملاتی از کاربرد کلمه هانی

در سال ۱۹۶۲ شرکت باروز، کامپیوتر دی ۸۲۵ که دارای ۴ پردازنده و توانایی دسترسی به ۱۶ ماژول حافظه از طریق سوییچ چلیپایی بود را معرفی کرد. در سال ۱۹۶۷، آمدال و اسلوتنیک در کنفرانس پردازش اطلاعات در آمریکا، قانون آمدال را معرفی کردند که محدودیت افزایش سرعت در برابر موازی‌سازی را مطرح می‌کند. در سال ۱۹۶۹ شرکت هانی ول، سیستم چندپردازنده‌ای را معرفی کرد که دارای ۸ پردازنده به صورت موازی بود.
صاحب "دوازده بلوط" و پدر سالار خانواده ویلکز است. (پدر اشلی ایندیا و هانی ویلکز). جان ویلکز فردی تحصیلکرده و مهربان است که در جریان محاصره آتلانتا کشته می شود.
از آن پس که مسلم به مینو چمید گه جانفشانی به هانی رسید
بدو گفت هانی که آن نابکار مرابوده زین پیشتر دوستدار
به مذحج نژادان رسید آگهی که کاخ مهی شدز هانی تهی
پس چون مهتر قدم در مملکت نهاد، و از چهار گوشه عالم آواز برآمد که: جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ، و بیک میدان منازل و مراحل شش هزار ساله برید، پیغامبران بشتاب مرکبها دوانیدند، تا بو که بدو در رسند. سیّد بخانه امّ هانی فرو شد. ایشان بر عتبه آن درگاه عین انتظار گشته که آواز کوس: «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّی» از قاب قوسین و سرادقات عرش مجید شنیدند.
مراسم نیایش خانوادگی هانی بدون حضور وزیرش را به نمایش گذاشته که این نقش برجسته نیز دارای کتیبه می‌باشد.[نیازمند منبع]
بدو گفت هانی که ای نامور چرا نامدی ازکمینگه به در
تن مسلم و هانی پاکزاد گرفتند ز اهریمن بد نژاد
بدو گفت کای مرد پاکیزه رای به زندان سبک سوی هانی گرای
خواهر اشلی و هانی ویلکز است. او به عنوان فردی ساده توصیف شده. قبل از اینکه استوارت و برادرش برنت هر دو عاشق اسکارلت شوند او و استوارت به یکدیگر علاقه‌مند بودند.
بازیکنان تیم راگبی مردان باشگاه ستارگان در ادوار مختلف: پدرام بنی عامریان، محمدرضا شریفیان، مهدی حسنعلی، پرهام پولادسنج، ایرج رستمی، نیما عسگری، اکبر غلامی، اسماعیل اصغرزاده، مهدی آقایی، محمد کریمی، سعید حسینی، محسن جلالی، امید شرین دوست، حمیدرضا خاکپور، علی بختیاری، حسین نجفی، شهرام بهزادی، حمید شریفی، علی حاجی زاده، امیر محمد جمشیدی، کامبیز سقاباشی، مجید فلاحی، علی درفکی، نعیم هرجابی، حمزه زید آبادی، مهدی ممتاز امیری، آرشام متقی نژاد، ارشیا متقی نژاد، سعید سالمی، میلاد مقدم، علی طباطبایی، حسین کریمی ارجمند، امیر پورعصمتی، هانی نریمانی.گگو مارکاریان. آرتین ، مهدی جعفری، رضا جوادی، مهران عبدالعلی زاده، مهرداد عبدالعلی زاده، مسعود سلمانی، مهدی گنجی.
انتخابات سراسری اردن در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۶ برابر با ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ برای انتخاب هجدهمین دورهٔ مجلس نمایندگان اردن برگزار شد. این انتخابات در پی دستور ملک عبدالله دوم در تاریخ ۲۹ مه ۲۰۱۶ مبنی بر انحلال پارلمان برگزار شد. شاه اردن در پی استعفای عبدالله النسور نخست‌وزیر این کشور، هانی الملقی را به جای وی گمارد.
پس آنگه به فرمان آن بی عدیل شد او را به بنگاه هانی دلیل
بدو گفت هانی زمن این مباد ندارم خبر زآنچه کردی تو یاد
بدوگفت هانی که ای نامور به یکتا خداوند پیروزگر