هاد
معنی کلمه هاد در لغت نامه دهخدا

هاد

معنی کلمه هاد در لغت نامه دهخدا

هاد. ( ع اِ ) ( از «هَ ی د» ) جنبش و حرکت. هَیْد. یقال : ما له هَیْدٌ و لا هادٌ؛ یعنی نمی جنبد و حرکت نمی کند و منع از چیزی نمی کند و منزجر از چیزی نمی شود. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ). || زجری است مر شتر را. هَیْد. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || ( مص )هَیْد. رجوع به هَیْد ( در تمام معانی مصدری ) شود.
هاد. [ هادد ] ( ع ص ) نعت فاعلی از هَدّ. رجوع به هَدّ ( در معانی مصدری ) شود. || ( اِ ) آواز دریا که در آن بانگ و غرشی شنیده شود وگاهی از آن زلزله پیدا گردد. ( منتهی الارب ). آواز و بانگی که از جانب دریا مردم ساحل می شنوند و از آن درزمین جنبشی پدید می آید و گاه زلزله حادث می گردد. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). گویند: سَمِعَ اهل ُ الساحل هادّاً مِن قِبَل ِ البحر. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه هاد در فرهنگ فارسی

آوازی از دریا که در آن بانگی و غرشی شنیده شود که مردم ساحل آنرا از سوی دریا شنوند و آنرا غرشی در زمین است و چه بسا که از آن زلزله پدید آید .

معنی کلمه هاد در فرهنگستان زبان و ادب

{FEXT} [مهندسی مخابرات] ← هم شنوی انتهای دور

معنی کلمه هاد در دانشنامه عمومی

هاد (بازی ویدئویی). در بازی های ویدئویی، هاد ( به انگلیسی: HUD ) یا نوار وضعیت روشی است که اطلاعات به شیوه دیداری به بازیکن منتقل می شود و یک نوع واسط کاربری بازی محسوب می شود. نام آن از سامانه هاد موجود در هواگرد های جدید الهام گرفته شده است. هاد بیشتر برای نشان دادن اطلاعاتی از قبیل سلامت شخصیت بازی، تجهیزات و میزان پیشرفت بازی ( مانند امتیاز و مرحله ) به کار می رود.
هاد (فیلم). هاد ( به انگلیسی: Hud ) فیلمی وسترن محصول سال ۱۹۶۳ به کارگردانی مارتین ریت با بازی پل نیومن و پاتریشا نیل است.
هاد برای نخستین بار در جشنواره جهانی فیلم ونیز به نمایش درآمد و در اکران عمومی خود موفقیت تجاری و انتقادی داشت. نامزد هفت جایزه اسکار شد که برنده سه جایزه شد. پاتریشیا نیل برنده بهترین بازیگر زن، ملوین داگلاس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و جیمز وانگ هو برنده جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری سیاه وسفید شدند. استفاده جیمز وانگ هو از کنتراست برای ایجاد فضا و انتخاب سیاه وسفید او مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. در نقدهای بعدی، فیلم مورد تمجیدهای بیشتری قرار گرفت. در سال ۲۰۱۸ میلادی، این فیلم توسط کتابخانه کنگره در فهرست ملی فیلم ثبت شد.
هاد پسر جاه طلب و خودمحور هومر بنن، دامدار اصولگرای تگزاسی است. لونی، پسر یتیم نوجوان نورمن، برادر بزرگ هاد، به هر دو مرد نگاه می کند، اما بیشتر تحت تاثیر هاد قرار می گیرد. هر دو مرد جوان مجذوب همسر خانه دار بنن، آلما می شوند. اگرچه از دید آلما، هاد مرد جذابی است، اما فاصله خود را با او حفظ می کند زیرا در گذشته توسط مردان خودمحور با او بدرفتاری شده است. پس از مرگ ناگهانی یکی از گاوهای آنها، هومر، لونی را به شهر می فرستد تا هاد را به مزرعه بیاورد و. . .

معنی کلمه هاد در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی هَادٍ: هدایت کننده - هادی (اصل در معنی این کلمه بازگشتن است .کلمه هدی به معنای راهنمائی به سوی مطلوب به نرمی و لطف است و اهتدا پذیرفتن هدایت و ایستادگی در راه کسب آن است)
معنی حَادَّ: دشمنی کرد(از ریشه محادة به معنی تجاوز با مخالفت٬منع کردن و خودداری نمودن وشدت غضب است به حدی که عقل و تدبیر آدمی را از بین ببرد )
معنی هَدَاهُمُ: آنان را هدایت کرد(حرف میم به دلیل تقارنش با حرف ساکن و تشدید دار کلمه بعد حرکت گرفته است.از ماده هاد ، یهود است به معنای بازگشتن است )
ریشه کلمه:
هدی (۳۱۶ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه هاد

بعاد ار بگذری میباش صرصر چو برخوردی بهودی هاد میباش
و کان یحلف بکهیعص‌، امیر المؤمنین علی (ع) باین حروف سوگند یاد کرد از آن که اعتقاد داشت که این حروفها نامهای خدااند یا صفات وی، و معلوم است که سوگند جز بنام و صفت اللَّه بسته نشود. و درست است از ابن عبّاس که گفت: الکاف من کاف، و الهاء من هاد و الیاء من حلیم، و العین من علیم، و الصاد من صادق. و بروایتی دیگر از ابن عباس: کبیر، هاد، امین، عزیز، صادق. معنی آنست که خلق را بسنده کارست و ایشان را راه نما است، بگفتار و کردار از ایشان دانا و در وعد و گفت خود راست گوی، در صفت بزرگوار و در وعد استوار، راست گوی و راست کار، کلبی گفت: کاف لخلقه، هاد لعباده، یده فوق ایدیهم، عالم بتربیته، صادق فی وعده. مهم‌ها را کافی است و وعده را وافی و راه نمای بندگان و دل گشای ایشان، بقدر از همه برتر، بذات و صفات زور، عالم باسرار بندگان و سازنده کار ایشان در دو جهان، راست گوی و راست کار و راست دان.
این هواپیما نخستین هواپیمای آمریکایی بود که به سیستم مدرن هاد مجهز شد. این سیستم نمایشگر زاویهٔ شیرجه، سرعت هوا، ارتفاع و هدف‌گیری است.
در سال ۲۰۰۹ میلادی، شرکت چندملیتی یونایتد تکنالوجیز قراردادی به ارزش ۲٫۳ میلیارد دلار برای تأمین قطعات برق‌رسانی هواپیمای ام‌سی-۲۱ به مدت ۲۰ سال با شرکت ایرکوت بسته‌است. شرکت چندملیتی راک‌وِل نیز تأمین سامانه‌های اَویونیکی را بر عهده دارد. این هواپیما دارای سامانهٔ هدایت پرواز برقی، سامانه هاد و کابین شیشه‌ای خلبان است. دو نوع واحد توان کمکی برای هواپیما درنظرگرفته شده‌است که یکی ساخت هانی‌وِل و دیگری ساخت اِروسیلا می‌باشد.
احباب را ز مهر تو با یکدیگر نفاق ز هاد راز عشق تو با یکدیگر جدل
ز هاد را نشانه در محنت زمانه از باده مغانه خوش وقت میگساران
وظیفه اول آن که بداند که حق تعالی چون بندگان خود را محتاج آفرید به مال، بدان سبب مال بسیار در دست بندگان نهاد، لیکن گروهی که در حق ایشان زیادت عنایتی بود، ایشان را از مشغله و وبال دنیا صیانت کرد و بار و رنج کسب و حفظ دنیا بر توانگران هاد و ایشان را فرمود که قدر حاجت به بندگانی که عزیزتر می رسانند تا آن عزیزان از بار دنیا رسته باشند و یک همت و یک اندیشه باشند در طاعت حق تعالی و چون به سبب حاجتی پراکنده همت شوند، قدر حاجت از دست توانگران بدیشان می رسد تا به برکت دعا و همت ایشان کفارتی بود توانگران را، پس درویش آنچه بستاند باید که بر آن نیت ستاند که به کفایت خود صرف کند تا فراغت طاعت بیابد و قدر این نعمت بداند که توانگر را سخره وی کرده اند تا به وی به عبادت پردازد و این چنان بود که ملوک دنیا غلامان خاص خود را که نخواهند که هیچ از خدمت غایب باشند، نگذارند که به کسب دنیا مشغول شوند.
تا کوی ویم گرچه یکی گام فزون نیست از غیرت اغیار و هاد است و تلال است
در سال ۲۰۰۶، اچ‌پی چند محصول جدید شامل سیستم‌های رومیزی، نوت‌بوک‌های ارتقا یافته، یک ایستگاه کاری و نرم‌افزار مدیریت آن‌ها که مدیر پیکربندی مشتری نمای‌باز ۲ نام دارد را روانهٔ بازار کرد. در همان سال ارزش سهام اچ‌پی به دلیل رسیدن به نتایج خوب در چهار ماه آخر سال بر اساس برنامهٔ هاد و کاهش نیروی کار و هزینه‌ها، بالا رفت.
یک قرابه شراب نیکم بخش که تو را کردگار بد مد هاد
و یقال للعصا هاد لانّها تهدی الانسان متقدّمة. اگر کسی گوید طلب هدایت بعد از یافت هدایت چه معنی دارد؟ و بر چه وجه حمل کنند؟
فتی عالم هاد وزیر کانه کلیم و هارون و خضر و یوشع