مبارزه
معنی کلمه مبارزه در لغت نامه دهخدا

مبارزه

معنی کلمه مبارزه در لغت نامه دهخدا

مبارزه. [ م ُ رَ زَ / رِ زِ ] ( از ع ،اِمص ) از مُبارَزَة عربی. رجوع به ماده بعد شود.

معنی کلمه مبارزه در فرهنگ معین

(مُ رِ زِ ) [ ع . مبارزة ] ۱ - (مص ل . ) جنگیدن ، کارزار کردن . ۲ - (اِمص . ) محاربه .

معنی کلمه مبارزه در فرهنگ عمید

۱. جنگ کردن با یکدیگر برای شکست حریف.
۲. برای رسیدن به هدفی تلاش کردن.

معنی کلمه مبارزه در فرهنگ فارسی

ازمیان صف بیرون آمدن برای جنگ کردن، نبردکردن بایکدیگر
۱ - (مصدر ) بیرون آمدن از میان صف برای جنگیدن . ۲ - کارزار کردن جنگیدن . ۳ - ( اسم ) محاربه جمع : مبارزات .

معنی کلمه مبارزه در دانشنامه عمومی

مبارزه (فیلم ۱۹۱۶). «مبارزه» ( انگلیسی: The Combat ) یک فیلم به کارگردانی رالف اینس است که در سال ۱۹۱۶ منتشر شد. این اثر جزء فیلم های گمشده است.
مبارزه (فیلم ۱۹۸۲). مبارزه محصول ۱۹۸۲ آمریکا فیلمی مهیج به کارگردانی جان فرانکن هایمر و همکاری جان سایلس در نویسندگی است. در این فیلم بازیگرانی چون اسکات گلن و توشیرو میفونه بازی می کنند.
ریک، یک مشت زن سابق، توسط فرزندان تورو یوشیدا در لس آنجلس برای باز پس گرفتن یکی از شمشیرهای پیدا شده مورد حمله قرار می گیرد. سی و پنج سال بعد، پس از سرقت انجام شده توسط برادر کوچکتر تورو، هیدئو، دو سلاح آبا و اجدادی توسط رئیس دسته به پسر ارشد برگردانده می شود.
مبارزه (فیلم ۲۰۰۹). مبارزه ( به انگلیسی: Fighting ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۹ و به کارگردانی دیتو مانتیل است. در این فیلم بازیگرانی همچون چنینگ تیتوم، ترنس هاوارد، لوئیس گازمن، سولای هنائو، برایان جی. وایت و کانگ لی ایفای نقش کرده اند.
مبارزه (فیلم ۲۰۱۰). مبارزه ( به تلوگویی: Ragada ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۰ و به کارگردانی ورو پولتا است. در این فیلم بازیگرانی همچون آکینی ناگرجونا، آنوشکا شتی، پریامانی، کوتا سرینیواسا راو و سوشانت سینگ ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه مبارزه در فرهنگ معین
معنی کلمه مبارزه در فرهنگ عمید

معنی کلمه مبارزه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بَرَزَ در لغت به معنی ظاهر شدن پس از کتمان، برتری در فضیلت، و شجاعت در جنگ تن به تن آمده است.
در اصطلاح عبارت است از: مبارزطلبیدن در میدان نبرد برای جنگ تن به تن و یا اعلان جنگ.
توصیه حضرت علی به فرزندش
حضرت علی (علیه السلام) به فرزندش امام حسن (علیه السلام) فرمود:«لاتَدْعُوَنَّ الی مُبارَزَةِ وَ انْ دُعیتَ الَیْها فَاجِبْ، فَانَّ الدَّاعی باغٍ، وَ الْباغی مَصْرُوعٌ» «ای فرزندم! در جنگ ابتدا مبارز مطلب، ولی اگر تو را برای مبارزه خواندند، اجابت کن، زیرا مبارزه طلب (جنگ طلب) ستمکار است، و ستمکار شکست خورده است.»

جملاتی از کاربرد کلمه مبارزه

با این وجود اندکی بعد منائیان از اورارتو جدا شدند. ظاهراً وحدت دولت و کشور منائیان که به تمام نواحی مجاور دریاچه ارومیه به استثنای کرانهٔ غربی و شمالی آن بسط یافته بود، در مبارزه با اورارتو استحکام و قوام یافت. دولت منائیان (ماننا) در برابر شاهان اورارتو مقاومت شدیدی ابراز داشت. برغم لشکرکشی‌های خانمان بر باد ده آرگیشتی یکم و دو لشکرکشی جانشین وی ساردوری دوم اورارتوییان دیگر نتوانستند منائیان را قطعاً مطیع و منقاد خویش سازند.
تحت رهبری دومین رهبر شناخته شده لیگ، سنسی، لیگ خشونت بیشتری به کار می‌برد و بالاخره علیه رهبری راس شورش کرد. اگرچه روش‌های سنسی کمی شباهت داشتند به روش‌های دارک و بیشترین اعضای لیگ تقریباً هیچ مهارت واقعی در مبارزه رزمی نداشتند، اما سنسی کمی بیشتر از دارک به مبارزان هنرهای رزمی تکیه می‌کرد.
در دسامبر ۲۰۱۷ علی‌اکبری خروج از رایزین و پیوستن خود به اِی‌سی‌بی را اعلام کرد. نخستین حریف او دنیس اسمولدارف بود که علی‌اکبری در ۲۴ مارس ۲۰۱۸ در دور نخست و با ناک‌اوت پیروز مبارزه شد.
حاج کاظم پهلوان (حسن پورشیرازی) مردی خیر و از تجار سرشناس برنج ایران است که با تأکید بر حمایت از تولید ملی، فقط در زمینه تجارت برنج ایرانی فعالیت می‌کند. او به همراه پسرش مسعود (حسین یاری) و دخترش مریم (سوگل طهماسبی) که یک روزنامه‌نگار پر جنب و جوش است، بر ضد واردات قاچاق برنج‌های تاریخ گذشته و مسموم به ایران مبارزه می‌کند. این اقدام باعث دشمنی دلالان و قاچاقچیان این تجارت با وی شده است. دشمنان با اغفال ناصر (پوریا پورسرخ) پسر دیگر او، وارد تجارت سالم حاج کاظم شده و همین امر به وقوع ماجراهایی منجر می‌شود که... .
در سن شانزده سالگی، اوبرین را در تخت معشوقه لرد ادگار یورن وود یافتند، به این خاطر، ادگار او را به وسیلهٔ دوئل به مبارزه می‌طلبد. آن دوئل نخستین مبارزهٔ اوبرین بود، هر دوی آن‌ها به شدت در طی مبارزه مجروح شدند؛ ولی زخم لرد ادگار چرک کرد و باعث مرگ او شد. از آن پس اوبرین در میان دوست و دشمن با نام «افعی سرخ» شهرت یافت، بنابه شایعه‌هایی اوبرین قبل از نبرد سلاح خود را به زهر آغشته کرده‌بود.
کریستین دو پیزان وی یک زن ونیزی دورهٔ قرون وسطی بود و به شدت با زن‌ستیزی و خشونت علیه زنان در فرهنگ قرون وسطی مبارزه کرد. او به عنوان شاعر در دوران خود بسیار مورد توجه و تحسین بود.
ایمجین دراگون در سال ۲۰۱۳، به همراه خانواده تیلر رابینسون، یک مؤسسه خیریه به نام بنیاد رابینسون تایلر که به جوانان در مبارزه با سرطان کمک می‌کند را بنیاد نهادند.