هروی

معنی کلمه هروی در لغت نامه دهخدا

هروی. [ ] ( اِ ) اسم عربی عروق الصفر است. ( فهرست مخزن الادویه ).
هروی. [ هَِ رَ ] ( ص نسبی ) منسوب به هرات. ( برهان ). هریوه. ( برهان ). هراتی. ( یادداشت به خط مؤلف ).
هروی. [ هَِ رَ ] ( اِ ) دانه ای است مانند ماش که در میان باقلا بود. ( رشیدی ). در برهان و سروری «هرول » ضبط شده است به لام و محشی رشیدی نویسد که در اکثر نسخ با یاء آمده است. ( از حاشیه برهان چ معین ).
هروی. [ هَِ رَ ] ( اِخ ) زبانی بوده است از جمله هفت زبان فارسی. ( برهان ). زبان فارسی را شامل پنج یا هفت زبان دانسته اند که هروی به عقیده فرهنگ نویسان قدیم یکی از سه لهجه ای است که متروک شده است و آن را در ردیف سگزی و زاولی که لهجه های متروک بوده است نام برده اند. ( از مقدمه برهان قاطع چ معین ص سی ). مقدسی در احسن التقاسیم آرد: زبان هرات وحشی است و مردم آنجا سخن را بد ادا کنند وتکلف و تحامل ورزند. ( مقدمه برهان چ معین ص 43 ).
هروی. [ هَِ رَ ] ( اِخ ) امامی... مداح سلاطین و وزرای کرمان بوده و اشعار بسیار خوب دارد و از جمله این لغز است :
ثلث و خمس و زوج فردی را که خمس و سدس او
بی شک از حد عدد بیرون بود تصنیف کن
بر قرار خویش باری دیگرش در بیت مال
ضرب کن ، چون ضرب کردی آنگهی تضعیف کن
سدس عشر ثلث او را باز با این هر دو قسم
جمع کن ، نی نی که نصف ثلث از او تحذیف کن
کعب عین و جذر طا را گر برون آری به فکر
اندرو پیوند و چار و پنج را تألیف کن
با محاسب گفتم اندر علم او اسمی به رمز
گو «امامی » را به علم خویشتن تعریف کن.( از مجالس النفائس میرعلیشیر نوایی ص 327 ).او ابوعبداﷲ محمدبن ابی بکربن عثمان معاصر مجد همگر بوده است و هر یک دیگری را مدح کرده اند. و در اصفهان به سال 676 یا 686 هَ. ق. درگذشت. دیوانش دو هزار بیت دارد. احوالش در تذکره نصرآبادی ص 493 و مجمعالفصحا ج 1 ص 98 و مرآت الخیال ص 40 و آتشکده آذر ص 147 آمده است. ( از ذریعه ج 9 ص 94 ).
هروی. [ هَِ رَ ] ( اِخ ) دهی است از بخش پاوه شهرستان سنندج که از چشمه و رودخانه سیروان مشروب میشود. کار مردم زراعت و محصول عمده آنجا غله است. عده ای از اهالی به شغل گله داری گذران می کنند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه هروی در فرهنگ عمید

۱. از مردم هرات.
۲. تهیه شده در هرات.
۳. لهجۀ فارسی رایج در هرات.

معنی کلمه هروی در فرهنگ فارسی

(صفت ) منسوب به هرات
دانه ایست مانند ماش که در میان باقلا بود در برهان و سروری هرول ضبط شده است به لام و محشی رشیدی نویسد که در اکثر نسخ با یائ آمده است .

معنی کلمه هروی در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از اثر آفرینان است
ادیب و لغوی. معروف به مؤدب. در هرات به دنیا آمد. از بزرگان اهل سنت در سده ی پنجم قمری در این شهر می باشد. وی در هرات معلم و مرجع استفاده اکثر فضلا بود.
صاحب «کشف الظنون» و «ریحانةالادب» وی را تحت عنوان عبدالملک بن علی مؤذن هروی آورده اند. از آثارش: «الصفات والذوات» یا «الصفات والادوات التی یبتدی بها الاحداث»؛ «المحیط»، در لغت؛ «المنتخب من تفسیر الرمانی» یا «مختصر» تفسیر قرآن رمانی (علی بن عیسی وراق).
[ویکی فقه] هروی (ابهام زدایی). هروی ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • اباصلت هروی، عبد السّلام بن صالح مشهور به أباصلت هروی از راویان مشهور و یاران امام رضا (علیه السلام)• آدم بن احمد هروی، نحوی، لغوی، مُحدّث، و از ادیبان سده ۶ق/۱۲م• ابراهیم امینی هروی، فاضل، مورخ و شاعر قرن نهم و دهم هجری قمری• ابوذر هروی، اَبوذَرِ هَرَوی، عبد بن احمد بن محمد بن عبدالله انصاری، محدث مالکی• برهان مسکین هروی، از دانشمندان و عرفای اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم• جناده هروی، ابواُسامه جنادة بن محمد اَزْدی هروی ، لغوی و نحوی مشهور• سیفی هروی، از نویسندگان نامدار خراسان و دربار هرات و یکی از جمله چهل تن شعرای نامی مداح ملک فخرالدین و ملک غیاث الدین کرت• شیرعلی بن محمد بنایی هروی، شاعر، مؤلف و موسیقی دان نیمه دوم قرن نهم و اوایل قرن دهم• محمدابراهیم جوهری هروی، شاعر فارسی سرای مرثیه گوی سده سیزدهم • معین الدین فراهی هروی، عارف و واعظ شهیر هرات• موفق الدین ابومنصور علی هروی، از پزشکان قرن چهارم و پنجم هجری• نظام الدین احمد هروی، میربخشی اکبرشاه گورکانی و مورخ ایرانی تبار هند در قرن دهم و یازدهم• برهان الدین هروی شیرازی رومی، مشهور به صدرِ هروی، متکلّم، مفسّر، ادیب و فقیه حنفی قرن هشتم و نهم• برهان الدین رازی هروی، دانشمند، شاعر و مدرّس مدارس هرات در سده نهم• خواجه عبدالله انصاری هروی، از علما و عرفای قرن چهارم و پنجم هجری قمری و صاحب منازل السائرین• محمدابراهیم کلباسی هروی، از مشاهیر فقهاء و مجتهدین اصفهانی در قرن سیزده هجری
...

جملاتی از کاربرد کلمه هروی

او شاعری غزل‌سرا با درون‌مایه‌های نوتر و مبتنی بر روال کلاسیک شعر فارسی بود. فدایی هروی به دلیل پیشینه طولانی در سرایش شعر، به «شیخ‌الشعرا» شهرت یافته بود. براتعلی فدایی هروی در سرایش «شعر مقاومت» شهرت خاصی داشت و شعرهای او در سال‌های جنگ با شوروی، طرفداران زیادی میان مردم و جبهه‌های نبرد داشتند.
سلطان ابراهیم میرزا صفوی در نستعلیق شاگرد مالک دیلمی بود و شیوه میرعلی هروی را دنبال می‌کرد. او خط جلی (درشت) را بسیار خوش می‌نوشت و کتابت را هم خفی (ریز) می‌نوشت. رقم یا امضاء او «فقیر ابراهیم» یا «فقیر ابراهیم بن بهرام» بوده‌است.
ایستگاه متروی میدان هروی یکی از ایستگاه‌های خط ۳ متروی تهران است که در حاشیه اتوبان صیاد شیرازی٬ بالاتر از خیابان موسوی قرار دارد.
این باغ-عمارت، محل اقامت ییلاقی «عین‌الدوله» وزیر سه دورهٔ حساس تاریخی در دوران قاجار بوده‌است و تقریباً هم‌زمان با تغییر حکومت از قاجار به پهلوی به محل سکونت دائم خانواده هروی «بصیرالدوله» تبدیل شد. این مکان، در زمان احداث (بین سال‌های ۱۳۳۰–۱۳۱۰ هـ. ق) شامل یک عمارت تشریفاتی، استخری بزرگ و باغات بسیاری در اطراف بود و در سال ۱۳۷۶ هـ. ش در حالی که از سال‌ها پیش ویران و متروک شده بود، شناسایی شد و در تاریخ چهارم تیرماه ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۴۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
ابومحمد هروی گوید آن شب به نزدیک شبلی بودم همه شب این بیت می‌گفت:
فردوسی بازگویندهٔ بخشی از سخنان خود را شخص پیر و سالخورده‌ای بیان می‌کند که به یقین یکی از کسانی بود که ابومنصور معمری برای نوشتن شاهنامهٔ ابومنصوری گماشته‌بود که آن شخص پیر ماخ هروی بود که فردوسی او را با نام پیر خراسان شناسانده است. همچنین ابومنصور ثعالبی که دربارهٔ انوشیروان از شاهنامهٔ ابومنصوری بهره می‌برد، عباراتی در کتاب غرر اخبار ملوک الفارس آورده است که مانند آن‌ها در شاهنامه نیز هست. برای نمونه، عبارت «یا بنی انی قد اختر قد للملک علی سائرا بنائی لما تفرست فیک من الخیر» از غرر اخبار ملوک الفارس به بیت زیر از شاهنامه در روزگار انوشیروان نزدیک است:
ساقیان ما هروی و چیره بر مردان ترا مطربان چرب دست و چیره بر دستان ترا
در سال ۲۰۰۸ گروه کیوسک در سومین آلبوم خود به‌نام باغ وحش جهانی این ترانه را منتشر کرد. ویژگی این ترانه حضور محسن نامجو به عنوان خواننده مهمان بود. این نسخه شهرت اثر اصلی مبارکشاه را تحت‌تاثیر قرار داد ویدئو کلیپ رسمی نسخه کیوسک توسط مصطفی هروی ساخته شد که با برخی تصاویر از فیلم فراواقعی و معروف رنگ انار اثر هنرمند اهل ارمنستان سرگئی پاراجانف همراه بود.
مثال آن علامتها که در راه نهی تار هروی زان گردد آگاه
پیشهٔ پدر و نیاکان ریاضی هروی امور دیوانی و لشکری در دارالسلطنه هرات بوده‌است. از آن‌جا که خانوادهٔ او از هواخواهان امیر شیرعلی‌خان بوده‌اند در دورهٔ پادشاهی امیر عبدالرحمان‌خان مورد خشم او واقع شده به مشهد مهاجرت کردند. ریاضی بعداً در مشهد صاحب املاک و مستغلات شد و با بزرگان ایالت خراسان نشست و برخاست پیدا کرد. او در رخدادهای خراسان در سال ۱۳۳۰ قمری، سهم فعالی به نفع محمدعلی شاه قاجار داشته‌است.
و امامی هروی در جواب وی گفته است:
گیرم که مردک هروی خورده شکری ما و تو آن گرفت نبایستمان به ریش‌
ابومحمّد هروی گوید بنزدیک شبلی بودم آن شب که از دنیا بیرون شد، همه شب این بیتها همی گفت.
محمدیوسف ریاضی هروی (۱۳۳۰-۱۲۹۰ق) (۱۲۹۱-۱۲۵۲ش) (۱۹۱۲-۱۸۵۴م) تاریخ‌نگار و شاعر پارسی‌گوی اهل هرات بود.
پس برفتند. چون به دروازه رسیدند ابراهیم هروی بر خری نشسته می‌آمد بایزید گفت: ندا آمد از حق به دلم او را استقبال کن و به ما شفیع آور. » گفت: اگر شفاعت اولین و آخرین به تو دهند هنوز مشتی خاک بود.
ابراهیم بن طهمان هروی (؟ -۷۸۴م) (نسب کامل: ابوسعید ابراهیم بن طهمان بن شعیب، هروی خراسانی) حافظ و محدث ایرانی در سدهٔ دوم هجری بود و از بزرگان علم حدیث در روزگار خود در خراسان بود. در هرات زاده شد، در نیشابور و بغداد سکونت داشت و در نیشابور یا مکه درگذشته است.
اوجی مدّتی در هرات در خدمت حسن‌خان شاملو می‌زیست و با ملک مشرقی مشهدی، فصیحی هروی و میر محمّدمعصوم کاشانی مصاحب بود.