نابود شده

معنی کلمه نابود شده در لغت نامه دهخدا

نابود شده. [ ش ُ دَ / دِ ] ( ن مف مرکب ) معدوم. از بین رفته. تباه شده. نابود. رجوع به نابود و نابوده شود.

معنی کلمه نابود شده در فرهنگ فارسی

معدوم از بین رفته .

جملاتی از کاربرد کلمه نابود شده

دلیل حمله عراق به کویت مشکل بدهی ۱۳۰ میلیارد دلاری عراق به کویت و تلاش عراق برای بازسازی اقتصاد عراق بود که در جنگ ایران و عراق نابود شده بود. عراق معتقد بود چون جنگ ایران و عراق به سود کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بوده‌است، دولت‌های عربی باید بدهی ۱۳۰ میلیارد دلاری عراق را ببخشند. کویت زیر بار نرفت و تشنج با کویت بروز کرد. همچنین عراق معتقد بود کشورهای عربی باید فروش نفت را کم کنند تا قیمت آن افزایش یابد و از طریق این افزایش قیمت، عراق بتواند خسارت‌های خود را جبران نماید.

در دوران جنگ اکثر تأسیسات ب‌ام‌و بمباران و نابود شده بود، همچنین تأسیسات شرکت در آلمان شرقی نیز به تصرف شوروی درآمده بود و متفقین شرکت را از تولید موتور هواپیما و موتورسیکلت بازداشتند. در این دوران ممنوعیت، کارخانه با استفاده از تجهیزات باقی‌مانده به تولید قابلمه، ماهی‌تابه و پاتیل پرداخت و سپس دیگر تجهیزات آشپرخانه و دوچرخه نیز تولید کرد.

برج بغداد (نام پیشین: برج فرامرزی صدّام/برج بین‌المللی صدام) یک برج ۲۰۵ متری مخابراتی در بغداد است. این برج در سال ۱۹۹۴ افتتاح شد و به جای یک برج مخابراتی نابود شده در جنگ خلیج فارس است. یک رستوران گردان و سکوی مشاهده در طبقه بالا دارد. پس از حمله به عراق در سال۲۰۰۳، این برج توسط سربازان آمریکایی اشغال شده بود و تغییر نام داده شد.
چقدر این الگوریتم طول می‌کشد؟ برای بازی ساده‌ای مانند ایکس او، این زمان زیاد نیست – زیرا جستجوی تمام موقعیت‌های ممکن، امکان‌پذیر است. برای بازی‌های مانند شطرنج، زمان اجرا بسیار زیاد است. در حقیقت، برای اینکه تمام بازی‌ها را به‌طور کامل جستجو کنیم، ابتدا می‌بایست سفری بین ستاره‌ای تدارک ببینیم، زیرا پیش از پایان تحلیل یک حرکت، خورشید نابود شده و زمین دیگر وجود نخواهد داشت؛ بنابراین، تمام بازی‌های کامپیوتری تا تعدادی حرکت بعدی را جستجو می‌کنند، ولی نه تا پایان آن را. البته، برنامه می‌بایست تعیین کند که وضعیتی خاص برای بازیکنی خاص، خوب است یا بد. برای تحقق این امر، از تابع ارزیابی استفاده می‌کنیم. این تابع کلیدی برای بازی‌های قدرتمند کامپیوتری است.
تا تن به غم هجر تو نابود شده است جان تار بلا و رنج را پود شده است
همان‌گونه که جرم نسبیتی یک سیستم بسته، با زمان پایسته است، جرم سکون نیز چنین است. این ویژگی منجر به پایستگی همهٔ انواع جرم‌ها در سامانه‌ها و نیز در واکنش‌هایی که در آن‌ها ماده نابود شده و انرژی متناظر به آن بر جای می‌ماند می‌شود. ماده می‌تواند در واکنش‌های مختلف پیدا شده یا ناپدید شود، اما جرم و انرژی هر دو در این فرایند دست‌نخورده باقی می‌مانند.
دکتر حق‌نظریان، که آثار به جای مانده از ارمنیان مناطق شرقی ترکیه را همچون فرزندان یتیم ملتی نابود شده می‌پنداشت، برای نجات آن‌ها از هیچ تلاشی فروگزاری نکرد و تمام سرمایه و عمر خود را وقف این کار کرد.
برهنه تا ظهر با سرعت فیلمی سیاه و سفید / رنگی (قسمت پایانی فیلم) به کارگردانی خسرو هریتاش محصول سال ۱۳۵۵ خورشیدی است. فیلم «برهنه تا ظهر با سرعت» محصول استودیو میثاقیه به تهیه‌کنندگی مهدی میثاقیه می‌باشد. بر اساس نوشته مطبوعات تمای کپی‌ها و نگاتیو و پازتیو اصلی این این فیلم در جریان انقلاب ۱۳۵۷ به آتش کشیده و نابود شده است.
هنگامی که سرانجام آنان را سرکوب کردند و کوچ دادند، عده بیشماری از آنان نابود شده بودند. پس از استعفای رضاشاه، آنان به مساکن خود بازگشتند و از آن هنگام بسیاری از مردم ترک زبان که دولت آنان را در دهات گلباغی اسکان داده بود کردستان را ترک کردند.
رسمی را که در گذر زمان نابود شده و باد و باران به باد فنا داده‌است رها کن.
سفر برومیر به شمال ۱۱۰ روز به طول انجامید. او از شکاف روهان گذشت و از راه‌های غرب کوهستان مه‌آلود به شمال رفت. او با سختی‌های زیادی مواجه شد، زیرا بسیاری از راه‌ها نابود شده بودند و با فروریختن گذرگاه‌های قدیمی از جاده شمال-جنوب هم دیگر اثری نمانده بود. او در نزدیکی تاربد، هنگامی که قصد عبور از روی پل نیمه‌خرابی را داشت اسبش را از دست داد و ادامه راه را با پای پیاده طی کرد.