مبتلا به

معنی کلمه مبتلا به در فرهنگ عمید

مبتلاشده به آن، مورد ابتلا.

جملاتی از کاربرد کلمه مبتلا به

نشاید نزاری چنین مبتلا به دود و تو فارغ ز درمان من
در اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد که بیش از ۴۰ هزار نفر بیمار مبتلا به بیماری‌های خاص در استان کرمانشاه وجود دارد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۰۸ بیماری را به عنوان بیماری‌های خاص تعریف کرده و برای هر یک از آن‌ها یک انجمن تشکیل داده‌است که به جز دیابت، بقیۀ انجمن‌ها در استان کرمانشاه فعال هستند.
جعد مشکین او به هر حلقه صد دل مبتلا به هم بسته
انتاکاپون افزون بر لوودوپا و کاربی‌دوپا برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون برای درمان علائم و نشانه‌های «فرسودگی» انتهای دوز مصرف می‌شود. "سایه شدن" با ظاهر دوباره نشانه‌های حرکتی و غیرحرکتی بیماری پارکینسون مشخص می‌شود که در پایان دوز قبلی لوودوپا و کاربی‌دوپا رخ می دهد. در آزمایش‌های بالینی، انتاکاپون نشان داده نشده است که پیشرفت بیماری پارکینسون را کاهش دهد یا وارونه کند.
به مرض شده تاهمه مبتلا به رضای حق آمده ام رضا
تو هفت کشور بگرفته و مخالف تو ز هفت چرخ شده مبتلا به هفت اندام
برخی از مطالعات نیز دقیقاً کاهش میزان چسبندگی گیرنده‌های نوع دوم دوپامین را در استریاتوم افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی نشان می‌دهد.
هزینه این بیماران بسیار زیاد بوده و تأمین هزینه‌های آن از عهده خانواده‌ها خارج است. یک فرد مبتلا به بیماری ای بی در ماه حداقل ۳ میلیون تومان هزینه دارد. که در سال ۹۸ این هزینه حداقل ۴ برابر شده‌است (با فرض امکان تهیه پانسمانهای مخصوص مپلکس).
بیماران مبتلا به این بیماری معمولاً درد ثابت، سفتی شکم، درد منتشر شکمی، کاهش فشار خون، تاکی‌کاردی سینوسی، تب، گاه تهوع و استفراغ، اسهال یا سرفه دارند. در معاینه اغلب بیماران حساسیت منتشر، کاهش صداهای روده‌ای، ریباند تندرنس و گاردینگ شکم غیرارادی دارند.
گاهی علائم خود به خود در عرض چند روز تا چند هفته درمان می‌شوند و بیمار را بدون تشخیص ترک می‌کنند. برای بسیاری از دیگر بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است در نتیجه مشکلات مداوم با انواع تظاهرات اغلب گیج‌کننده برای پزشک باشد.
هر که شد مبتلا به پُرگویی به بلایی عجب گرفتار است
بسوز قافله مبتلا به غارت جان که آهشان نگذارد گیاه در صحرا
حرف شیرین حدیث لیلی چند ای دل مبتلا به صد غم
افرادی که تشخیص اختلال‌های شخصیتی به خصوص اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا اختلال شخصیت خودشیفته گرفته‌اند بیش‌تر در معرض خطر خودکشی هستند. از جمله دیگر کاراهایی که در خودکشی این دسته از بیماران در کار است می‌توان به جوانی، اعتیاد، تغییر آنی مزاج، تجاوز جنسی در کودکی، ویژگی‌های شخصیتی تکانشی و ضد اجتماعی و کاهش یا قطع روان‌درمانی به‌طور مثال مرخصی از روان‌درمانگاه اشاره کرد. با اینکه ممکن است برخی افراد مبتلا به اختلال‌های شخصیتی برای جلب توجه دیگران تهدید به خودکشی کنند، اما چنانچه فرد سکوت کند، بی اشتیاق بشود، از روند درمان کناره بگیرد، ناامید شود یا هیچ خواسته‌ای مطرح نکند می‌بایستی تهدیدش جدی گرفته شود.