چهارده معصوم

معنی کلمه چهارده معصوم در لغت نامه دهخدا

چهارده معصوم. [ چ َ دَه ْ م َ ] ( اِخ ) مراد پیغمبر اسلام و دخترش فاطمه و علی ( ع ) است با فرزندانش که امامان شیعه اند؛ یعنی : امام حسن ، امام حسین ، امام زین العابدین ، امام محمدباقر، امام جعفر صادق ، امام موسی الکاظم ، امام رضا، امام محمدتقی ، امام علی نقی ، امام حسن عسکری ، امام مهدی قائم الزمان.

معنی کلمه چهارده معصوم در فرهنگ عمید

حضرت محمد، پیغمبر اسلام و دخترش فاطمۀ زهرا و دوازده امام شیعۀ اثناعشری.

معنی کلمه چهارده معصوم در فرهنگ فارسی

محمد رسول الله ص فاطمه چهار دختر رسول ص علی ع بن ابی طالب پسر عم و داماد رسول ص و یازده فرزند وی بترتیب : حسن حسین علی محمد باقر جعفر صادق موسی کاظم علی رضا محمد تقی علی نقی حسن عسکری مهدی ع .
مراد پیغمبر اسلام و دخترش فاطمه و علی ( ع ) است با فرزندانش که امامان شیعه اند.

معنی کلمه چهارده معصوم در دانشنامه آزاد فارسی

چهارده معصوم (ع)
عنوانی که در اعتقادات شیعی دوازده امامی به پیامبر اکرم (ص)، فاطمۀ زهرا (س) و دوازده امام معصوم شیعه (ع) اطلاق می شود. عصمت فاطمه زهرا (س) را مستند به آیۀ تطهیر می دانند. به اعتقاد شیعه، در عالم اسلام معصومین منحصر در همین افرادند که به توفیق الهی مصون از خطا و لغزش اند و لذا قول و فعل آنان حجّت است. دیگران، که غیرمعصومند، هرچند مقامی والا داشته باشند، افعال و اقوالشان به طور مطلق قابل تأیید و تصدیق نیست و این مقام اختصاص به حجج معصومین (ع) دارد. در روایتی از امام صادق (ع) تصدیق مطلق کسی که جزو معصومین نیست، گناه شمرده شده است.

معنی کلمه چهارده معصوم در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] چهارده معصوم، چهارده تن که بنابر آموزه های شیعی از هر گونه گناه و اشتباه مبرّا هستند، شامل پیامبر اکرم(ص) و سیزده نفر از اهل بیت آن حضرت، یعنی دخترش حضرت فاطمه زهرا (س) و امامان دوازده گانه شیعه.
ش‍یعیان این صفت (بری بودن از گناه و اشتباه) را عصمت و دارندگان آن را معصوم می خوانند. این اعتقاد ناشی از آیه تطهیر، آیه اولو الامر، حدیث ثقلین و برخی آیات ، احادیث و شواهد دیگر است. چهارده معصوم (ع) عبارت اند از:
از نظر شیعه چهارده معصوم که شیعیان عمدتاً از آنان با عنوان اهل بیت یاد می کنند، دارای مقام عصمت هستند و به لحاظ تقوا و تاییدات الهی بر همه اصحاب برتری دارند و مودت و محبت ایشان بر مسلمانان واجب است. بنابر آموزه های شیعه، ولایت و رهبری مسلمانان بر عهده اهل بیت است و نیز مسلمانان باید در مسائل دینی، اهل بیت را مرجع خود بدانند و به ایشان مراجعه کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه چهارده معصوم

این پروژه در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ساعت ۵ صبح اولین روز رمضان سال ۸۹، زمانی است که طرح رنگ اجرایی می‌گیرد و کلنگ اجرای فاز اول این طرح توسط حبیب‌الله دهمرده استاندار لرستان بر زمین‌می‌خورد و کار با کاشتن نهال و احداث راه‌های دسترسی به نقاط مختلف سایت شروع و با تعریف تدریجی کارکردهای مجتمع و مشخص نمودن عرصه‌ها، کار به پیش می‌رود. نام قبلی این پروژه چهارده معصوم بوده‌است. این مجتمع شامل مکان‌های تفریحی، باغ وحش، پارک آبی، دانشکده محیط زیست رستوران «بام»، کافی‌شاپ و مجتمع علمی و گردشگری «رصدخانه کاسین» مجهز به 16 تلسکوپو آسمان نما دیجیتال و مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی می‌باشد.
در کتاب فضائل و سیره چهارده معصوم در آثار استاد حسن‌زاده آملی آمده‌است:
نگاه دار به حق چهارده معصوم ز شر حادثه مداح شاه کرمان را
محمدحسین طباطبایی نیز در تفسیر المیزان یکی از شرایط اولی‌الأمر بودن را عصمت می‌داند و تنها مصداق این واژه را چهارده معصوم یاد می‌کند.
باطن در اصطلاح اسلامی اشاره به معنا و دانش نهان قرآن است. باطن نقطه مقابل ظاهر است. بر باور شیعیان، چهارده معصوم دانش نهان قرآن را می‌دانند.
اعتقادات کتابی است به تالیف شیخ صدوق در شرح اعتقادات شیعه دوازده‌امامی. صدوق این کتاب را در روز جمعه ۱۲ شعبان ۳۶۸ هجری قمری به درخواست مشایخ شهر نیشابور در این شهر نوشت. صدوق در این کتاب اعتقادات شیعه را بیشتر به نقل از قرآن و روایت‌های چهارده معصوم بیان می‌کند و کمتر به نظر شخصی و مباحث کلامی و عرفانی می‌پردازد. شیخ مفید، شاگرد شیخ صدوق، شرحی بر این کتاب نوشته‌است.