نقره کار

معنی کلمه نقره کار در لغت نامه دهخدا

نقره کار. [ ن ُ رَ / رِ ] ( ص مرکب ) آنکه از نقره ظروف و آلات و زیورها سازد. که ظروف را آب نقره دهد. نقره ساز.
نقره کار. [ ن َ رِ / رَ ] ( اِخ ) عبداﷲبن محمدبن احمد حسینی نیشابوری ، ملقب به جمال الدین و مشهور به نقره کار، از ادیبان و فاضلان قرن هشتم هجری قمری است و به سال 776 هَ. ق. درگذشته است ، او راست : شرح تسهیل ، شرح شافیه ابن حاجب ، شرح منارالانوار نسفی ، العباب فی شرح اللباب در نحو. ( از ریحانة الادب ج 4 ص 228 ). رجوع به کشف الظنون و معجم المطبوعات ص 775 و الدررالکامنة ج 2 ص 286 شود.

معنی کلمه نقره کار در فرهنگ عمید

۱. کسی که پیشه اش ساختن اشیا و ظروف از نقره است، نقره ساز.
۲. آن که اشیا و ظروف را آب نقره می دهد.

معنی کلمه نقره کار در فرهنگ فارسی

(صفت ) ۱ - کسی که اشیائ وظروف نقره سازد نقره ساز . ۲ - کسی که اشیائ و ظروف را آب نقره دهد مفضض .
عبدالله بن محمد بن احمد حسینی نیشابوری ملقب به جمال الدین و مشهور به نقره کار از ادیبان و فاضلان قرن هشتم است و به سال ۷۷۶ هجری قمری شرح شافی. ابن حاجب - شرح منار الانوار نسفی - العباب فی شرح اللباب در نحو .

جملاتی از کاربرد کلمه نقره کار

وی ابتدا بر روی نقره کار می‌کرد و از آثار برجسته او می‌توان به تابلو بزرگ مینای "چالدران" اشاره نمود. ساخت این اثر که یکسال به طول انجامید در سال ۱۳۱۶ به پایان رسید. این اثر بیانگر حضور شاه اسماعیل صفوی در رویارویی با سلطان سلیم یکم عثمانی است که بر روی خشت کاشی، مینا شده و در ابعادی بیش از یک متر ساخته شد. آثار وی در طول بیش از چهل سال فعالیتش در زمینه میناسازی بارها سوی دولت ایران به سران کشورهای مختلف هدیه داده شد. همچنین بخشی از آثار وی در گنجینه هنرهای تزئینی اصفهان (موزه هنرهای معاصر اصفهان) نگهدای می‌شود.
مسعود نقره کار در مورد دیدگاه اسلامیون می‌نویسد: