محکوم به

معنی کلمه محکوم به در لغت نامه دهخدا

محکوم به. [ م َ مُن ْ ب ِه ْ ] ( ع ص مرکب ، اِمرکب ) در اصطلاح منطق امر نسبت داده شده است که در قضیه حملیه محمول و در قضیه شرطیه تالی خوانده شود.( از کشاف اصطلاحات الفنون ) مثلاً در جمله «زیدٌ قائم ٌ» زید را محکوم ٌعلیه گویند و قائم را محکوم ٌبه نامند. بدانکه لفظ «هو» در عربی و لفظ «است » در فارسی و لفظ «استین » در یونانی و لفظ «هی » در هندی بر این نسبت حکمیه دلالت میکند. ( از غیاث ). رجوع به حکم شود.

معنی کلمه محکوم به در فرهنگ عمید

آنچه در مورد آن حکم صادر شده.

معنی کلمه محکوم به در فرهنگ فارسی

۱ - آنچه در مورد آن حکم صادر شده . ۲ - موضوع در قضیه حمکمیه . توضیح در جمله جمشید ایستاده است . جمشید را محکوم علیه و ایستاده را محکوم به گویند .
امر نسبت داده شده

معنی کلمه محکوم به در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] محکومٌ به به فعل متعلق حکم شارع اطلاق می شود.
محکومٌ به، از ارکان حکم بوده و عبارت است از فعل مکلف که حکم شارع به آن تعلق گرفته است؛به بیان دیگر، محکوم به، همان فعل مکلف است که مورد امر و نهی قرار گرفته است، مانند: نماز و یا شرب خمر برای مکلف.درکتاب « اصول الفقه الاسلامی » آمده است: «المحکوم به: هو فعل المکلف الذی تعلق به حکم الشارع اقتضاء او تخییرا او وضعا. فقوله تعالی: «اقیمو الصلوة» فیه ایجاب تعلق بفعل هو اقامة الصلاة، فجعله واجبا. و قوله تعالی: «یا ایهاالذین آمنوا اذا تداینتم بدین الی اجل مسمی فاکتبوه» فیه ندب تعلق بفعل هو کتابة الدَین فجعله مندوبا».
نکته
در کتاب های اصولی در این باره که آیا تکلیف به فعلی که انجام آن محال است جایز می باشد یا نه، و این که آیا کفار مکلف به فروع هستند یا نه، بحث و گفت وگو شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه محکوم به

آدل هوگو در دورانی که با پدر مشهور خود در گرنزی (جزیره) در تبعید به سر می‌برد، عاشق یکی از افسران ارتش نیروی دریایی بریتانیا به نام ستوان آلبرت پینسون شد. اما عشقی که هیچگاه به سرانجام نرسید. آدل هوگو خاطرات عشق محکوم به شکست خود را طی عمر طولانی خویش به صورت رمز در دفترچه‌های خاطرات خود نوشت که اخیراً رمزگشایی شده‌اند.
در کمتر از هشت ماه پس از اعتراضات آبان ۹۸، معترضین بار دیگر در شهرهای ایران به خیابان‌ها آمدند. این بار تظاهرات ضد حکومتی از شهر بهبهان در استان خوزستان آغاز شد. تظاهرکنندگان شامگاه پنجشنبه ۲۶ تیر/ ۱۶ ژوئیه در این شهر شعارهای ضد حکومتی سرداند. اعتراضات تیر ۱۳۹۹ در حمایت از سه جوان محکوم به اعدام از دستگیرشدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ صورت گرفت.
تغییر رژیم در آلمان در ژانویه ۱۹۳۳ میلادی اتفاق افتاد و حکومت جدید هیچ زمانی را برای تحمیل دیکتاتوری تک-حزبی از دست نداد. ایوا که هم یک کمونیست و هم مادر یک پسر جوان بود که پدر یهودی داشت، با حکومت دچار مشکلات متعدد گردید. فعالیت‌های سیاسی وی باعث شد تا وی محکوم به نُه و نیم ماه زندان در سال‌های پایانی دوره «وایمار» در ۱۹۳۱/۱۹۳۲ میلادی گردد و پس از ۱۹۳۳ میلادی نیز، وی چندین مرتبه در زمان‌های مختلف در جریان دوازده سال حکومت نازی، به زندان افکنده شد. در جریان ۱۹۳۴ میلادی، علی‌رغم این‌که فعالیت سیاسی غیرقانونی اعلام شده بود، اما وی برای مدت کوتاهی در حزب کمونیست در آیسبلین که در فاصله کوتاهی در غرب شهر هاله واقع شده‌است، کار می‌کرد.
انسان طرح‌اندازی می‌کند. در هر لحظه ناگزیر است که با گزینش از میان مجموع بدیل‌های پیش رویش به سوی آینده پیش برود. انسان راهی جز این گزینش‌ها ندارد و محکوم به آزادی است. یگانه حالتی که ما آزاد نیستیم این است که آزاد باشیم که آزاد نباشیم.
روز عید است و مردم که می‌توانند از حکم‌رانان رومی برای یک محکوم به مرگ تقاضای عفو کنند، از میان حضرت مسیح «(روی مانگانو)» و باراباس «(کوئین)» یک صدا عفو باراباس را طلب می‌کنند. باراباس را به عنوان برده به معادن گوگرد می‌برند، و در آن جا به لطف یکی از پیروان مسیح (گاسمن) با تعالیم وی آشنا می‌شود…
به هر کجا که کنی حکم اختران محکوم به هر کجا که کنی امر آسمان مامور
نویسندگان مسیحی به دلایل مختلف به آموزهٔ عود ابدی حمله کردند. اوریگن استدلال کرد که این نظریه با اراده آزاد ناسازگار است (اگرچه او امکان چرخه‌های متنوع و غیر یکسان را مجاز می‌داند). آگوستین کرگدن به این واقعیت اعتراض کرد که رستگاری در طرح رواقی ممکن نیست، و استدلال می‌کرد که حتی اگر یک شادی موقت حاصل شود، اگر روحی محکوم به بازگشت دوباره به بدبختی باشد، نمی‌تواند واقعاً برکت یابد.
نفسِ آخرِ این ملّتِ محکوم به مرگ در شمار است بدافتاده و بداحوال است