ژاوی

معنی کلمه ژاوی در لغت نامه دهخدا

ژاوی. ( اِخ ) نام کرسی بخش باس -آلپ از ولایت دینی دارای قریب 321 تن سکنه.

جملاتی از کاربرد کلمه ژاوی

موندو دپورتیوو دیگر رسانه کاتالانی نوشت: ژاوی آخرین ۹۰ دقیقه خود را در دیدار برابر السد و پرسپولیس انجام داد و تیمش با نتیجه ۲ بر صفر شکست خورد. سایت مارکا و سایت آس اسپانیا با تیتر «جهان فوتبال عزادار شد» به خداحافظی ژاوی پرداختند.
انتخابات ریاست باشگاه فوتبال بارسلونا ۲۰۲۱ برای انتخاب چهل و دومین رئیس باشگاه در ۷ مارس ۲۰۲۱ برگزار شد. در ابتدا انتخابات قرار بود در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۱ برگزار شود اما بعداً به دلیل افزایش موارد کووید-۱۹ در اسپانیا در ژانویه به تعویق افتاد. کارلس توسکتس رئیس موقت باشگاه بود که پس از استعفای جوزپ ماریا بارتومئو در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰، مسئولیت را بر عهده گرفت. با این حال، توسکتس در انتخابات شرکت نکرد. ۹ نامزد پیش از انتخابات برای ریاست نامزد شدند. از جمله رئیس سابق باشگاه خوآن لاپورتا، ویکتور فونت، امیلی روساود، تونی فریشا، جوردی فاره، آگوستی بندیتو، ژاوی ویلاجونا، لوییس فرنادز و پره ریرا.
در ۶ نوامبر، بارسلونا انتصاب ژاوی را به عنوان سرمربی جدید تیم اول تا سال ۲۰۲۴ اعلام کرد. در همان روز، بارسلونا در خارج از خانه مقابل سلتاویگو به تساوی ۳–۳ دست یافت. بارسا در نیمه اول با گل‌های فاتی، بوسکتس و ممفیس سه گل برتری داشت، اما عملکرد درخشان سلتا باعث شد تا در نیمه دوم با گل تساوی یاگو آسپاس در دقیقه پایانی بازی به تساوی برسد.
فوتبال ۱۲۰ در سال‌های اخیر با چهره‌های شاخص دنیای فوتبال مصاحبه‌های اختصاصی داشته‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به مصاحبه عادل فردوسی‌پور با ژاوی هرناندز، کلارنس سیدورف و لوییس گارسیا اشاره کرد. همچین چهره‌های شاخص دیگری چون دیگو فورلان، وسلی اسنایدر، گایزکا مندیتا، فرناندو مورینتس، امره جان، کریستین کارمبئو، مارتین تایلر و کارشناسان مطرحی چون سید لو، گیلم بالاگ و فابریتزیو رومانو با این برنامه مصاحبه اختصاصی داشته‌اند.در فصل جدید این برنامه دنیس اکرت بازیکن ایرانی-آلمانی تیم یونیون سن ژیل و مارتین روییز مدیر رسانه ای تیم خیرونا هم مهمان این برنامه بودند.
«بزرگ‌ترین ورزشگاه آسیا در تهران واقع است که ظرفیت ۸۵ هزار نفری دارد. پرسپولیس قهرمان این فصل لیگ ایران آخرین حریف ژاوی بود. جایگاه‌ها بر خلاف انتظار پر از تماشاگر نبودند و تنها کسانی به ورزشگاه رفته بودند که می‌خواستند آخرین بازی ژاوی را تماشا کنند. آن‌ها دو ساعت پیش از آغاز بازی با پیراهن‌های بارسا در ورزشگاه حضور یافتند و با فریاد زدن نامش به او تبریک می‌گفتند. او شخص اول بازی بود، در حالی که هواداران از نام بردن ژاوی خسته نمی‌شدند.»
آندرس اینیستا در نوجوانی گوتودو آکادمی فوتبال لاماسیا آموزش دید و فوتبال حرفه‌ای را از سال ۲۰۰۲، در ۱۸ سالگی شروع کرد. او از تیم بارسلونای بی به تیم بزرگسالان این باشگاه آمد و بعدها به همراه بارسلونا دوران تاریخ سازی را در فوتبال تجربه کرد، به گونه‌ای که در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، دو بار موفق به کسب سه‌گانه فوتبال اسپانیا شد. او ۳۳ قهرمانی از جمله ۹ جام لالیگا، ۴ جام لیگ قهرمانان اروپا و ۶ سوپر جام اسپانیا را با بارسلونا کسب کرد و باعث شد تا به همراه ژاوی پرافتخارترین بازیکن اسپانیایی در فوتبال باشد.
کاسیاس در طول دوران حرفه‌ای خود روابط بسیار خوبی با بازیکنان تیم فوتبال رئال مادرید و همچنین تیم ملی فوتبال اسپانیا داشت. خیلی از منتقدان فوتبال قهرمانی‌های متوالی اسپانیا را حاصل رهبری و نفوذ کاسیاس در بین بازیکنان تیم ملی فوتبال اسپانیا می‌دانستند. جانلوئیجی بوفون، ژاوی هرناندز، آندرس اینیستا، داوید ویا، سرخیو راموس، کریستیانو رونالدو، کارلس پویول، جرارد پیکه و ویکتور والدز از صمیمی‌ترین دوستان کاسیاس هستند.
این دیدار با درخشش و گلزنی علیپور و ترابی ۲ بر صفر به نفع پرسپولیس به پایان رسید. از نکات قابل توجه این دیدار این بود که ژاوی هرناندز بازیکن فوتبال اسپانیا و بارسلونا در ورزشگاه آزادی و مقابل هواداران ایرانی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.