پارسک

پارسک

معنی کلمه پارسک در فرهنگ عمید

واحد اندازه گیری فواصل کیهانی، برابر با حدود ۲۶/۳ سال نوری.

معنی کلمه پارسک در دانشنامه عمومی

پارسِک ( به انگلیسی: Parsec ) ( نماد: pc ) یکی از واحدهای سنجشِ مسافت در ستاره شناسی است. یک پارسِک برابر با ۳۰٫۹ تریلیون کیلومتر ( ۱۹٫۲ تریلیون مایل ) و معادلِ ۳٫۲۶ سال نوری است.
پارسِک فاصله ای است که از آن فاصله اختلاف منظر خورشید و زمین برابر یک ثانیهٔ قوسی دیده شود. فاصله ای که از آن، شعاع مدار زمین که برابر یک واحد نجومی ( ۱AU ) است، برابر یک ثانیهٔ قوس دیده شود. یک پارسِک برابر با ۳٫۲۶ سال نوری است.
نام پارسِک از هم آمیزی بخش هایی از دو واژهٔ parallax ( اختلاف منظر ) و arc second ( ثانیهٔ قوسی ) تشکیل شده است.

معنی کلمه پارسک در دانشنامه آزاد فارسی

پارْسِک (parsec)
در اخترشناسی، یکایی با نماد pc، برای اندازه گیری فاصلۀ ستاره هاو کهکشان ها. یک پارسک برابر با۳.۲۶۱۶ سال نوری، ۱۰۵×۲.۰۶۳ واحد اخترشناختی، و ۱۰۱۳×۳.۰۸۵۷ کیلومتر است. پارسک فاصله ای است که هنگام مشاهده یک ستارهاز دو نقطه با فاصلۀ زمین تا خورشید، اختلاف منظر یا جابه جایی ظاهری آن معادل یک ثانیۀ قوسی باشد. همچنین، پارسک فاصله ای است که در آن یک واحد اخترشناختی در حالت عمود بر خط دید، با زاویه ای به اندازۀ یک ثانیۀ قوسی دیده می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه پارسک

فاصلهٔ این ستاره و زمین حدود ۱۶۲۳ سال نوری یا حدود ۵۰۰ پارسک است.
این ستاره یکی از پرنورترین ستاره‌های شناخته شده‌است. فاصله آن از کره زمین در حدود ۱٫۶ کیلو پارسک (۵٬۳۰۰ سال نوری) تخمین زده شده‌است.
مشخصه ان‌جی‌سی ۴۲۷۴ با بازوهای بیرونی همپوشانی آن، تشکیل یک ساختار حلقه‌ای با قطر آشکار ۲′.۸ است. بازوهای داخلی از نزدیک لبه برآمدگی شروع می‌شوند و روشن و غبارآلود هستند، دارای خطوط گرد و غبار که در سمت نزدیک برجسته تر هستند. خارج حلقه نزدیک مجموعه‌ای از بازوهای بیرونی ضعیف تر تشخیص داده شده‌است. این بازوهای بیرونی نیز حلقه‌ای تشکیل می‌دهند که قطر آن ۹/۵′ است. حلقه‌های سوم در نزدیکی هسته وجود دارد. حلقه هسته‌ای دارای محور نیمه بزرگ ۹ "است که مربوط به ۶۸۰ پارسک در آن فاصله است.
نیروهای جزر و مدی و گرانشی ان جی سی ۱۵۱۲ بر کهکشان عدسی شکل کوتوله ان جی سی ۱۵۱۰ تأثیر می‌گذارند. این دو کهکشان تنها حدود ۵ دقیقه قوس یا ۱۳.۸ کیلو پارسک از هم دیگر فاصله دارند و در حال ادغام شدن هستند که تاکنون 400 میلیون سال ادامه داشته است. در پایان این فرآیند کهکشان کوتوله توسط ان جی سی ۱۵۱۲ بلعیده خواهد شد.