واین
معنی کلمه واین در لغت نامه دهخدا

واین

معنی کلمه واین در لغت نامه دهخدا

واین. [ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از بخش شهریار شهرستان تهران ، یکهزارگزی جنوب باختری علیشاه عوض ، یکهزار گزی راه عمومی. جلگه ای با آب و هوای معتدل. دارای 15 تن سکنه شیعه است. رجوع شود به فرهنگ جغرافیائی ایران ج 1 استان مرکزی.

معنی کلمه واین در دانشنامه عمومی

واین (لایه سازگاری). واین ( به انگلیسی: Wine ) یک لایه سازگاری آزاد و متن - باز است که به برنامه های نوشته شده برای سیستم عامل مایکروسافت ویندوز قابلیت اجرا شدن بر روی سیستم عامل های شبه - یونیکس را می دهد. همچنین واین دارای کتابخانه ای به نام Winelib است که توسعه دهندگان می توانند نرم افزارهای ویندوز خود را با آن کامپایل کنند تا سازگار کردن آن برای سیستم عامل های شبه - یونیکس راحت تر شود.
واین یک شبیه ساز نیست بلکه یک لایه سازگاری است به این خاطر که پیاده سازی از دی ال ال های ویندوز است. نام واین از مخفف جملهٔ Wine Is Not an Emulator آمده است که «واین یک شبیه ساز نیست» معنی آن است.
واین در حالت پیش فرض بر روی اکثر توزیع های گنو/لینوکس نصب نیست و کاربر باید آن را نصب کند.
مایکروسافت تا به حال به صورت عمومی چیزی دربارهٔ واین نگفته است. اگرچه نرم افزار ویندوز آپدیت به روزرسانی های نرم افزارهای ویندوز که از طریق واین اجرا می شوند را مسدود می کند. در ۱۶ فوریه ۲۰۰۵ Ivan Leo Puoti متوجه شد که مایکروسافت شروع به بررسی در ویندوز رجیستری برای پیدا کردن کلیدهای تنظیمات واین می کند تا نرم افزار ویندوز آپدیت آن نرم افزارها را مسدود کند تا به روز نشوند.
نرم افزار WGA نیز کلیدهای تنظیمات واین را جستجو می کند. در سوالات متدوال نرم افزار WGA آمده است که WGA برای واین طراحی نشده است، از آن جایی که واین «ویندوز اصل» را تشکیل نمی دهد. وقتی WGA واین را بر روی سیستم تشخیص دهد، پیغامی به کاربران می دهد که ویندوز شما اصل نیست دانلود برای شما غیرفعال خواهد شد. با وجود این موضوع برخی گزارش داده اند که WGA بر روی واین به خوبی کار می کند.
واین (نرم افزار موبایل). واین ( به انگلیسی: Vine ) یک سرویس میزبانی ویدیوی کوتاه آمریکایی بود که در آن کاربران می توانستند کلیپ های ویدیویی شش ثانیه ای دارای لوپ ضبط کرده و آن را به اشتراک بگذارند. در ابتدا در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۳ توسط آزمایشگاه های تاک راه اندازی شد. در سال ۲۰۱۲ قبل از راه اندازی توسط تویتر خریداری شد، این سرویس در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷ بسته شد، و برنامه چند ماه متوقف شد.
ویدئوهای منتشر شده در شبکه اجتماعی واین را می توان در پلتفرم های شبکه های اجتماعی مختلف مانند فیس بوک و توییتر نیز به اشتراک گذاشت. برنامه واین همچنین برای مرور ویدیوها به همراه گروهی از ویدیوها که بر اساس موضوع آپلود شده بودند، استفاده شد و امیدوار بود که کاربران بتوانند ویدیوها را «ترند» کنند. واین با دیگر سرویس های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و اسنپ چت رقابت می کرد. تا دسامبر ۲۰۱۵، واین بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال داشت.
واین (وورتمبرگ). واین ( به آلمانی: Wain ) یک شهر در آلمان است که در Biberach واقع شده است. واین ۱٬۵۳۰ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه واین در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه واین

جملاتی از کاربرد کلمه واین

زین پرده ترانه ساخت نتوان واین پرده به خود شناخت نتوان
شه یکی جانست و لشکر پر ازو روح چون آبست واین اجسام جو
این هنرمند در ادامه برای قدردانی از پرستاران و کادر درمانی موسیقی ساخت و با تشکیل ارکستر آنلاین از مخاطبین خود خواست تا ترانه او را بنوازند و برای او بفرستند نوازندگان مختلف در هر سبک از موسیقی و در هر سنی برای او ویدیو فرستادند واین ویدیوها کنار هم قرار گرفت و به ارکستر آنلاین تبدیل شد.
ملکست وصل تو بچو من کس کجا رسد واین مملکت کجا بمن بینوا رسد
دره طولانی و پرخم و پیچ مرغاب، دریای بزرگ و خروشانی را در خود جا داده‌است که بنام دریای مرغاب یاد می‌شود و از جمله دریاهای مشهور کشور به حساب می‌آید. کوهای سربه فلک کشیده، جنگلات مختلف طبیعی واین دریای بزرگ، فضای طبیعی این منطقه را خاصیت و منظره ویژه و جالبی بخشیده‌است.
وقتی خورشید به این نقطه می‌رسد بیشترین زاویه با افق را دارا می‌باشد واین نشان دهنده آغاز فصل تابستان در نیمکره شمالی است. در این روز ساکنانی که در منطقه راس سرطان زندگی می‌کنند خورشید را دقیقاً در بالای سر خود می‌بینند.
و پاره‌های بودی از ادیم و دو تو بر آن دوخته. چون بنشستی خاک در آن میان در رفتی، و چون برخاستی خاک می‌ریختی. واین جمله دلیل است بر مرقع داشتن.
مرا صد تیر زهر آلوده تا پر نشاند این پیگ واین نامه به دل، بر
بجوات یک گورستان مسیحی است که تاریخ آن به قرن دوم میلادی تا هفتم میلادی برمی‌گردد، این گورستان پشت پرستشگاه هیبیس واقع شده‌است. کلمه جبوات عبارت است از نحوه تلفظ اهل این دره (وادی) برای کلمه قبوات که جمع کلمه قبو یعنی سقف گنبدی شکل، طاق نما، سقف قوسی، زیر زمین یا انبار یا سرداب یا چاله معنی می‌دهد واین بخاطر اشاره به این است که همه مقبره‌های این گورستان بالای آنها یک سقف قوسی شکل زده شده‌است، آنها ساختمانهایی است برای جاودانه شدن، اهمیت اساسی این ساختمان‌ها و مقبره‌ها برای این است که به اوائل عصر مسیحیت برمی‌گردد زمانی که قبطی‌های مصر از ترس فشار و سخت‌گیری رومی‌های مسیحی به دین مسیحیت گرویدند و در صحرا مستقر شدند تا از دست نیروهای سرکش و بی بندبار رومی در امان و دور باشند.
تیمورشاه در ۱۲۰۷ در پیشاور درگذشت و جسد او را در کابل دفن نمودند. به قول بعضی مرگ وی بر اثر خوردن زهر بوده‌است. واین نخستین مرگ سیاسی در زمان حکومت درّانی در افغانستان بوده‌است. تیمورشاه دارای ۱۰ همسر ۳۳ پسر و ۱۰ دختر بود. کثرت فرزندان تیمورشاه و نیز تعیین نکردن ولیعهد، سبب شد که بر سر جانشینی وی آشوب بر پا شود. شاهزاده زمان (پنجمین پسر تیمورشاه) تمام شاهزادگان - بجز همایون پسر بزرگ تیمورشاه و حاکم قندهار، و محمود پسر دوم و حاکم هرات - را برای انتخاب شاه جدید دعوت کرد. شاهزاده عباس نیز خود را داوطلب سلطنت کرد و طرفداران بیشتری یافت. شاهزاده زمان تمام شاهزادگان و طرفداران آنان را حبس کرد و سلطنت خود را اعلام نمود.
در کوهای اطراف روستا یک نوع گیاه به نام محلی چاشور یا کاشور می روید که از ساقه های آن یک نوع ترشی شور درست میکنن که بسیار خشمزه و محبوب شهرهای اطراف است و طرفداران زیادی دارد ودر کنار غذا سرو میشود واین گیاه تقریبا به صورت محدود در کوهای این روستا رشد میکند و خاصیت دارویی نیز دارد و درمان رماتیسم و درهای مفصلی است .
تیم فوتبال الطلیعه با رنگ نارنجی شناخته می‌شود واین رنگ لباس را می‌پوشد (با شورت سیاه و سفید) یا سیاه و سفید (با شورت نارنجی رنگ) واین تیم تا بحال اسپانسرهای زیادی داشته‌است.
بعضی سوز را کوتاه شده سوزان به معنی داغ گرفته‌اند که درست نیست؛ زیرا سوز و سبزو دقیقاً هنوز هم در گویش محلی معنی سبز می‌دهد واین جزیره در مقایسه با صحرای عربی جزیره‌ای سبز است؛ و حتی گرمای آن نیز به مراتب کمتر از صحرا است؛ و معتدل‌ترین هوا در خلیج‌فارس را دارد.
آندوئین که در زبان سینداری به معنی رود عظیم است، نام بلندترین رود در دوره سوم است. در اطلس سرزمین میانی، کارن واین فونستاد طول این رود ۲۲۳۳ کیلومتر برآورد شده است.
و صدق در عمل دور داشتن است وی را از ریا، و صدق حال دور داشتن نظر از صدق در وقت صدق. واین عزیزتر و خاص‌تر است. حق تعالی نظر متصل دارد به کس که وی را صدق موافقت کند که گفت: «ان اللّه مع الصادقین».
از هر طرف به سوی تو راه است واین عجب کز هیچ سوی کس نبرد ره به سوی تو
ولی بعد از ۱۸ ماه باشگاه ماهشهری موفق به پرداخت تعهدات خود نشد واین قرارداد بین این دوتیم فسخ شد و شاهین بندر عامری در هفته ۱۴ لیگ آزادگان ۱۴۰۲–۱۴۰۳ جایگزن خلیج فارس ماهشهر شد.
تا به چند این دیده را در هجر تو جیحون کنم واین دل بیچاره را در عشق تو پر خون کنم
زان گونه شدست نوفلش دوست کان دل شده مغز گشت واین پوست