هم بالا

معنی کلمه هم بالا در لغت نامه دهخدا

هم بالا. [هََ ] ( ص مرکب ) هم قد. ( یادداشت مؤلف ) :
کنیزی را که هم بالای او بود
به حسن و چابکی همتای اوبود.نظامی.چو قد ویس بت پیکرچنان شد
که هم بالای سرو بوستان شد...فخرالدین اسعد.دُر بار می در پای او از دیده هم بالای او
گر در جوار رای او دل صدر والا یافتی.خاقانی. || مناسب. جور. هم اندازه :
شهنشاهی که درع شرع هم بالای او باشد
قدردستی که فرق شرع نطع پای او باشد.خاقانی.

معنی کلمه هم بالا در فرهنگ عمید

برابر، هم قد.

معنی کلمه هم بالا در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱- دویا چند تن که اقامت آنان مساوی باشد هم قد : وکواعب اترابا و کنیزکان هم بالا هم آسا هم زاد. ۲- معادل برابر : اما چکنم که ایام مصابرت در درازی گویی از روز محشر زاده و اعوام مهارجت هم بالای ساق قیامت افتاده .

جملاتی از کاربرد کلمه هم بالا

بالن‌های اسباب بازی در نمایشگاه با هوای گرم پر نمی‌شوند، اما باز هم بالا می‌روند. ان‌ها را پر از گاز هلیوم می‌کنند که سبک‌تر از هواست. هیدروژن سبک‌ترین گاز است و تا دهه ۱۹۳۰ در کشتی‌های هوایی و بالن‌های حمل مسافر به کار می‌رفت. متأسفانه هیدروژن زود مشتعل می‌شود و پس از یک رشته حوادث ناگوار، استفاده از ان ممنوع شد. در سال‌های اخیر، بار دیگر ان‌ها را با هلیوم پر می‌کنند که آتش نمی‌گیرند و نسبت به دهه ۱۹۳۰ آسان‌تر بدست می‌آید. شکل آیرودینامیکی بالن و جنس آن که معمولاً از لاستیک‌های مقاوم در مقابل نفوذ گازها است همه از مسایل بسیار مهم و حساس در ساخت و طراحی آن به‌شمار می‌آیند.
ایا دارنده مولا به رأی و همت والا بدان با چرخ هم بالا بدین با مشتری همبر
هرچه دید از نقد و جنس و زیر و بالا پاک کرد این بلا هم زیر و هم بالا به غارت می برد
آن چه بالاست که با موی تو هم قد آمد وین چه موری ست که با قدّ تو هم بالا شد
این رودستر آلمانی‌تبار درست همانند یک خودروی الکتریکی، بدون ایجاد سروصدا در اطراف شهر پرسه می‌زند. با این وجود، شتاب خودرو آنقدرها هم بالا نیست، هر چند واکنش اگزوز و گشتاور بالا سرعت خوبی را رقم می‌زند.
عوامل مساعدکنندهٔ باکتریوری بدون علامت در زنان باردار عبارت‌اند از وضعیت پایین اقتصادی-اجتماعی، بالا رفتن سن، چندزا بودن، رفتارهای خاص جنسی و عفونت‌های متعدد ادراری در کودکی. همچنین شیوع عفونت ادراری بدون علامت در بین مبتلایان به بیماری‌های خاص مثل دیابت شیرین و کم‌خونی داسی‌شکل، بیماری‌های سرکوب‌کنندهٔ ایمنی مانند ایدز، آنومالی‌های مجاری ادراری و آسیب‌های نخاعی هم بالا است. وقوع عفونت ادراری پیش از بارداری پیش‌بینی‌کنندهٔ یک تشخیص باکتریوری بدون علامت در اولین مراقبت بارداری گردد.
کل‌وبز، قوچ‌ومیش، گراز، خرگوش. به جز گراز و خرگوش که در دشت‌های کوهپایه‌ای کوه دماوند زندگی می‌کنند، دیگر جانوران، فصل‌های گرم را در ارتفاعات سپری کرده و با سرد شدن هوا به مرور ارتفاع کم می‌کنند. این جانوران تا ۵٬۰۰۰ متری هم بالا می‌روند.
گاهی نگاهی می‌کنی آن هم به چندین خشم و ناز گو کارها یکباره شو این چشم هم بالا مکن
ز پستی تا به بالا برد لشگر ابر غرنده پر از اعلام رنگین گشت هم پستی و هم بالا