هم اندازه

معنی کلمه هم اندازه در فرهنگستان زبان و ادب

{isometric} [علوم پایۀ پزشکی] دارای اندازه یا مقدار یا ابعاد یکسان

جملاتی از کاربرد کلمه هم اندازه

در یک مثال ساده زمانی که تنها دو پشته باقی‌مانده سیاست برد کاهش دادن اندازه پشته بزرگتر برای هم اندازه کردن آن با پشته دیگر است. بعد از آن اصلاً مهم نیست که رقیب شما چه حرکتی انجام می‌دهد. شما هم می‌توانید همان حرکت را روی پشته دیگر انجام دهید با این ضمانت که شما حرکت آخر را انجام خواهید داد.
این دایناسور دقیقا هم اندازه نهنگ آبی است.
در سپتامبر ۱۷۱۳ وقتی دایسابورو ۱۲ سال داشت به همراه مادر و خواهر بزرگترش روری، به هیروشیما نقل مکان کرد و هم اندازه املاک پدرش ۱۵۰۰ ککو به وی دارایی اهدا شد. همچنین دختر دومش با آسانو نائومیچی از خاندان آسانو ازدواج کرد.
بافت مو آفریقایی طرفداران زیادی بین دختران سراسر جهان پیدا کرده اند و جزء جدیدترین مدل های روز دنیا محسوب می شوند. این مدل بافت مو، در بین آفریقایی ها و آفریقایی-آمریکایی ها بسیار متداول است. البته این استایل فقط به آمریکا و آفریقا محدود نمی شود و در میان مردم سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. در این بافت، مو ها به قسمت های کوچکی تقسیم می شوند و هر قسمت به‌طور کامل بافته می شود. البته از آنجاییکه همه ی قسمت ها باید هم اندازه و یکدست باشند، اینکار با کمک دستگاه بافت مو آفریقایی انجام می گیرد. این مدل برای کودکان و بزرگسالان استفاده می شود و هیچوقت ازمد نمی رود!
در سپتامبر ۱۷۱۳ وقتی دایسابورو ۱۲ سال داشت به همراه مادر و خواهر بزرگترش روری، به هیروشیما نقل مکان کرد و هم اندازه املاک پدرش ۱۵۰۰ ککو به وی دارایی اهدا شد. همچنین دختر دومش با آسانو نائومیچی از خاندان آسانو ازدواج کرد. همسرش ریکو در سن ۶۸ سالگی در هیروشیما درگذشت.
-جبر لازم است. این بدان معناست که اجتماع شمارا، اشتراک شمارا و متمم گیری زیرمجموعه های اندازه پذیر هم اندازه پذیر است. مجموعه های غیر-اندازه پذیر در یک فضای اقلیدسی که نتوان به طور سازگار رویشان اندازه لبگ تعریف کرد لزوماً پیچیدگی دارند، بدین معنا که با متمم های خود به خوبی مخلوط نمی‌شوند. در حقیقت وجود چنین مجموعه هایی پیامد نا-بدیهی از اصل انتخاب است.
این تابع ظاهری شبه تصادفی دارد اما با این وجود تمام جزئیات بصری آن هم اندازه می‌باشند. این ویژگی به ما کمک می‌کند تا به راحتی آن را کنترل کنیم. چندین نسخه از اختلالات پرلین در مقیاس‌های مختلف می‌توانند توسط یک رابطه ریاضی به تنوع زیادی از بافتارها تبدیل شوند. به عنوان مثال می‌توان به کمک آنها سطوح اشیاء، آتش، دود و ابرها را ایجاد نمود.
می‌دانیم که در طی هر سال طول و اندازهٔ ساعات روز و ساعات شب با همدیگر هم اندازه و هم میزان می‌گردد. یکبار در ابتدای فصل بهار که به آن اعتدال بهاری و یک بار هم در ابتدای فصل پاییز که به آن اعتدال پاییزی گفته می‌شود.
مزیت اصلی این سیستم مقیاس‌پذیری آن است. کاغذ مستطیلی با نسبت ابعاد √2 این ویژگی منحصر به فرد را دارد که وقتی در راستای طولی از وسط بریده یا تا شود، هر نیمه دارای نسبت تصویر √2 مانند کل ورق قبل از تقسیم شدن است. به همین ترتیب، اگر کسی ضلع بلندتر دو ورق کاغذ هم اندازه با نسبت ابعاد √2 را در کنار هم بگذارد، مستطیل بزرگتری با نسبت ابعاد √2 تشکیل می‌دهد و به مساحت دو برابر هر کدام از ورق‌های قبلی می‌رسد.
در سپتامبر ۱۷۱۳ وقتی که او ۱۲ سال داشت به هیروشیما نقل مکان کرد و هم اندازه املاک پدرش ۱۵۰۰ ککو به وی دارایی اهدا شد. در آن زمان قضاوت شده بود که عمل رونین‌های آکو شورشی علیه شوگون‌سالاری نبوده، بنابراین پس از خدمت به خانواده اصلی آسانو، دایسابورو مجاز شد که از نام خانوادگی اویشی استفاده کند که در آن زمان نادر بود زیرا پدرش محکومی بود که به دستور شوگون سپوکو انجام داده بود.