هفت تنان

معنی کلمه هفت تنان در لغت نامه دهخدا

هفت تنان. [ هََ ت َ ] ( اِخ ) اصحاب کهف است و آن یملیخا، مگشلینیا، مشلیتیا، مرنوش ، دبرنوش ، شادنوش ، و مرطونش باشد. ( برهان ). یعقوب وراژینی نام آنان را چنین آورده است : مالخوس ، ماکیمیانوس ، مارسیانوس ، دنوسیوس ، یوحنا، سرافیون ، کنستانتینوس. ( از حاشیه برهان چ معین ). || هفت اخیار را نیز گویند که عبارت از قطب ، غوث ، اخیار، اوتاد، ابدال ، نقبا و نجبا باشد. گویند اینها سیصدوپنجاه وشش کس اند بر شش مرتبه ، سیصد ازایشان در یک مرتبه باشند و چهل در یک مرتبه و هفت در یک مرتبه و پنج در یک مرتبه و سه در یک مرتبه و یکی در مرتبه بالاتر از همه است و قطب همان است و قوام عالم از برکت وجود ایشان است. ( برهان ) :
گر فرستی برای هفت تنان
دوستکانی ، به دست خضر سپار.خاقانی.هفت طواف کعبه راهفت تنان بسنده اند
ماو سه پنج کعبتین داو به هفده آوری.خاقانی.گفتم ز شاه هفت تنان دم توان شنید
گفتا توان اگر نشدی شاه شاهقام.خاقانی.
هفت تنان. [هََ ت َ ] ( اِخ ) دهی است از بخش لاریجان شهرستان آمل که 175 تن سکنه دارد. آب آن از چشمه و محصول عمده اش غله و لبنیات است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).
هفت تنان. [ هََ ت َ ] ( اِخ ) کوهی است در مغرب ناحیه بختیاری. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه هفت تنان در فرهنگ عمید

= هفت مرد

معنی کلمه هفت تنان در فرهنگ فارسی

قسمتی از کوههای میان اصفهان و خوزستان که دنباله آن زرد کوه بختیاری میباشد و قله معروف آن بنام [ زرد کوه ] یا کورنگ [ کوهرنگ ] نامیده میشود .
(اسم ) هفت تن اخبار : (( هفت تنان که مدار دنیا بوجود شریف ایشانست وبنظر ولی. مذکوره در آمده ... ) )

جملاتی از کاربرد کلمه هفت تنان

باغ‌تکیه یا باغ‌موزه هفت‌تنان یکی از قدیمی‌ترین اماکن تاریخی شیراز است. این باغ به سده‌های پیش از عهد زندیه و عمارت آن از بناهای دورهٔ کریم‌خان زند است. این باغ در بن کوه چهل مقام و در شمال آرامگاه حافظ قرار گرفته است. بیشتر جهانگردانی که در چند سدهٔ اخیر به شیراز سفر کرده‌اند باغ تکیه هفت تنان و عمارت زیبای آن را وصف کرده‌اند. مردم شیراز نیز به این مکان دلبستگی خاص دارند و سابقاً گاه در طلب باران و استجابت دعا روی بدین مکان می‌آورده‌اند.
بزرگراه سرداران یکی از بزرگراه های شهر شیراز است که در راستای شمال شرق شهر طراحی شده،این بزرگراه از پل غدیر شروع شده و پس از طی کردن: پل تخت جمشید، تقاطع غیر همسطح نصر ، تقاطع غیر همسطح رسول اعظم ، پل فضیلت سرداران و زیرگذر دلگشا به بلوار هفت تنان میرسد و همچنین این بزرگراه از طریق این بلوار به میدان طاووس در مجاورت دروازه قرآن دسترسی دارد.قسمت های مختلف این بزرگراه به ترتیب زیر نظر مناطق ۱۱ و ۳ شهرداری شیراز محسوب میشوند.
بنای چهل مقام با ۴۰ سنگ قبر در پایین‌تر بنای هفت تنان قرار گرفته که به نوعی با هم در ارتباط بوده‌اند، طبق روایت‌ها هفت تنان، هفت درویش بوده‌اند که با ۴۰ تنان عهد می‌کنند موقع مرگ با کمک هم یکدیگر را دفن کنند، در این بنا ۶ قبر کنار یکدیگر و یک قبر پایین‌تر از بقیه قرار گرفته که مربوط به آخرین نفر است، آخرین نفر قبل از مرگ به محله می‌رود و به بازاریان می‌گوید یک نفر اینجا مرده است فردا صبح به کمک من بیایید تا او را دفن کنیم، فردا صبح که مردم بازار به خانهٔ آنها می‌روند می‌بینند او همان مردی است که دیروز برای کمک آمده بود و از مرگ خود اطلاع داشته است!
خاقانیا عروس صفا را به دست فقر هر هفت کن که هفت تنان در رسیده‌اند
این کنارگذر به منظور کاهش بار ترافیک در بزرگراه سرداران و بلوار هفت تنان و بزرگراه کمربندی در حال ساخت است همچنین با تکمیل کنارگذر شمال شرق علاوه بر کاهش ترافیک درون شهر شیراز ، سفر از بندرعباس و جنوب کشور به استان اصفهان و پایتخت تسهیل خواهد شد.