گمانه زنی

معنی کلمه گمانه زنی در فرهنگستان زبان و ادب

{conjecture} [آینده پژوهی و آینده نگری] اندیشیدن به آینده ای با احتمال وقوع اندک و غالباً دلخواه، بدون پیش بینی دربارۀ آن
{sounding} [اقیانوس شناسی، زمین شناسی، ژئوفیزیک، علوم جَوّ] تعیین تغییر هر کمیت با عمق

جملاتی از کاربرد کلمه گمانه زنی

در سال ۱۷۷۶، توماس هنری، دانش آموز و همکار انجمن سلطنتی انگلیس به گونه ای گمانه زنی کرد که هوای تازه کشف شده جوزف پریستلی (که اکنون اکسیژن نامیده می‌شود) ممکن است "به اندازه شراب فرانسوی در میخانه‌های مد روز شود.
بایدن در اکتبر ۲۰۱۵ پس از ماه‌ها گمانه زنی اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ نامزد نمی‌شود. در ژانویه ۲۰۱۷ اوباما نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری را به‌طور ممتاز به بایدن داد. بایدن که قبلاً در ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ در کسب نامزدی حزب دموکرات ناکام مانده بود، در ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ آغاز سومین کمپین خود را برای کسب ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد و در ژوئن ۲۰۲۰ به نامزد مقدر حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ تبدیل شد. او در ۱۱ اوت ۲۰۲۰، سناتور کامالا هریس را به عنوان جفت انتخابی خود برگزید و در انتخابات نهایی ۳ نوامبر رقیب جمهوری‌خواهش دونالد ترامپ را شکست داد. بایدن در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ کار خود را به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا آغاز کرد.
بی شک یکی از دقیقترین و معتبرترین شجره نامه‌های موجود در ایل باسری مربوط به این طایفه می‌باشد که کمترین گمانه زنی و افسانه گرایی در آن می‌باشد.
هم‌زمان با آیین خاکسپاری قاسم سلیمانی، موشک‌باران دو پایگاه هوایی آمریکا در عراق آغاز شد. موشکهای پرتابی برپایه برخوردگاه (عین الاسد. ۴۳۰ کیلومتر) و اندازه آنها تا پرتابگاه (شاید کرمانشاه) از گونه فاتح ۳۱۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر گمانه زنی شده‌اند. شبکه خبر گونه این موشکها را از کلاس فاتح، ذوالفقار و موشک بی بالچه قیام گزارش کرده است. سرعت بالای موشک‌های فاتح ۳۱۳ را شاید بتوان دلیل عدم نابودی موشکهای پرتاب شده از سوی سامانه دفاع ضد موشکی آمریکا موسوم به پاتریوت دانست.
بعد از چند ماه گمانه زنی در فصل نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۱۵، جکو به صورت رسمی با باشگاه رم ایتالیا در ۱۲ اوت ۲۰۱۵ قرارداد امضا کرد، به مبلغ ۴ میلیون یورو برای قرض و امکان خرید با ۱۱ میلیون یورو که در صورت ارائه کارایی در اهداف مشخص، به صورت اجباری در می‌آید. این شرایط در ۱ اکتبر ۲۰۱۵ به اثبات رسیدند و جکو به عنوان بازیکن دائمی باشگاه رم درآمد.