گایا
معنی کلمه گایا در لغت نامه دهخدا

گایا

معنی کلمه گایا در لغت نامه دهخدا

گایا. ( اِخ ) شهری است از هندوستان دارای 88000 تن سکنه. رجوع به بِهار شود.

معنی کلمه گایا در فرهنگ فارسی

یکی از شهرهای هند واقع در استان بهار در جنوب پتنه این شهر ۱۸٠/٠٠٠ تن جمعیت دارد و بازار محصولات کشاورزی ابریشم پنبه میباشد . گایا شهر باستانی و دینی است . ساکیامونی در قرن ششم پیش از میلاد در این شهر عقاید خود را بمردم تبلیغ کرد و معبدی که وی در آنجا اقامت کرد اکنون یکی از زیارتگاههای مهم مردم هند میباشد .
شهری از هندوستان

معنی کلمه گایا در دانشنامه عمومی

گایا (اسپانیا). گایا ( به اسپانیایی: Gavà ) یک شهرستان در اسپانیا است که در استان بارسلون واقع شده است.
گایا ۳۰٫۹۰ کیلومترمربع مساحت و ۴۴٬۶۷۸ نفر جمعیت دارد و ۹ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
گایا (اسطوره). گایا ( به یونانی: Γαîα ) ، ( به انگلیسی: Gaia ) در اساطیر یونانی، تجسم شخصیت زمین و یکی از اصلی ترین و کهن ترین خدایان یونانی است. او یکی از ایزدان نخستین یونان و اولین الهه زمین است. زمین خود نیز در آغاز خدایی بود به نام گه یا گایا این خدا مادری شکیبا و بخشنده به شمار می رفت. گایا در واقع خودِ زمین است. همیشه از طبیعت به عنوان جنس مؤنث یاد می شود.
در اسطورهٔ آفرینش یونانی چنان که هزیود روایت می کند، گایا از خائوس ( خلأ و آشفتگی ازلی پیش از آفرینش ) برآمد. او نه تنها الهه مادر یونان کهن بود بلکه طبق بسیاری از روایات او اولین موجودی بود که از دل خائوس به وجود آمد. گایا، اورانوس ( بهشت یا آسمان ) را زاد. اورانوس فرمانروای برتر جهان گردید و تحت تأثیر اروس با گایا ازدواج کرد و بر اثر هم آغوشی با گایا، او ( زمین ) حامله شد. او قابل قیاس با ترا در اساطیر رم باستان است.
هنگامی که زئوس به قدرت رسید تصمیم گرفت قدرت و اختیارات کرونوس را به اختیار خود درآورد؛ بنابراین با متیس مشورت کرد و به راهنمایی او معجونی به کرونوس خوراند که وی تمام فرزندان خود را بلعیده بود مجدداً به دنیا آورد. زئوس به کمک برادرانش و خواهرانش که مجدداً به دنیا آمده بودند،
بر کرونوس و تیتان ها حمله برد و بالاخره پس از ده سال جنگ، زئوس و خدایان المپی فائق شده تیتان ها رااز آسمان طرد کردند. زئوس برای رسیدن به این پیروزی با کمک گایا، سیکلوپ ها و سایر موجودات عجیب را که کرونوس در تارتاروس زندانی کرده بود، آزاد ساخت. به این ترتیب که campe نگهبان آن ها را کشت.
دمتر الهه حاصلخیزی زمین و از دومین خاندان خدایان المپی می باشد. وی دختر کرونوس، رئا و دومین اولاد آن ها است، وی بعد از هرا و همزمان با هستیا به دنیا آمد. وی که شخصیتی در عین حال، افسانه ایی و مذهبی داشت نباید با گایا عنصر اولیه ایی که خدایان از آن به وجود آمدند اشتباه شود.
هنگامی که متیس آبستن بود، گایا و اورانوس به زئوس خبر دادند که از او فرزندی متولد خواهد شد که او را از سلطنت محروم خواهد کرد؛ بنابراین زئوس، به راهنمایی گایا، متیس را بلعید و پس از چندی آتنا را به دنیا آورد.
به نظر آریستوفان شب، زمین _هوا و آسمان وجود نداشتند ولی از بطن «ارب» جهش نطفه «اروس» خدای عشق یونانی ها به وجود آمد. در قدیمی ترین تئوگنی که نسب خدایان است اروس یا آسور همزمان با زمین مستقیماً از کائو تولد یافت و بیضه ایکه شب به وجود آورد و چون دو نیمه آن قابل تقسیم نبودند قسمتی «زمین» و سرپوش آن «آسمان» را تشکیل داد.
گایا (فضاپیما). گایا ( به انگلیسی: Gaia ) یک تلسکوپ فضایی است که در سال ۲۰۱۳ توسط آژانس فضایی اروپا ( ESA ) راه اندازی شده و انتظار می رود مأموریت آن تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد. این تلسکوپ فضایی برای اخترسنجی با دقت بی سابقه ای از موقعیت ها، فاصله ها و حرکت ها طراحی شده است. هدف از مأموریت این رصدخانه فضایی، ایجاد یک فهرست سه بعدی از حدود ۱ میلیارد اجرام سماوی، عمدتاً ستارگان، با روشنایی بیش از ۲۰ قدر است. اهداف گایا نزدیک به ۱ درصد از جمعیت ستارگان کهکشان راه شیری را دربردارد. علاوه بر ستارگان انتظار می رود گایا تا ده ها هزار سیارهٔ فراخورشیدی هم اندازهٔ مشتری را فراتر از منظومه شمسی، ۵۰۰٬۰۰۰ اختروش و ده ها هزار سیارک جدید و دنباله دار در منظومه شمسی را شناسایی کند. این فضاپیما هر یک از ستارگان هدف را، در حدود ۷۰ بار طی یک دوره پنج ساله به منظور یافتن موقعیت، فاصله و جابه جایی دقیق هر یک از هدف ها رصد و دنبال خواهد کرد.
گایا (هند). شهر گایا ( به انگلیسی: Gaya ) با جمعیت ۴۷۰٫۳۹۶ نفر در ایالت بیهار در کشور هند واقع شده است.
معنی کلمه گایا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه گایا در دانشنامه عمومی
معنی کلمه گایا در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه گایا

معنی کلمه گایا در دانشنامه آزاد فارسی

گایا (اسطوره)(Gaia)
(یا: گِه۱) در اساطیر یونان، الهۀ۲ زمین. از خائوس۳ یا هاویۀ نخستین زاده شد و اورانوس۴ را خلق کرد و از او صاحب کوکلوپ۵ (سیکلوپ )ها و تیتان۶ ها شد.
GegoddessChaosUranusCyclopsTitan

جملاتی از کاربرد کلمه گایا

آن‌ها در یونان محترم و نیک دانسته می‌شدند و انواع هنر و جادو به آنان منسوب می‌شد. هیپریون یکی از تیتان‌های برجسته و فرزند اورانوس و گایا بود، او با خواهر خود تیا ازدواج می‌کند و از ازدواج آن‌ها خورشید و ماه و سپیده دم (فلق) متولد می‌شوند.
این رده باقی خانواده سلطنتی و همچنین خاندان‌های باک و سوک از گیونگجو که سلطنت را در زمان‌های اولیه شیلا در اختیار گرفته و در اکثر ازدواج‌های سلطنتی شرکت داشتند، و نیز نوادگان نسل خاندان سلطنتی کیم گیمهه از خاندان سلطنتی گیومگوان گایا را در بر می‌گرفت.
اورانوس نسبت به تمام فرزندان خود حس حسادت و بیزاری داشت؛ بنابراین وقتی به‌دنیا می‌آمدند آن‌ها را در تارتاروس (دنیای مردگان) زندانی می‌کرد و این‌طور می‌خواست فرزندانش را به دل زمین (گایا) برگرداند، اما گایا همسر او درصدد انتقام از او که فرزندانش را در تارتاروس زندانی می‌کرد برآمد و فرزندانش را از نقشهٔ خود مطلع ساخت و از آن‌ها کمک و همکاری خواست. فقط کرونوس جوان‌ترین فرزند او در پس کمک و همکاری با مادرش برآمد و گایا شمشیری که از سنگ ساخته شده بود و به روایت دیگر فلزی و درخشان بود را به پسرش داد؛
در زمان سلطنت پادشاه موریونگ، پادشاهی بکجه ثبات سیاسی خود را بازیافت و بکجه با دودمان لیانگ از چین و ژاپن روابط سیاسی برقرار کرد. بکجه فرهنگ چینی را اقتباس نمود و آن را به شیلا، گایا و ژاپن عرضه کرد.
اورانوس نام یکی از اسطوره‌های یونانی است که تجسم آسمان (و بهشت) محسوب شده و پدربزرگ زئوس و پدر کرونوس می‌باشد. وی با گایا (تجسم زمین و مادر اورانوس) همبستر شد و فرزندان متعددی از وی به دنیا آورد گایا که از این موضوع خسته شده‌بود از کرونوس (یکی از فرزندان) کمک خواست و وی آلت تناسلی اورانوس را با داس برید و به دریا افکند بنابر افسانه‌ای که بین تاریخ‌شناسان مورد اختلاف است آفرودیته الهه عشق از عطری (یا خون) به وجود آمده‌است که هنگام افکنده شدن آلت تناسلی اورانوس به دریا، بلند شد.
در زمان فرمانروا بوپ هونگ (۵۱۴–۵۴۰)، شیلا با بودائیت به عنوان دین رسمی و سیستم‌های نام دوران منحصر به فرد خود یک پادشاهی کاملاً تکامل یافته بود. شیلا در خلال جنگ‌های گایا و شیلا موفق شد اتحادیه گایا را تصرف کند، در سال ۵۳۲ گوم گوان گایا را ضمیمه خاک خود کرده و در سال ۵۶۲ خاک ته گایا را به تصرف خود درآورد. به این ترتیب بود که شیلا مرزهای خود را تا حوزه رودخانه ناکدونگ گسترش داد.
بسپیا د گایا ۱۸ کیلومترمربع مساحت و ۴۰۴ نفر جمعیت دارد و ۱۹۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
در ژانویه ۲۰۲۲، فیلم سوم به‌طور رسمی تأیید شد که در حال توسعه است، با دنزل واشینگتن در نقش اصلی بازگشت. در ژوئن ۲۰۲۲، داکوتا فانینگ نیز اعلام شد که به عنوان بازیگر انتخاب شده‌است. تا نوامبر ۲۰۲۲، سونیا بن عمار، آندره آ دودرو، رمو جیرونه، یوجنیو ماستراندرا، دانیله پرونه، آندره آ اسکاردوزیو و گایا اسکودلارو به بازیگران اضافه شدند.
در طول سلطنت پادشاه گوی (۲۳۴–۲۸۶)، بکجه به عنوان یک پادشاهی تمام عیار تبدیل شد، زیرا به تحکیم کنفدراسیون ماهان ادامه داد. در سال ۲۴۹، طبق متن ژاپنی باستانی نیهون‌شوکی، گسترش بکجه به کنفدراسیون گایا در شرق آن، در اطراف دره رودخانه ناکدونگ رسید. بکجه اولین بار در اسناد چینی به عنوان یک پادشاهی در سال ۳۴۵ توصیف شده‌است. اولین نمایندگی‌های دیپلماتیک از بکجه در حدود سال ۳۶۷ (طبق گزارش نیهون شوکی: ۲۴۷) به ژاپن رسیدند.
بعد از تیتان‌ها، سیکلوپ‌ها از اورانوس و گایا زاده می‌شوند. آن‌ها با این‌که ایزدگونه بودند اما صورت عجیبی داشتند، و فقط یک چشم در وسط پیشانی خود داشتند.