گابریل

گابریل

معنی کلمه گابریل در لغت نامه دهخدا

گابریل. [ ی ِ ] ( اِخ ) اسقف هراتی که از راه بسیار دور آمده بود تا در مجمعی که آکاس در زمان سلطنت ولاش دعوت کرده بود شرکت کند و این مجمع در سلوکیه ( سلوسی ) منعقد شود و فقط دوازده اسقف در آن شرکت کردندکه از آنجمله گابریل است. و سه قانون مهم در آنجا بتصویب رسید و اصول مذهبی نسطوری مذهب قطعی و منحصر عیسویان ایران شد. ( ایران در زمان ساسانیان ص 206 ).

معنی کلمه گابریل در فرهنگ فارسی

اسقف هراتی که از راه بسیار دور آمده بود

معنی کلمه گابریل در فرهنگ اسم ها

اسم: گابریل (پسر) (فرانسوی) (تلفظ: gabril) (فارسی: گابریل) (انگلیسی: gabril)
معنی: قوی، شجاع

معنی کلمه گابریل در دانشنامه عمومی

گابریل (بازیکن فوتبال زاده ۱۹۹۲). گابریل واسکونسلوس فریرا ( پرتغالی: Gabriel Vasconcelos Ferreira؛ زادهٔ ۲۷ سپتامبر ۱۹۹۲ ) که عموماً با نام گابریل شناخته می شود، بازیکن فوتبال اهل برزیل است که به عنوان دروازه بان برای لچه بازی می کند.
او به همراه تیم ملی کشورش مدال نقره المپیک ۲۰۱۲ لندن را تصاحب کرد.
گابریل (شخصیت). گابریل ( به انگلیسی: Gabrielle ) یکی از شخصیت های زینا: شاهدخت جنگجو و سه قسمت از مجموعهٔ مادر هرکول است.

جملاتی از کاربرد کلمه گابریل

کمپانی والت دیزنی در سال ۱۹۹۰ دنباله‌ای بر این فیلم به نام امدادگران: مأموریت زیرزمینی به کارگردانی مندل بوتوی و مایک گابریل ساخته و منتشر کرده است.
در ژوئن ۲۰۱۵ وی با جولیا ویگاس در کاتولنیا اسپانیا ازدواج کردند و در سال ۲۰۱۷ اولین فرزند آن‌ها گابریل که پسر است به دنیا آمد.
او در پورتو پرتغال با نام گابریل دا کاستا به دنیا آمد. والدین او نوکیشان مسیحی بودند که از یهودیت به مسیحیت گرویده بودند. پدر او یک تاجر بین‌المللی و مأمور مالیات بود.
عملیات تابارین به گسترش کنش‌های بین‌المللی پس از جنگ در جنوبگان انجامید. نخستین سفر اکتشافی جنوبگان شیلی در ۱۹۴۷ (میلادی) - ۱۹۴۸ (میلادی) انجام شد. میان دیگر دستاوردها، رئیس‌جمهور شیلی در آن هنگام، گابریل گنزالس ویدلا یکی از نخستین ایستگاه‌های این کشور در جنوبگان را گشود و نخستین رئیس دولتی شد که در جنوبگان پا می‌گذارد. ایستگاه پژوهشی سیگنی (بریتانیا) در ۱۹۴۷، ایستگاه ماوسون (استرالیا) در ۱۹۵۴ (میلادی)، ایستگاه دومون دو ارویل (فرانسه) در ۱۹۵۶ (میلادی) برپا شدند. در همان سال ایستگاه پایگاه مک‌موردو و ایستگاه جنوبگان آمونسن - اسکات (ایالات متحده آمریکا) و ایستگاه مینری (اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی) برپا شدند.
انصاری فرد در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۹۸ به عنوان مدیرعامل پرسپولیس منصوب و جایگزین ایرج عرب شد. جدایی گابریل کالدرون و انتقال یحیی گل‌محمدی به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس، در این دوره اتفاق افتاد. او در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ و به دلیل اختلاف با اعضای هیئت مدیره، از مدیرعاملی پرسپولیس استعفا داد.
این رمان که در اواسط دهه ۵۰ تحت عنوان «انفجار در کلیسای جامع» منتشر شده همزمان شده بود با انتشار «صد سال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز و در واقع زیر سایه شهرت مارکز و تبلیغات جهانی آن گم شد.
گابریل شامیر (زادهٔ ۱۹۰۹ در لتونی - درگذشتهٔ ۱۹۹۲ در اسرائیل) و ماکسیم شامیر (زادهٔ ۱۹۱۰ در لتونی - درگذشتهٔ ۱۹۹۰ در اسرائیل) ۲ برادر گرافیست اهل اسرائیل بودند. هردوی آن‌ها دانش‌آموختهٔ گرافیک و طراحی در برلین آلمان بودند، گابریل مابین سال‌های ۱۹۲۶ تا ۱۹۳۰ و ماکسیم از ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۳.
وقتی مردم پاریس دچار احساسات منفی می‌شوند، گابریل اگرست، پدر آدرین، با معجزه‌گر پروانه به ابرشرور هاک‌ماث تبدیل می‌شود و با استفاده از آکوماها، با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند، معامله انجام می‌دهد و شرورشان می‌کند. او تلاش می‌کند معجزه‌گرهای دختر کفشدوزکی و گربه سیاه را به دست بیاورد تا بتواند همسرش امیلی را که مرده‌است، دوباره زنده کند. اما او خبر ندارد که گربه سیاه در واقع پسر خود، آدرین است. همین‌طور آدرین نیز خبر ندارد که کسی که با آن مبارزه می‌کند، در حقیقت پدر خود، گابریل است.
بروک گابریل لیگرتوود (متولد ۱۵ دسامبر ۱۹۸۳) که با نام خانوادگی خود بروک فریزر نیز شناخته می‌شود، خواننده و ترانه‌سرای نیوزیلندی است که بیشتر برای تک آهنگ موفق خود " چیزی در آب " که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد شناخته شده‌است. فریزر دو آلبوم استودیویی با نور روز چه کنیم (۲۰۰۳) و آلبرتین (۲۰۰۶) را از طریق کلمبیا رکوردز منتشر کرد. سومین آلبوم استودیویی او، پرچم‌ها، در سال ۲۰۱۰ منتشر شد و موفق‌ترین آلبوم او تا به امروز است. او آلبوم رمانتیک وحشیانه را در نوامبر ۲۰۱۴ از طریق رکوردهای ولگرد منتشر کرد. پس از وقفه ای طولانی از آلبوم‌های انفرادی، او اولین آلبوم زنده خود را با نام هفت در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد، در حالی که آلبوم استودیویی دیگری به نام هشت در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳ منتشر شد.
مالینوفسکی از لهستانی‌های کراکوف (در لهستان کنونی و اتریش - مجارستان آن زمان) بود. او در سال ۱۹۰۸ مدرک دکترای ریاضیات و فیزیک را از دانشگاه یاگیلونیای کراکوف (لهستان امروزی) دریافت کرد اما تحت تأثیر کتاب شاخه زرین اثر جیمز فریزر تصمیم گرفت تا مردم‌شناس شود و در دانشگاه لایپزیگ مردم‌شناسی را از کارل بوشر و ویلهلم وونت آموخت. در سال ۱۹۱۰ به مدرسه اقتصاد لندن رفت و با راهنمایی ادوارد وسترمارک و چارلز گابریل سلیگمن به مطالعه سیستم مبادلات پایاپای بومیان استرالیا پرداخت.