نادر میرزا

معنی کلمه نادر میرزا در لغت نامه دهخدا

نادرمیرزا. [ دِ ] ( اِخ ) وی فرزند شاهرخ میرزا فرزند رضاقلی میرزا فرزند نادرشاه افشار است. و بعد از برادر بزرگتر خود نصراﷲ میرزا چندی به نیابت پدر نابینای خود شاهرخ میرزا بر مشهد حکومت کرد و به دست میرمحمدخان اسیر افتاد و پس از کشته شدن آغامحمدخان قاجار با مساعدت پادشاه افغان دیگر باره بر مشهد مسلط شد و در اواخر ذیقعده 1218 به دست محمد ولی میرزای قاجار فرمانروای خراسان اسیر و روانه تهران شد و در تهران بدستور فتحعلی شاه قاجار پس از شکنجه های فراوانی که دید بقتل رسید، و با کشته شدن نادر میرزا انقراض دودمان نادری پنجاه و هفت سال پس از قتل نادرشاه افشار مسلم گشت. رجوع شود به نادرنامه تألیف محمدحسین قدوسی ص 441.

معنی کلمه نادر میرزا در فرهنگ فارسی

نادر میرزای افشار پسر شاهرخ میرزا از شاهزادگان افشاریه که چندی بنیابت پدر نابینای خود شاهرخ میرزا بر مشهد حکومت کرد و پس از کشته شدن آغا محمد خان قاجار نادر میرزا با مساعدت افغانها بر مشهد مسلط شد ولی در اواخر ذیقعده ۱۲۱۸ به دست فرمانروای خراسان اسیر و روانه تهران شد و به دستور فتحعلیشاه قاجار کشته شد و با قتل او سلسله افشاریه منقرض گردید .
وی فرزند شاهرخ میرزا فرزند رضا قلی میرزا فرزند نادر شاه افشار است .

جملاتی از کاربرد کلمه نادر میرزا

وجه تسمیه این برج به خاطر زندانی شدن نادر میرزا یکی از شاهزادگان زند در آن به امر میر حسن خان بوده‌است.
تاریخ ساختمان ارگ طبس مشخص نیست و از زمان‌های بسیار دور بوده‌است و ولی به وسیله میر حسن خان به سال ۱۲۱۶ قمری توسعه داده شده و دارای ۶ برج بوده که یکی معروف به برج نادر میرزا است.