قدوسی

معنی کلمه قدوسی در لغت نامه دهخدا

قدوسی. [ ق ُدْ دو ] ( ص نسبی ) ملکوتی. رجوع به قدوس شود.

معنی کلمه قدوسی در فرهنگ عمید

ملکوتی.

معنی کلمه قدوسی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به قدوس ملکوتی .

جملاتی از کاربرد کلمه قدوسی

با گذشت چند ماه از انقلاب در حالی که دادگاه‌های انقلاب با بی‌نظمی و مشکلات زیادی مواجه بودند. به منظور برون‌رفت از این وضعیت به مدیری توانا نیاز بود که علی قدوسی طی حکمی از سوی سید روح‌الله خمینی به سمت دادستانی کل انقلاب منصوب گشت.
برتر از علمست و بیرون از عیانست زانک در قدوسی خود بی‌نشانست
صد هزاران پر طاوسی تراست در مقام قدس قدوسی تراست
ذاتت نتوان سنجید کاین گوهر قدوسی تن در ندهد هرگز در حیز تخمینا
پیش تو طایران قدوسی بهر یک دانه در زمین‌بوسی
محمدحسین متقی، که بازجویی از عباس امیرانتظام و بازپرسی پرونده او را برعهده داشته، صورت جلسه‌ای مبنی بر بی‌گناهی عباس امیرانتظام به علی قدوسی که در آن زمان دادستانی کل انقلاب را برعهده داشته ارسال کرده‌است و علی قدوسی موضوع بی‌گناهی عباس امیرانتظام را به روح‌الله خمینی می‌رساند. اما در نهایت دادگاهی به ریاست محمد محمدی گیلانی «تحت تأثیر شرایط خاص» برای محاکمه عباس امیرانتظام برگزار می‌شود که بنابر این گزارش اظهارات محمد منتظری علیه عباس امیرانتظام در آن «تأثیری فراوان» داشته‌است.
در فضای لایزالی کوس قدوسی زده گوی در میدان وحدت جاودان انداخته
ای همه قدسیان قدوسی گرد کوی تو در زمین بوسی
بگفته قدوسی طبق تخمین‌های موجود، سهم «ارتقاء بهره‌وری» از رشد اقتصادی در چهار دهه گذشته «تقریباً صفر» بوده است و در بهترین حالت شاید بتوان سهم این عامل در رشد را به ۲ درصد رساند. می‌ماند ۱۶ درصد دیگر که باید از طریق تشکیل سرمایه و افزایش عرضه نیروی کار تأمین شود. نیروی کار هم که بیکاری بالایی دارد و به نظر نمی‌رسد ظرفیت چندانی برای «عرضه جدید نیروی ماهر» در کشور باشد که استفاده نشده باشد.
ایستگاه متروی شهید قدوسی یکی از ایستگاه‌های خط ۳ متروی تهران است که در تقاطع خیابان شریعتی و خیابان شهید بهشتی (چهارراه قصر) قرار دارد.
از جان همه قدوسی وز تن همه سالوسی وز گل همه جباری وز خار سلام علیک