مداقه

معنی کلمه مداقه در لغت نامه دهخدا

( مداقة ) مداقة. [ م ُ داق ْ ق َ ] ( ع مص ) با هم باریکی کردن در حساب ،یا عام است. ( منتهی الارب ). با کسی کار باریک فراگرفتن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). به دقت به حساب کسی رسیدن. ( از اقرب الموارد ). رجوع به مداقه شود. || آرد کردن. ( منتهی الارب ). رجوع به تدقیق شود.
مداقه. [ م ُ داق ْ ق َ / ق ِ ]( از ع اِمص ) باریک بینی. استقصاء. ( یادداشت مؤلف ). دقت کردگی. حساب از روی دقت و درستی. ( ناظم الاطباء ).
- مداقه کردن ؛ دقت کردن و باریک شدن در موضوعی. به دقت وارسی کردن.

معنی کلمه مداقه در فرهنگ معین

(مُ قِّ ) [ ع . مداقة ] (مص ل . ) دقت کردن ، باریک بینی کردن .

معنی کلمه مداقه در فرهنگ عمید

۱. در امری دقت و باریک بینی کردن.
۲. در حساب دقت کردن.

معنی کلمه مداقه در فرهنگ فارسی

درامری دقت وباریک بینی کردن
( مصدر ) ۱- دقت کردن در امری ( در حساب وجز آن ) . ۲ - ( اسم ) دقت باریک بینی .

معنی کلمه مداقه در ویکی واژه

مداقة
دقت کردن، باریک بینی کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه مداقه

مصصم شدیم که مجلس شورای ملی از منتخبین شاهزادگان قاجاریه، علماء، اعیان، اشراف، ملاکین و تجار و اصناف به انتخاب طبقات مرقومه در دارالخلافه تهران تشکیل و تنظیم شود که در مهام امور دولتی و مملکتی و مصالح عامه مشاوره و مداقه لازمه را به عمل آورده به هیئت وزرای دولت خواه ما در اصلاحاتی که برای سعادت و خوشبختی ایران خواهد شد اعانت و کمک لازم را بنماید.
بوئاس همچنین مفهوم نسبیت فرهنگی را نیز مطرح کرد که بر اساس آن نمی‌توان فرهنگ‌ها را به بالاتر و پائین‌تر یا بهتر و صحیح‌تر تقسیم‌بندی و رتبه‌بندی کرد؛ بلکه انسان‌ها هر یک جهان را از منظر فرهنگی می‌بینند که درون آن زندگی کرده‌اند. از نظر بوئاس موضوع مردم‌شناسی همین بود که ببینیم چگونه فرهنگی که انسان‌ها درون آن رشد کرده‌اند، باعث می‌شود تا هر یک جهان پیرامون را متفاوت از دیگری درک کند و بدین منظور می‌بایست در زبان و فرهنگ مردم مورد مطالعه مداقه کرد.
در این فیلم ۹۰ دقیقه‌ای، شاعران، نویسندگان و مترجمانی هم‌چون هوشنگ چالنگی، محمد قائد، مسعود بهنود، محمد محمدعلی، مدیا کاشیگر، فتح‌الله بی‌نیاز، احمد پوری، فرخنده حاجی‌زاده، اردشیر رستمی، علی عبداللهی، بهزاد خواجات، رضا عامری، علیرضا مجابی، فرخنده بختیاری، بابک صحرانورد به بحث و مداقه در احوالات شاعری علی باباچاهی می‌نشینند.