محدثه

معنی کلمه محدثه در لغت نامه دهخدا

( محدثة ) محدثة. [ م ُ ح َدْ دِث َ ] ( ع ص ) تأنیث محدث : تحیه راسبیة محدثة است.
محدثة. [ م ُ ح َدْ دِ ث َ ] ( اِخ ) فرقه ای از مرجئه و اصحاب حدیث که به امامت امام موسی کاظم و امام رضا قائل شده و این عقیده را فقط برای پیشرفت کار دین و از راه تصنع اختیار کرده بودند و پس از رحلت امام هشتم به عقیده خود برگشتند ( فرق ص 73 ) ( خاندان نوبختی عباس اقبال ص 263 ).
محدثة. [ م ُ دَ ث َ ]( ع ص ) مؤنث محدث. چیزی منکر و مبتدع. ج ، محدثات.
محدثة. [ م ُ دَ ث َ ] ( اِخ ) نام چند آب در وادیهای عضاة از بنی کعب بن عبدالدین ابوبکر که محدثه سواج خوانند و در نزدیکی عقلانه واقع است. ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه محدثه در فرهنگ عمید

تازه، نو.

معنی کلمه محدثه در فرهنگ فارسی

( اسم ) مونث محدث جمع : محدثات .

معنی کلمه محدثه در فرهنگ اسم ها

اسم: محدثه (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: mohaddese) (فارسی: محَدِثه) (انگلیسی: mohaddese)
معنی: سخن گو، روایت کننده اخبار و احادیث نبوی، لقب حضرت فاطمه ( س )، ( مؤنث محَدِث )، محَدِث ( زن )، ( اَعلام ) یکی از القاب حضرت زهرا ( س )، مُحَدِث ( زن )، مُحَدِث به علاوه ( در اعلام ) یکی از القاب حضرت زهرا ( س )، مؤنث محدث، گوینده سخن

معنی کلمه محدثه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] برای بانو حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نام ها و القابی است که برخی آسمانی اند و از سوی آفریدگار تعیین شده و بعضی از سوی برگزیدگان الهی تعیین شده است. یکی از القاب آن حضرت، محدثه است.
محدثه: یعنی آن که فرشتگان با او سخن گویند.در اینکه آیا فرشتگان با غیر پیامبر هم سخن می گویند و از غیر پیامبر کس دیگری می تواند آنان را ببیند یا صدایشان را بشنود در اخبار و تفاسیر شیعه و سنی مطالبی نقل کرده اند. در آیاتی از قرآن بدین موضوع پرداخته شده است. خدای متعال در قرآن کریم درباره وجود مقدس حضرت مریم می فرماید: او با فرشته الهی دیدار کرد و سخن گفت. در سوره آل عمران آیه ۴۲ آمده است که: فرشتگان با مریم سخن گفتند و به وی خبر دادند که خداوند او را پاک گردانیده و بر همه زنان برتری بخشیده است.
آل عمران/سوره۳، آیه۴۲.
۱. ↑ آل عمران/سوره۳، آیه۴۲.
سایت اطلاع رسانی حوزه، برگرفته از مقاله «فرهنگ القاب فاطمه (سلام الله علیها)»، تاریخ بازیابی، ۱۳۹۶/۱۱/۱۱.
...

معنی کلمه محدثه در ویکی واژه

سخنور
معشوق زیبا
کسی که سخن میگوید
سخنران
گوینده
از لقب های فاطمه زهرا(ص) { دختر پیامبر اسلام }
نام عربی که در زبان پارسی کاربرد فراوان دارد

جملاتی از کاربرد کلمه محدثه

ترکیب کنونی تیم برای حضور در لیگ ۱۳۹۸ بسکتبال زنان عبارت است از: النازسیاهی، مریم ایزدبین، مهلا طاهری، مریم پورخلف، فائزه شهریاری، ایلناز مظهری، مریم جانکی، ترنم شاهین‌زاده، فریبا حسنی‌نژاد، روژانو محمودی و محدثه قسمی، به مربی‌گری زهرا مرتضی‌زاده.